Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › spot skåne
-
Lite bilder från vikhög
Bild 1, ser ut som om att man borde kunde köra där hela året så länge man inte går i land… men vill vi chansa.
Bild2, Från vikhögs hamn, potensiellt slalom ställe. Upp till vänster ser ni speed-spot
Bild3, Parkering vid kohagen
Bild4, Speed strippen
Bild5, Avstånd från parkeringen till vattnet. Surfbussen är den lille vite saken bakom staketet (lite över mitten på bilden).
-
Skulle tro att vi kan surfa där ändå. Kollar man på kartan så är det bara längst in mot mynningen det är förbud. kan vara tveksamt om vi får parkera där du parkerade och gå ner. Vad tror du.
När det gäller själva Vikhög så kan vi nog inte surfa där alls men finn bild där vid hamnen.
Tror att till våren så får man surfa dit. på en västlig vind är man där på notime från Habo. Så kan man reka lite från vattnet.
-
såg dessa från flygfototråd i huvudforumet
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=0
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=9
-
Och när jag ändå är igång med eniro, den här 1 km kanalen som bara ligger 5 minuter från mitt eget hus:
-
Var och kollade Skälderviken vid den senaste SV stormen. Det var högvatten vid tillfället. De stora vågorna rullade över den sydliga piren.
Ingången kan beskrivas som extremt choppig med 1.5 m vågor som studsar åt alla håll mellan de båda pir armarna.
Pirarna är av stora sten block och det är en rätt så smal kanal.
En spinnout i ingången och man är uppe på den norra piren direkt.
Så läget är följande.
Om man vågar så har man nog en rätt så låg ingångs hastighet ca 25 knop för att klara choppen, väl inne tar det ju lite tid att axa upp och få till det med stancen och då är ju kanalen slut. Sen är det bara att gå iland och bära över grejorna till stranden igen.
Blir svårt och jobbigt att få till 5 st bra 10s.
Strippen är ca 400 m.
Så på en 5 gradig skala skulle detta få 1.5 som möjlig speed strip.
(sen står det ju att det är 4 knops zon i hamnen, så hamnkaptenen blir nog inte så glad om man kommer i 30+ in i hamnen.):cool2:
-
@Mården 444010 wrote:
såg dessa från flygfototråd i huvudforumet
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=0
http://www.pixon.se/bdb/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=9
Mården, fick inte länkarna att fungera, måste man göra något speciellt eller ska det räcka med att bara klicka på länkarna?
-
@Klang 444063 wrote:
Mården, fick inte länkarna att fungera, måste man göra något speciellt eller ska det räcka med att bara klicka på länkarna?
nja dom strula lite
va väl en från vikhög o en från malmö
o en grej va att en snubbe hade åkt runt me planet o fotat eran vackra kust:) -
@SWE-31 444036 wrote:
Var och kollade Skälderviken vid den senaste SV stormen. Det var högvatten vid tillfället. De stora vågorna rullade över den sydliga piren.
Ingången kan beskrivas som extremt choppig med 1.5 m vågor som studsar åt alla håll mellan de båda pir armarna.
Pirarna är av stora sten block och det är en rätt så smal kanal.
En spinnout i ingången och man är uppe på den norra piren direkt.
Så läget är följande.
Om man vågar så har man nog en rätt så låg ingångs hastighet ca 25 knop för att klara choppen, väl inne tar det ju lite tid att axa upp och få till det med stancen och då är ju kanalen slut. Sen är det bara att gå iland och bära över grejorna till stranden igen.
Blir svårt och jobbigt att få till 5 st bra 10s.
Strippen är ca 400 m.
Så på en 5 gradig skala skulle detta få 1.5 som möjlig speed strip.
(sen står det ju att det är 4 knops zon i hamnen, så hamnkaptenen blir nog inte så glad om man kommer i 30+ in i hamnen.):cool2:
Men måste man köra inne i kanalen. Kan man inte bara köra på utsidan fast på läsidan så att säga?
-
Där cirkeln är bör man undvika att köra. Sten utav helvete vad jag kunnat se vid lite lågvatten.
-
andersbq;444027 wrote:Och när jag ändå är igång med eniro, den här 1 km kanalen som bara ligger 5 minuter från mitt eget hus:
Den där har jag spanat lite på, men det är nog svårt att få till bra med vind där inne, tyvärr.
-
Sedan har jag tittat på dettta länge. Klang tyckte vi skulle testa insidan vid ett tillfälle men varför inte utsidan på Ostlig vind. 3km låmg sträcka … Bara vi är några stycken så det inte blir probs med säkerheten. Det är ju simpelt att ta sig ner bara att parkera vid hamnen och surfa bort.
Vad säger du Linus om det. Du surfar ju där nere ofta.
-
@joth 444095 wrote:
Sedan har jag tittat på dettta länge. Klang tyckte vi skulle testa insidan vid ett tillfälle men varför inte utsidan på Ostlig vind. 3km låmg sträcka … Bara vi är några stycken så det inte blir probs med säkerheten. Det är ju simpelt att ta sig ner bara att parkera vid hamnen och surfa bort.
Vad säger du Linus om det. Du surfar ju där nere ofta.
Kan vi hålla tyst om det stället så det inte blir fullt med folk och en massa fågel skojare som börjar yla och sånt innan min hälsena har läkt!
Jag är på annars om ni skall dit.P.s jag tror det är riktigt bra!
-
Ok kör dit och kör satan, skruva av skyltarna på bilen och ha en vakt på stranden. Finns fler bra ställen…
-
@Jester 444092 wrote:
Den där har jag spanat lite på, men det är nog svårt att få till bra med vind där inne, tyvärr.
Jag tror man seglar utifrån och in. Dvs launchar från Forsbäck eller Hanhalsholme.
Vore bra med en caddybåt som kan dra en tillbaka sedan, eftersom det är lös/sank botten.Vind från VNV kommer nog bli störd, precis som du säger men SSO borde vara lika fri som vid TT. Gäller att inte få möte bara, men vem går ut med båten i 20 m/s!
Största problemet är således att det ganska sällan är halv storm från SSO-hållet…
Logga in för att svara.