Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot runt Sölvsborg?

• emil_h

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 09:18

Var i Krokås exakt menar du? Inget för vindsurf eller? Är där inte väldigt mkt sten?

Västra Torsöviken har jag inte utforskat ännu. Men där är ju generellt sett också mycket sten längs landremsan eller? Vad menar du med Flintskärvet? Udden eller? Har däremot kört i Östra viken som kan bli grymt bra på SV med långa fina linjer utanför hamnen. Körde där i höstas i nästan masthöga förhållanden, och dessutom väldigt cleant. Sillnäs känns svårt att komma åt tyvärr.

• skarabe

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 10:32
    Emil_H;585317 wrote:
    Var i Krokås exakt menar du? Inget för vindsurf eller? Är där inte väldigt mkt sten?

Generellt sett var där väldigt mycket sten, men det verkar finnas en badplatsliknande sträcka som ser ut att kunna funka: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221434772%22%20y%3D%226213370%22%20i%3D%22images/map/counter/1.png%22%3E%3Ct%3ESpot%20f%F6r%20v%E5gsurf%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E. Tror dock inte för vindsurfing, möjligen med bra tryck i vinden på SO, annars för mycket onshore. Men då finns det nog bättre spots..

Emil_H;585317 wrote:
    Västra Torsöviken har jag inte utforskat ännu. Men där är ju generellt sett också mycket sten längs landremsan eller? Vad menar du med Flintskärvet? Udden eller?

Yes box. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221427300%22%20y%3D%226208710%22%20i%3D%22images/map/counter/1.png%22%3E%3Ct%3EV%20Tors%F6%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Pga av det riktigt dåliga vädret kunde jag bara studera udden på avstånd (från badplatsen), men själva badplatsen och viken i övrigt verkar mestadels fri från sten. Kikar man på sjökort ser det ganska lovande ut på stenfronten (även om det inte är helt fritt från klumparna). Dessutom en väldigt vacker vik som gör att man vill dit igen..

Emil_H;585317 wrote:
    Har däremot kört i Östra viken som kan bli grymt bra på SV med långa fina linjer utanför hamnen. Körde där i höstas i nästan masthöga förhållanden, och dessutom väldigt cleant. Sillnäs känns svårt att komma åt tyvärr.

Japp, även andra sidan Torsö-udden ser lovande ut – dock mer sten om man får tro sjökorten, men om det är så bra som du säger öster om udden på SV, borde det funka väster om på SO/O tycker man..

Funkar bara Torsö-udden så kan det ju kvitta med tillgängligheten vid Sillnäs!

• emil_h

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 11:17

Tack för rapporten.

Enligt kartan blir det väldigt svårt att få någon vettig vinkel för vågsegling vid de två stora stränderna i V.Torsö? Tror det är därför vi aldrig brytt oss om att prova där.

Men du tror det kan funka vid positionen du markerat på kartan? Teoretiskt sett borde ju vågorna kunna vrida in där på syd om man kollar på satellitbilden.. Har dock inte varit där på länge så har svagt minne av hur det ser ut.

• skarabe

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 11:35

Tyvärr var det helt vindstilla och regn när jag var där, så allt hopp om att det ska kunna leverera är baserat på gissningar. Utgår man från stranden i V. Torsö tror jag det kan vara lite för grunt + att du måste höjda en massa innan du är ute vid udden. Kan man däremot ta sig en bit ut på udden via bostadsområdets vägar, så finns det nog en bra möjlighet att komma ut till brytet. Det verkar enligt satellitbilder finnas en angöringsplats för ett fåtal båtar också som förhoppningsvis medger enkel access till vattnet. Tror dock inte att rak syd funkar då det blir för mycket on. Bäst vinkel blir nog O/SO och att vågorna (förhoppningsvis) vrider in i viken runt udden. Udden verkar också vara ganska låg, så förhoppningsvis ska man fortfarande ha tryck i vinden även om det blåser från O.

Får väl se om jag är i närheten nån gång när det blåser – då kommer jag att dra dit för att reka.

• dr-masse

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 11:41
    skarabe;585359 wrote:
    Får väl se om jag är i närheten nån gång när det blåser – då kommer jag att dra dit för att reka.

Tycker du skall hålla dig därifrån. Du verkar mest dra med dig en massa regn och vindstilla skit när du åker dit.

Näe, låt mig ta hand om vinden och vågorna istället.

Å ni snackar om ”sten”. Välkommen upp hit till nordpolens gränsland, det är mer sten i vattnet på vågspotsen här än stekare på Stureplan. Då fattar ni hur jävla illa det är.

Hmmm, nu klagar jag utanför Den Stora Klagotråden… hoppsan. Sprider sig som värsta svinfluensan.

• skarabe

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 12:13
    dr Masse;585360 wrote:
    Du verkar mest dra med dig en massa regn och vindstilla skit

Ja, nån jäla voodoo är det som lagt sig över mig – och resten av surfsverige verkar det som..

• s66

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 14:52
    dr Masse;585360 wrote:
    Tycker du skall hålla dig därifrån. Du verkar mest dra med dig en massa regn och vindstilla skit när du åker dit.

Näe, låt mig ta hand om vinden och vågorna istället.

Å ni snackar om ”sten”. Välkommen upp hit till nordpolens gränsland, det är mer sten i vattnet på vågspotsen här än stekare på Stureplan. Då fattar ni hur jävla illa det är.

Hmmm, nu klagar jag utanför Den Stora Klagotråden… hoppsan. Sprider sig som värsta svinfluensan.

Men Doktorn…sluta gnälla…flytta från Sthlm…du slipper både sten och stekare…dessutom får du chansen att vindsurfa en och annan gång….come on katten!!! 😉

• dr-masse

Medlem
    26 oktober, 2009 vid 15:00

Och flytta till Skåne då och dras med att vara utböling resten av livet och inte fatta vad folk säger? Näe, fy fäen. Då åker jag hellre tvättmaskin på Stenstranden med 10 sekundmeter svagare vind än utlovat till uppståndelsens morgon. Gnäll är ju dagens tema för mig.

(men imorgon kan vi ta ett seriöst snack om det där, plus att Henke lovat lära mig att sätta en framåt i ett minst sagt svagt ögonblick…)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Spot runt Sölvsborg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.