• jester

Medlem
    2 februari, 2008 vid 21:41

För dig, och vilken armé? 😀

• getwet

Medlem
    2 februari, 2008 vid 21:49

Vad är det för skillnad på en snigel och en BMW?

På snigeln sitter slemmet utanpå, på BMW:n sitter det inuti……:wink:

Nä, skämt åsido. Jag har åkt och ägt prestanda bilar (har något som står i garaget här hemma som troligen åker ifrån det mesta av BMW:s modeller, åtminstone i accellaration) under många år, dels som ansvarig för Folksams hobbybilsförsäkringar samt MHRF:s försäkringar och mina egna. Bilar med ett “dyrbart rykte” imponerar föga numera efter att ha sett många av dom i verkstadshallar när försäkringsbolaget skulle ersätta. Svindyrbara MB bilar med full skinninredning, tjusigt, visst. Men när dörrinsidan monterades ned satt skinnet fäst på baksidan av masonitskivan med häftstift från en häftpistol likt den billigaste IKEA soffan. När innertaket monterades ned på en 2millars Ferrari så var det inte ens lackerat på insidan av taket. Kvaliten på Jaguar bilarna var så dålig så tom Svenska Jaguarklubben rodnade när man ställde frågan om varför vi fick ersätta så mycket bärgningskostnader på deras medlemmars bilar.
    Men med stigande ålder och betydligt mer insatt i både ekonomi, miljö och sunt förnuft inser jag att det bara är den dummaste av oss som införskaffar sig dyrbara “statusbilar”. Jag gjorde det tidigare, dum som jag var, utan att förstå men numera lever jag ett lyckligt liv med en billig och bränslesnål bil. Tillråga på det så får jag pengar över och kan vara ledig, samt köpa dyra segel och brädor för pengarna istället.

Att handla en bil för 300 000kr och loosa ca 150000 på tre år, eller att köpa en bil som Jester eller vårt hushåll har gjort och loosa 50000på tre år är troligen en betydligt bättre affär…..eller?

Men, vi gör alla olika beslut i livet. En del vill köra “märkesbil” och istället köpa billiga segelkopior, andra väljer att göra tvärtom. Vissa köper ett par BB kalsonger för 350 spänn och tycker det är coolt, andra köper två pack på HM för 99kr. Valen är många och det är frivilligt, och tur är väl det.

Nyligen fick vi vår Picanto, den lille fan, reparerad på verkstad eftersom bromsklossarna låg på bak. Detta tycks tydligen vara ett ganska vanligt problem idag på bilar med skivor runt om, eftersom de bakre oken gärna slammar igen. På samma verkstad stod det vid samma tidpunkt en Audi med exakt samma problem och verkstadschefen berättar då för mig att rep på den Audin kostade sextusen kr (observera att den bilen var ca 2 år) och garantin gällde inte…………
    På vår Kia betalade vi inte en krona, garantin var gällande enligt Kia Sverige, och skulle vi betala det ur egen ficka så blev det totala priset 1495kr.

Ett skäl nog att skippa “kvalitetsbilarna”, som inte alls håller högre kvalite än andra.

Förutom det, så kanske vi har hamnat i fel tråd med denna diskussion.

• jester

Medlem
    2 februari, 2008 vid 22:00

Haha!! denna tråd har ballat ut totalt… Men kul läsning är det iaf.

/Jesper (som handlar kallingarna på Ge-Kås i Ullared för 25:- paret, men som sitter vid en fet bärbar dator.. :D)

• kinetic

Medlem
    2 februari, 2008 vid 22:09

De enda som får problem med skivbromsarna bak är de som kör som kärringar*hahaha*…En riktig man stampar till ordentligt på bromsarna emellanåt o motionerar oken på så vis:-)…Jag har alltid hållt mig till gamla bilar o aldrig nånsin råkat ut för kärvande OK, flertalet bilar har jag ägt länge o kört lååååångt med, så i ditt fall Getwet rekommenderar jag att bromsa ordentligt emellanåt (håll uppsikt bakåt), o glöm inte heller att motionera “handkryckan”:-)

• kapten-k

Medlem
    3 februari, 2008 vid 00:55

Tala om OFFTOPIC!
    Jag får ialla fall in en 550mast i min “nya” saab även om det är lättare i min gamla audi!

• faster

Medlem
    3 februari, 2008 vid 08:01
    kinetic;442451 wrote:
    De enda som får problem med skivbromsarna bak är de som kör som kärringar*hahaha*…En riktig man stampar till ordentligt på bromsarna emellanåt o motionerar oken på så vis:-)…Jag har alltid hållt mig till gamla bilar o aldrig nånsin råkat ut för kärvande OK, flertalet bilar har jag ägt länge o kört lååååångt med, så i ditt fall Getwet rekommenderar jag att bromsa ordentligt emellanåt (håll uppsikt bakåt), o glöm inte heller att motionera “handkryckan”:-)

Dom kommer aldrig upp dessa farter med Kia så dom får aldrig möjligheten att bromsa så hårt.

