Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Spökande häl
-
@sourra 367434 wrote:
I januari drog jag på en lite hård landning och fick ont i hälen några dagar. Därefter gick det över men nu har samma häl börjat spöka igen. Det gör ont under hälen när man går på den och jag inbillar mig att det blir sämre och sämre för var dag.
Någon som har lite tips på hur man tröstar hälar? Jag har försökt lösa det genom att bara sitta på arslet och kolla igenom alla Trailer Park Boys-avsnitt men det hjälper inte. Vad göra? Det måste vara rätt vanligt bland alla surfande galenpannor.
Jag lyckades med konststycket att landa fel när jag av någon anledning skuttade ner för en trappa vid 14 års ålder… pajjade något i ena hälen och det känns fortfarande… 13 år senare… lycka till…
-
Jag pajade mina hälar när jag försökte springa Maraton för 7 år sedan. Det tog ett par år att bli rätt OK efter det. Helt bra blir det nog aldrig.
Det verkar som om fettkudden under hälen, senfästen, hälsenan osv hänger ihop på något mystiskt sätt. Blir ett ställe bra så flyttas sig problemen till nästa.
Bästa rådet är nog att till varje pris undvika att få problem första ggen. Dämpning osv är nog bra.
-
@nic 367462 wrote:
Hm, det kanske inte var sån dum idee att slipa vidare på. Jag fick sån häl efter ideliga hårda landningar förra hösten som tur kom vintern så fötterna fått vila lite men det har tagit ett bra tag innan det försvann.
nic
ps, tror iofs Kenta inte fått ordning på fötterna än riktigt trots kortison…
Jag tror definitivt att jag skall testa denna lilla idé till sommaren.
Tänkte klippa greptejp efter padsen….så är det bara att sätta tillbaka dom över om man nu ångrar sig. -
Så här gjorde jag för att bli av med mina problem. (Som var rejält kraftiga)
Jag gick till ett ställe som gör ordentliga inlägg.
Dom gjorde avgjutningar av fötterna som dom sedan gjorde ordentliga inlägg till skorna efter.
Inläggen är extra uppbyggda under hålfoten…för att avlasta sen- och muskelfästena under foten.
De första 2-3 månaderna hade jag inläggen i alla skorna. Det tog ett tag att vänja sig dock skall jag tillägga. Dom är överdrivet uppbyggda i hålfoten…så det kändes som om man gick på bouleklot i början.Det fina är dock att jag kunde börja spela innebandy igen så fort jag fick inläggen. Det gick faktiskt ganska bra att träna, även om jag vid första tillfället var rädd för att det skulle bli värre.
Men dom informerade om att det inte skulle bli värre så länge jag hade inläggen, så jag provade. Såhär i efterhand så kan jag nog bara hålla med. Jag använder fortfarande inläggen när jag tränar.Totalt tog det nog 3-4 månader innan det började ge med sig. Så det gäller att hålla ut.
//Robban
Logga in för att svara.