Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › spot skåne
-
Hörde att du köpt världens bästa bil, nu har du tom råd att åka runt på alla race och prognoser:wink:
-
Japp, så är det. Det var en av orsakerna till att jag valde just den bilen… 🙂
-
Jester;442104 wrote:Japp, så är det. Det var en av orsakerna till att jag valde just den bilen… :)[/quote
En traktor…?
-
Nej, för faen! Ingen Volvo! Lite självkänsla har man ju kvar!
-
Knatte
Gäst2 februari, 2008 vid 07:22@Jester 442214 wrote:
Nej, för faen! Ingen Volvo! Lite självkänsla har man ju kvar!
Vad köpte du då ???
-
Kia? Nätt o jämt att man kan kalla det för bil…Enda fördelen är väl möjligtvis de generösa garantierna skulle jag gissa, men allt annat som körglädje mm lär saknas *sorry Jester*
-
Körglädje? Njae, kanske inte. Roligare o tanka? Definitivt!
Har provköt lite olika småbilar, och min lilla Kia är inte sämre än någon av dom andra, faktiskt. Är positivt överraskad
-
Oj då, här har de hittats spots! Vikhög ser riktigt lovande ut, hojta till när de e dags att reka.
-
Knatte
Gäst2 februari, 2008 vid 09:17@Jester 442256 wrote:
Körglädje? Njae, kanske inte. Roligare o tanka? Definitivt!
Har provköt lite olika småbilar, och min lilla Kia är inte sämre än någon av dom andra, faktiskt. Är positivt överraskad
Kia har ju ryckt upp sig ordentligt och om några år/modeller så blir de ett seriöst hot mot lite mer premium bilar…
(Jobbar ju själv på Volvo och vet vilken febrila ktivitet som pågår där, för att Volvo’s bilar skall bli snålare framöver..)Men bilar som drar lite soppa, är ju framtidens melodi när klimathotet hänger över oss och soppan kostar 15 kr/l:blush:
-
Jester: Finns mängder med moderna dieslar som går som “ett skott” o drar “nästan igenting”, tex BMW 530D (235Hk) eller om man ska va värre 535 (286Hk)D, båda bilarna tar under 7L/mil vid inte alltför inspirerande körning…Vill man hålla sig till “småbilar” så har du BMW 123D (204Hk, 5.2L/100km)…Fast den optimala surfbilen måste ju vara denna: http://www.g-power.de/391.html?&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=180&tx_ttnews%5BbackPid%5D=315&cHash=cae9b199db (finns även som “kombi”), nackdelarna är priset ( ca 300″ Euro) o förbrukningen, men å andra sidan har man råda o köpa bil för de pengarna så har man säkerligen råd att tanka var 30:e mil oxå:-)
-
kinetic: Dom lär inte kosta under 100 000:- skulle jag gissa… Jag resonerade som så här: antingen köpa en bil med riktiga prestanda, typ riktiga sportbilar. Eller köpa en liten bil som gör det en bil egentligen har som huvudsaklig uppgift: transportera mig och mina prylar dit jag vill.
Nu har jag en bil som kostar 99 900:-, och då ingick vinterdäck, metallic och stereo. Och dessutom får jag 10 000:- av staten om ett halvår (cash, dessutom). Skatten går på 630:-/år, och försäkringen lär bli ganska billig oxå. Att den efter inkörning skall dra under 5l/100km vid blandad körning gör ju inte ont det heller. Just det, parkerar gratis på många parkeringar i Göteborg oxå.
Som grädde på moset så har jag 5 års nybilsgaranti…
-
Jag tycker du har gjort ett bra val jester. Om man jämför med liknande storlek på bil oss andra fabrikanter så har den ett bra pris. jag har faktiskt lagat en krockad sådan. inte just den mod som du har, men en större. Och kan säga att krocksäkerhets mässigt. Om mad tittar på defformationssoner och andra säkerhets asspeckter tycker jag att dom INTE ligger efter andra mer etablerade märken..
Bilplåtslagaren budda!
-
Jester: Kia’s totalekonomin lär va svårslagen precis som du skriver, även om den bara är värd 40″ efter 3 år. Ska jag vara ärlig skulle jag oxå kunna tänka mig en Kia som “slit & surfbil”, men jag har redan en “bra” sådan bil så det får vänta, eller så vinner ja på Lotto eller liknande så jag kan slå till på G-Power bilen:-). För mig är det skillnad på “surfbil” o “den andra bilen”, surfbilen skall vara snål,billig att försäkra/serva & i värsta fall enkel att laga, den andra bilen “finbilen” skall däremot vara en “prestandabil” som rör på sig, sen kan det kvitta vad det kostar att serva/försäkra osv eftersom jag ändå kör mest med “surfbilen” (surfbilens helförsäkring kostar ca 5500/år, finbilens lite över 22000/år).
-
Huga! Hade faktiskt hellre köpt en Subaru Impreza, eller Mitsubishi Evo om jag skaffat mig en prestanda bil. Men hade stålarna funnits så hjade det stått en F430 eller 911 turbo hemmavid… 😀 DET är prestandabilar i min smak… 😀
Logga in för att svara.