Förstår att getwet tycker kia är rymlig för han glömmer alltid hälften av prylarna hemma:laugh:

• thomme

Medlem
    3 februari, 2008 vid 16:38
  • joth

Medlem
    5 februari, 2008 vid 10:14

Nä, ge tillbaka spot tråden nu norrlänningar… vem fan bryr sig om hästar o liter. Bilfan tar mig från a-b och det räcker…

Kanske kör ner och kollar en dag på Vikhög. Bor ju inte långt därifrån. Men att testa stället får bli till våren.

• klang

Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:29

@joth 442894 wrote:

Nä, ge tillbaka spot tråden nu norrlänningar… vem fan bryr sig om hästar o liter. Bilfan tar mig från a-b och det räcker…

Kanske kör ner och kollar en dag på Vikhög. Bor ju inte långt därifrån. Men att testa stället får bli till våren.

Var där med Tina i helgen och plåtade, ser mycket mycket lovande ut. Det var västlig vind och byn var lite i vägen, dock var det bra tryck på vattnet. Detta ställe kan bli hur bra som helst på N-NV, vi måste bara fixa fram var stenarna finns. Ett viktigt projekt för våren!!!

Förbud
    Vad vi såg från skyltarna så är det förbjudet område mellan April – Juli, då fåglarna häckar där. Detta är ett fantastiskt område att vandra i och jag kan väl förstå fåglarnas förtjusning. Förbudet är lämpligt att respektera, dessutom är det i sept-feb som vi har de feta NV stormarna 🙂

Sjösättning
    (B1)
    Det förslag som framkommit att sjösätta vid B1 (Bjärred) tycker jag inte fungerar, det är ett stort träsk och det är lååångt till vattnet.

(A2)
    Istället tror jag på A2, d.v.s. parkera vid vattnet. Där är en parkering med bra/gröna riggytor. Man behöver traska 50-100m genom en kohage, men det är bättre än i Gislöv (för er som varit där). Problemet är väl om kohagen är stängd med grind, det var den inte när vi var där.

(A1)
    Alternativet är att ta sig till Vikhögs hamn (A1) och sjösätta där. Vikhögshamn var spegelblank på väst, värsta freestyle spot. Dock för kort sträcka för speed.

Stenar
    Har frågat en local från Bjärred som brukar bada i vikhög, han säger att det finns gott om sten. Dock kunde jag bara se en synlig från kohagen. Tror vi behöver simma runt lite och markera ut stenarna innan vi sätter igång.

Återkommer med bilder så fort jag har laddat dem från kameran…

• joth

Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:42

Är hela området från a1 till b1 förbjudet. Vi kan ändå inte sufa inne vid mynningen utan får hålla oss vid revet och en bit ut.

• klang

Medlem
    5 februari, 2008 vid 22:25

Hmmm… tror att vi ska ta och hålla oss borta då där är förbud. Ville inte väcka de där otäcka fågelskådarnas vrede…

• joth

Medlem
    7 februari, 2008 vid 11:58

Då är vi tillbaka till ruta ett när det gäller sommarsurfet. Då tror jag att Lomma skulle bli bättre. Skall kolla in hur det ser ut söder om Lomma hamn. Både innanför reven och utanför. Vid syd ostligt tror jag det kan bli bra. Men kanske även ok vid dom förhatliga NV vindarna i Habo.

Annars är det väl fortfarande lilla Hammar på nordost som skall kollas in. 100m ut från land skall ju vara ok för sten och platt som en pankaka.

Skanörs hamn på ostligt kanske? Bara lite sanddynor som hindrar… Inga stenar dock…

Klagshamn vet vi ju hur det fungerar.

• kapten-k

Medlem
    7 februari, 2008 vid 19:58

@Klang 443067 wrote:

Hmmm… tror att vi ska ta och hålla oss borta då där är förbud. Ville inte väcka de där otäcka fågelskådarnas vrede…

Bah! de där jävla fågelskådarna! säg till när ni skall ut så kan jag stå på stranden.
    Mucka aldrig med en surfsugen gubbe på kryckor! Särskilt inte på stranden när det blåser!
    Eventuellt kan jag filma lite oxå!

När hälsenan är frisk så skall jag ut, förbud eller inte.

• klang

Medlem
    7 februari, 2008 vid 21:49

@Kapten K 443446 wrote:

Bah! de där jävla fågelskådarna! säg till när ni skall ut så kan jag stå på stranden.
    Mucka aldrig med en surfsugen gubbe på kryckor! Särskilt inte på stranden när det blåser!
    Eventuellt kan jag filma lite oxå!

När hälsenan är frisk så skall jag ut, förbud eller inte.

Hahaha.. så ska det låta… 😀

• klang

Medlem
    7 februari, 2008 vid 21:55

Har skickat med lite bilder från vikhög

Sida 7 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.