Välkommen till Härnösand 🙂 Nära till vatten och det finns spots både på Hemsön, Härnön och fastlandet. Vågsurfarna kör Smitingen eller Notsand men för vindsurfing gäller det här!
Sydlig grundvind toppat med sjöbris: Platt och fint mellan sjukhuset – båtklubben – granudden. Kör till verkstaden ” Stigs service” så har du riggyta. Finns även en ännu bättre riggplats men den kräver god hand med boende i området. Jag kan lotsa dig dit vid tillfälle 🙂
Saknas sjöbris men blåser syd är det ofta bättre närmare havet tex ytterfälle eller svartvik dvs det område där du bor fast andra sidan.
Nordväst: Sälstens badplats, mer eller mindre byigt men funkar ok vid svagare vindar. Puckelpist och allmänt svårsurfat vid stark vind.
Nord: Hemsön, tex sandstranden strax ovanför färjeläget alt husvagnscampingen på andra sidan. Prata snällt med husvagnsägarna innan du kör igenom och parkerar.
Ost: Röstar för Sälsten men parkera några hundra meter österut så tar vinden bättre. Platt, njae. Rena havsvågor!
Nordost: Vet i fan alltså, jag lyckas aldrig bra på nordost 🙁 Här skulle man behöva utforska utsidan Hemsön. Utsidan Härnön är otillgängligt och sälsten skuggas av Lungön.
Allmänt tips: Härnösand har potential att ge många dagar på vattnet, men staden kräver större riggar. Jag använder typ 55% 8 kvadrat och 45 % 6.5. Mitt 5.5 från 2012 är faktiskt oanvänt…
0734-390781 nås jag på.