Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ss Rev
-
Ss Rev
Publicerad av bohm på 30 november, 2007 vid 11:37Kan nån som äger en REV förklara hur säkerhetssystemet funkar. Jag såg en film på youtube men jag fattade inte riktigt.
Ser ut som om leashen är kopplad till ena framlinan. Så var ju min SS från 2003 och löste man ut den hade man en halv dag framför sig att reda ut linorna.
Och ni äger en REV eller som lusläser andra forum, finns det något som är dåligt med den? (typ att den som vissa bow inverterar, eller som med 5 linan som kan snurra runt kiten etc.?)
lasurf svarade 17 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Det stod om den i senaste Kiteworld. Minns inte vad det stod, men det stod om den. Kan vara värt att kolla på.
-
Leashen fästs direkt under bommen i en lina som går upp i ena framlinan som du skriver. Upplever inte att detta skulle vara ngt som skulle öka risken för lintrassel. Hittade ingen superbra bild på säkerhetssystemet men här är en länk till Slingshots hemsida:
http://buyslingshotsports.com/kite/2008_kite_kites_rev.htm
Gillar kiten snabb med bra drag.
Mvh
Danne
-
eller kolla här så har jag knötet ihop pryttlarna http://www.lasurf.se/product_info.php?cPath=234&products_id=5164
-
Oki doki, tänkte först göra ett grymt seriöst inlägg med bilder och pilar å grejor. Men kom nite på hur jag skulle lägga in en bild utan att bifoga. Nu blev det tom mer luddigt men men
-
Det funkar som en 5:e lina men utan risken att linan snor sig runt kiten. Det är säkert möjligt att få linan kring kiten på Rev:en också men jag skulle tro att det är samma risk som när man flaggar en vanlig C-kite på en baklina. Nackdelen som jag ser det är att där inte är en ordentlig spinning leach. Några ikrokade rotationer åt samma håll är inte något problem men sen får man byta trick
Om man kör urkrokat då och då så reder det upp sig i och med att leachen kan ”rätta till sig” då.
-
Förr i tiden hade alla kites det systemet att man flaggade ut kiten genom att man hade leashen i ena linan. Då var det mer regel än undantag att kiten snurrade runt några 10-tal varv och sen var det bara att gå upp på stranden och trassla upp linor.
Låter märkligt att det inte händer.. En av anledningarna till att 5:e linan blev så populär var just att man skulle kunna re-launcha igen efter att man löst ut. -
Asså.. Alla system på platta (och/lr hybrid) kiter idag funkar som så att när du löst ut det så är det march in till stranden och trassla ut linorna. (och dom som säger annorlunda säljer kiter)
Men med platta (och/lr hybrider) så behöver du aldrig koppla leashen till den linan, du sätter den Suicide och kör. Tappar du bommen så kommer du aldrig längre från brädan än typ 5m ändå.
Möjligt att Norths som är mer C- med spänd 5:e är annorlunda, vad vet jag. Bästa safety-till-nadakraft känns som en vanlig C med 5:e till leash i CL, fast då får man ju tåla sämre range och mindre depower (bara fördel anser somliga iofs). -
@bohm 431640 wrote:
Kan nån som äger en REV förklara hur säkerhetssystemet funkar. Jag såg en film på youtube men jag fattade inte riktigt.
Ser ut som om leashen är kopplad till ena framlinan. Så var ju min SS från 2003 och löste man ut den hade man en halv dag framför sig att reda ut linorna.
Och ni äger en REV eller som lusläser andra forum, finns det något som är dåligt med den? (typ att den som vissa bow inverterar, eller som med 5 linan som kan snurra runt kiten etc.?)
det funkar bra vi har inte haft nått trassel när vi testat om leachen sitter i ringen under bommen
man kan även sätta leachen i änden på depower snöret då behåller man bommen närmare sig
med stopper bollen längst upp depowrar rewen och ramlar ner
bommen är lättare att nå och snabbt ta upp kiten igen
funkar bättre om man håller på med nya trick
detta stog i kitesurf senaste nr har inte provat självmvh Anders
-
@Lasurf 431873 wrote:
det funkar bra vi har inte haft nått trassel när vi testat om leachen sitter i ringen under bommen
man kan även sätta leachen i änden på depower snöret då behåller man bommen närmare sig
med stopper bollen längst upp depowrar rewen och ramlar ner
bommen är lättare att nå och snabbt ta upp kiten igen
funkar bättre om man håller på med nya trick
detta stog i kitesurf senaste nr har inte provat självmvh Anders
Funkar det att fästa leachen i depower tampen utan att modda bommen, i så fall hur? På min Rev bom är ringen som satt i depower tampen på TD bommen borttagen. Vad jag förstår finns det bara alternativet att fästa leachen i ringen under bommen utan att modda på Rev?
mvh Danne
-
ocean rodeo one har ett säkerhetssystem där leashen går till en framlina, tjejen har iofs bara löst ut den 4-5 gånger men det har aldrig blivit lintrassel och kiten har flaggat och dött ut perfekt varje gång.
-
@Milkman 431778 wrote:
Asså.. Alla system på platta (och/lr hybrid) kiter idag funkar som så att när du löst ut det så är det march in till stranden och trassla ut linorna. (och dom som säger annorlunda säljer kiter)
Men med platta (och/lr hybrider) så behöver du aldrig koppla leashen till den linan, du sätter den Suicide och kör. Tappar du bommen så kommer du aldrig längre från brädan än typ 5m ändå.
Möjligt att Norths som är mer C- med spänd 5:e är annorlunda, vad vet jag. Bästa safety-till-nadakraft känns som en vanlig C med 5:e till leash i CL, fast då får man ju tåla sämre range och mindre depower (bara fördel anser somliga iofs).Nej, Rev:en funkar att lösa ut och laucha igen. Jag har provat ett par ggr och säljer inte kites. Om du inte tror mig så får du testa själv.
-
@Danneee 432042 wrote:
Funkar det att fästa leachen i depower tampen utan att modda bommen, i så fall hur? På min Rev bom är ringen som satt i depower tampen på TD bommen borttagen. Vad jag förstår finns det bara alternativet att fästa leachen i ringen under bommen utan att modda på Rev?
mvh Danne
Hej sätt leachen i depower snöret längst ned innan plast stoppen
-
Jag har aldrig haft några trasselproblem! I vågor kör jag dock alltid med leachen i chickenloopen.
Enda nackdelen med systemet är att bomen blir lite trögare att skota i vinklat läge (tre linor skall igenom).Jens
-
E det bara jag som tycker det e daligt drag e rev?
Den 11 jag korde var kanske fel riggad men dom bakre knutarna var langst in!
Logga in för att svara.