Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spock / Vulcano

• Spock / Vulcano

Publicerad av anonym-anvandare på 18 mars, 2002 vid 22:13

Jag tror att jag har ett problem som är ganska vanligt bland oss som kör freestyle. Förra året lärde jag mig vulcano, och nu i början av året så satte jag nästan 70-80% av alla försök jag gjorde. Sen började jag försöka på spocken, och då helt plötsligt gick det inte att göra vulcano, utan varenda försök blev till et spockförsök. Jag vet inte om jag är ensam om det , men tar man för mycket fart, eller laddar för mycket i upphoppet eller? Eller ska man kanske trycka på tåkanten (omvänt spock) för att förhindra rotationen?
    Varit kul att höra vad ni tycker, det pratas alldeles för lite freestyletrick på den här sidan

Surfa Lugnt

aerial-arnie svarade 23 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    18 mars, 2002 vid 22:31

tjenixen!

har inte direkt samma problem, men intressant ämne! satte mina första vulcanos förra sommaren och har aldrig avsiktligt laddat spock än. tränat mest med min twintip och 6.0 och märkte att då man sedan kör vågis och mindre segel ”överroterar” man så gott som hela tiden vulcanon då den mindre brädan är betydligt lättare att få runt! dessutom känns det som att landa på en blöt tvål jämfört med den väldigt lättseglade twintipen (som ju iofs också är designad för tailfirst-åkning..)

summa kardemumma: först är det ett helvete att komma runt i vulcanon, när man lärt sig det är det ett helvete att inte snurra vidare! wink.gif din teori om mer tyngd på tåkanten borde ju kunna hjälpa till att inte svänga brädan vidare. hur som helst kör hårt, i år ska jag oxå träna spock!

rock on
    /poppolino

http://medlem.tripodnet.nu/poppo/

• fredrik-b

Medlem
    18 mars, 2002 vid 22:35

Problemet du talar om är välkänt bland de flesta freestyle seglare som börjat med spock, något jag själv även upplevt, som var mkt frusterande…Det jag upptäckte var att när man börjat ladda på spock så har man en helt annorlunda ”approach” och man landar med axlarna vridna ”uppåt vind”. dvs att kroppen vrider dig och brädan vidare som i en spock. En annan sak är också hur man håller riggen, går man på en spock så håller man ”mastarmen” helt sträckt för att få kraften ner i brädan och trycker med handen antingen i seglet eller på bommen, som också gör att man roterar vidare. Det man vill göra är att hoppa runt som vanligt men titta in i seglet och hålla riggen relativt nära kroppen och skota in när farten börjar avta. Men det viktigaste är att man inte tittar runt med huvudet, utan hellre tittar rakt in i seglet mot nosen på brädan.
    Men ett tips är att strunta helt i Volcano och satsa på spock 540 istället, betydligt flashigare och man har fart ut ur manövern…Testa järnet!!
    Lycka till och fråga gärna mer.
    Mvh Fredrik Bengtsson S-43

• anonym-anvandare

Medlem
    18 mars, 2002 vid 22:54

Jag har samma problem. Kan det bero på att man faller av mer på spocken än vulcano och därav får svårare att skota in.
    Tacksamma för all hjälp, man börjar tröttna på alla haboräkor och allt bottenslamm man får i munnen och innanför dräkten.

Jag håller med dig. Det hade varit kul om det börjar snackas mer freestyle här. Kanske det till och med kan bli en egen trickhörna?

Always aim high! – Rocka på / Frederik

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 09:44

Sätter visserligen inte Volcano själv, men att lägga brädan lite ”på tåkant” sägs väl vara ett måste… Förhindrar nog i alla fall att den nya lärailen fastnar.

• aerial-arnie

Medlem
    19 mars, 2002 vid 12:46

jag rekommenderar att du köper först bättre grejer, hahahaha
    Nej, skojar. Mycket bra fråga som jag inte kan svara på än, men jag återkommer om 2 månader när jag har kört på nya freestyle brädan!

aloha

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2002 vid 22:14

Satsa spock 540 istället för Vulcano för att det skulle vara flashigare!? Då är det väl lika bra att göra clewfirst diablo om man vill vara flashig…:-)

• vatternjohan

Medlem
    19 mars, 2002 vid 22:22

Finns det någon bra freestylesida någonstans på nätet??

där det står lite trick och hur man genomför dom… Wallén hade ju lite men….

• surferic

Medlem
    20 mars, 2002 vid 08:00

Gå in på http://www.dailydose.de och klicka på moves.

• aerial-arnie

Medlem
    20 mars, 2002 vid 11:02

bästa freestyle sida som finns : [url=”http://www.stehsegelrevue.com.”]www.stehsegelrevue.com.[/url] klicka på moves, som ligger under _Action. Där finns 35 olika freestyle moves. Från duck-jibe till clew-first-one-handed-spock-540!

lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA