• pure

Medlem
    16 januari, 2006 vid 21:43

Kom upp i 20 knop innan det blev för kallt,, men ska snart påett igen. Är det linjärt svårt att komma upp i högre hastigheter eller vid vilka olika “magiska” gränser är det som svårast.. tex att ta sig över 30knop

Vad är det bästa tippset för en rookie att komma upp över 30 knop?

• rasmus_w

Medlem
    16 januari, 2006 vid 22:31

En annan fråga: Om man vill segla fort, ska man segla i kallt väder eller varmt? Luftens densitet ökar ju när det blir kallare, så kraften i seglet blir större i kallt väder än i varmt för en given vindhastighet. Men hur påverkar det toppfarten? Å ena sidan behöver man inte lika stort segel i kallt väder och små segel gör ju mindre motstånd, å andra sidan gör varm luft att man kan segla i högre vindhastigheter, och i slutänden borde vindhastigheten avgöra hur fort det kan gå.

• jester

Medlem
    16 januari, 2006 vid 22:50
    pure wrote:
    Kom upp i 20 knop innan det blev för kallt,, men ska snart påett igen. Är det linjärt svårt att komma upp i högre hastigheter eller vid vilka olika “magiska” gränser är det som svårast.. tex att ta sig över 30knop

Vad är det bästa tippset för en rookie att komma upp över 30 knop?

Bästa tipset är att ha koll på sin utrustning, och se till att falla av rejält från vinden. Går naturligtvis inte att köra på allt för sega prylar, men jag har sett smått fantasitska tider (40+ knop) med rena våg-prylar. Det underlättar garanterat att ha bra prylar, men du lär inte vara ubersnabb förrän du lärt dig utrustningen.

Det blir helt klart svårare att köra snabbare ju snabbare man kör, så att säga. Växer ju exponentiellt upp mot en teoretisk maxhastighet, som är svår att beräkna.

Oh, och en väldigt viktig ingrediens till att åka snabbt är att ha tillgång till platt vatten (och vind, såklart… ;))

• rasmus_w

Medlem
    17 januari, 2006 vid 00:18
    Jester wrote:
    Bästa tipset är att ha koll på sin utrustning, och se till att falla av rejält från vinden. Går naturligtvis inte att köra på allt för sega prylar, men jag har sett smått fantasitska tider (40+ knop) med rena våg-prylar.

Jag har en känsla av att det där med de fantastiska farterna med vågprylar (i alla fal brädorna, jag tänkte “glömma” seglen) beror på att vågbrädor helt enkelt är rätt snabba i rätt förhållanden. Trots allt betyder massa rocker och taillift att man teoretiskt kan få väldigt liten våt yta och det borgar ju för fart. Kruxet är väl mest att det krävs massor med drag i seglet för att få den lilla våta ytan, och att en vågbottenkurva antagligen inte är det ultimata för högfartsstabilitet, även om det behövs en del sånt när man gör bottomturns på riktigt stora och snabba vågor.

• mrpop

Medlem
    17 januari, 2006 vid 12:01
    Jester wrote:
    Följande session är snabbaste svenska, satt av Surfan i höstas:

Session info
    Date : Saturday, October 01, 2005
    Spot : Torkelstorp, Sweden
    Board : Fanatic Falcon 90
    Sail : Neilpryde RS4 6.7
    Fin : Select Lightning Speed 28
    Average speed : 34.5 knots (36.0 34.6 34.0 34.0 33.9)
    Max. GPS (display) : 36.5 knots
    Max. 2 sec. (software) : 36.6 knots
    100 m run : 36.1 knots
    250 m run : 35.3 knots
    500 m run : 34.1 knots
    Nautical mile : 20.9 knots
    Windspeed : 30.0 knots
    Windgusts : 38.0 knots

Jag vet att han är snabbast på gps-speedsurfing.com

Men hur pass “officiellt” är det?

Finns det något mer officiellt organ för detta?

Låter lite tjatig kanske, men det skulle vara kul att veta om det finns något sådant?

Som att det krävs vissa saker för att sätta nytt svenskt rekord i höjdhopp, det räcker ju inte att jag gör det hemma på min bakgård och grannen ser.

Ska vi kalla Surfan för sverige snabbaste vindsurfare (tills jag har gått förbi :cool2:)?

• ola_p

Medlem
    17 januari, 2006 vid 12:14

Finns ett ställe i närheten av mig där man kan få riktigt platt vatten, dock så avslutas det hela med en betongbrygga…
    Från bryggan å är det en muddrad ränna rakt ut, 2meter lång eller nått, å så 2-3 dm djupt bredvid, beroende på vattenstånd, sjukt platt… Men lite litet för en riktig speedrepa dock.

• jester

Medlem
    17 januari, 2006 vid 15:02
    MrPop wrote:
    Jag vet att han är snabbast på gps-speedsurfing.com

Men hur pass “officiellt” är det?

Finns det något mer officiellt organ för detta?

Låter lite tjatig kanske, men det skulle vara kul att veta om det finns något sådant?

Som att det krävs vissa saker för att sätta nytt svenskt rekord i höjdhopp, det räcker ju inte att jag gör det hemma på min bakgård och grannen ser.

Ska vi kalla Surfan för sverige snabbaste vindsurfare (tills jag har gått förbi :cool2:)?

Det är inte alls oficiellt. GPS är helt enkelt inte tillräckligt exakt för det. Men det är en bra fingervisning om hur snabbt det går. För att sätta ett riktigt rekord krävs riktig timing-utrustning, samt representant från ett oficiellt organ (ISA?). Mao inte helt lätt (o gratis) att genomföra.

Men jag tycker gott att gps-speedsurfing.com kan vara ett “oficiellt” sätt att kora snabbaste surfaren här på forumet.

• drakglenn

Medlem
    18 januari, 2006 vid 11:30
    _Alexander wrote:
    halmstad hamn är testat, strömt vid starka vindar chop som heta duga.
    dock den gången då det var mycket vind 17 sekundmeter och det var inte den bästa riktingen, ju mer väst desto bättre men desto byigare och mindre vind

Så du menar på fullaste alvar att det blir chopp bakom den där piren vid sydväst?, eller seglade du bara i hamnen?
    det är ju stoooor skilland så att säga…..

Här ser det ju KANON UT! : )

• getwet

Medlem
    18 januari, 2006 vid 19:04

oj oj oj, hur lång är piren? Svårt att bedömma så här på bild.

• jester

Medlem
    18 januari, 2006 vid 20:13
    getwet wrote:
    oj oj oj, hur lång är piren? Svårt att bedömma så här på bild.

Med den lilla böjen längst ut drygt 500 meter. Synd att den inte var 200 meter längre…

• getwet

Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:26

Om man kommer utifrån och har byggt upp en bra grundfart och sedan lägger sig på en djup slör så kan man troligen kanske få in en 300-400m med bra speed innan det är dags att släppa “bromsskärmen”. Hur hög är piren?

Hörru Jester, gå in och Googla på map och zooma in Gdansk. I den norra delen av Gdanskbukten finns något av intresse. Kan du lägga in bilden här kanske? Sitter på Astras lånedator och kan inte plocka hem grejerna för att lägga ut här.
    Dit ska jag åka iaf kommande säsong…….

• dr-masse

Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:39

Ser ju rätt lovande ut, öh…. återkommer med avståndet mellan pinsen.

• surfan

Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:41
    getwet wrote:
    Om man kommer utifrån och har byggt upp en bra grundfart och sedan lägger sig på en djup slör så kan man troligen kanske få in en 300-400m med bra speed innan det är dags att släppa “bromsskärmen”. Hur hög är piren?

Hörru Jester, gå in och Googla på map och zooma in Gdansk. I den norra delen av Gdanskbukten finns något av intresse. Kan du lägga in bilden här kanske? Sitter på Astras lånedator och kan inte plocka hem grejerna för att lägga ut här.
    Dit ska jag åka iaf kommande säsong…….
    Halå eller e de dom här vikarna du tänker på den korta va 3 mil lång
    ock den långa va 5.5 mil vi får åka o prova!

• surfan

Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:44
    surfan wrote:
    Halå eller e de dom här vikarna du tänker på den korta va 3 mil lång
    ock den långa va 5.5 mil vi får åka o prova!
    va de rätt
  • dr-masse

Medlem
    18 januari, 2006 vid 21:46

Heter tydligen “Vistula spit” och är över 75 km lång.

Fast vattenkvaliteten verkar inte vara den bästa, sett en del om stora miljöproblem i lagunen. Men va fasen, åker man fort så åker man fort.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.