Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SSO i Stockholm
-
SSO i Stockholm
Publicerad av pete på 3 oktober, 2010 vid 16:28Kom inte ut på vattnet idag, men det blåste ju en del i Stockholm så någon bör ju ha prövat lyckan.
SSO är en knepig riktning – funkar det egentligen att få hyfsat fri vind å riktning nånstans på Södertörn? Skanssundet? Var går man i lämpligast där isåfall?pete svarade 14 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
I södra skärgården var det löjligt byigt under söndagen men hittade man öppet vatten så gick det att hålla planing på i bästa fall repor på någon kilometer. Vinden måste har varierat mellan ca 4 och upp till kanske 10 m/s. Jag fegade lite med 5.7 på JP SLW men det gick åtminstone lika fort som grannen som körde AHD 145 med 6.5. Mvh /Herr Pelegrin
-
Tjena! Idag funkade Fituna. Körde freewave 88 och 5.2. Vid land blev det lite punka ibland men annars helt ok. Vid Skansundet är det bara att parka till vänster innan färjan och rigga på gräs. Lite offpist ner för slänten sen ut och bränna! /Martin
-
Kapellskär!!! Jämn o hög medelvind idag.
Började med 7,2, litet överriggad…. väntade på ett litet dropp men vinden låg jämn o fin.
Valde att rigga om o hann ändå köra mig mer än mätt med 6,1:an sen.
Vilken grymt bra vind!SSO funkar bra, tror det låg nära ren syd idag (stabilt i varje fall).
-
Är det någon som ska ut imorgon måndag? Börjar ju bli såpass kallt att man kanske inte vill köra själv. Söderut är mer intressant än norrut.
-
Står sig vinden? Så kommer det två stycken från Uppsala till Kapellskär i morgon Måndag.
-
pete;634124 wrote:Kom inte ut på vattnet idag, men det blåste ju en del i Stockholm så någon bör ju ha prövat lyckan.
SSO är en knepig riktning – funkar det egentligen att få hyfsat fri vind å riktning nånstans på Södertörn? Skanssundet? Var går man i lämpligast där isåfall?Skanssundet funkar bra på vindar mellan O och S. SO-SSO är faktiskt allra bäst.
Jag fick idag också tips (av Hakan, som tidigare kört där mycket) om att Oxnö (längst ut på Gålö) är ett bra spot på SSO. Se beskrivning på http://www.sodertornsurf.se, under Spotinfo.
Betr måndagen så får förmiddagens prognos avgöra om det blir Fituna eller Skanssundet för oss Södertäljebor. Fituna var ju helt OK idag (söndag em) trots att det drog lite på O (ner mot 170 grader) emellanåt som gjorde att det blev lite “konstigt” med vinden ibland. Körde 5.0
/Lars
-
Hallå Electric! Var och när kör ni idag – Skanssundet eller Fituna, f m eller e m?
Beträffande Oxnö är det en mycket trevlig spot som jag kört en hel del på förr. På SSO är det som sagt väldigt fritt men rak pålandsvind.
-
Blir man själv vid björkviks brygga?
Kommer vara där från 1130 ca. -
pete;634181 wrote:Hallå Electric! Var och när kör ni idag – Skanssundet eller Fituna, f m eller e m?
Beträffande Oxnö är det en mycket trevlig spot som jag kört en hel del på förr. På SSO är det som sagt väldigt fritt men rak pålandsvind.
Jag drar till Skanssundet nu. Riktningen är ju nere på väl under 165 grader nu, ibland neråt 160 så det bör vara rätt val. Jag tror att det blir nån till där eller två (om jag rapporterar till dem att det är OK där … jag är som vanligt “spanare” 🙂 ).
/Lars
-
Körde Björkvik hela dan igår. Byigt men helt ok med 5,7 och 100l. Blir att köra heldagar på tisdag och onsdag, tajmat in ledighet. Tisdag Torö, onsdag Torö el Dalarö.
Vi kommer iallafall att vara minst två som kör men det är klart att det är bra att vara fler så vi kan hålla koll på varann i kylan.
-
Vi var två som körde vid Skanssundet idag måndag. Fattar inte att det inte var fler där. Det var nämligen som förutspått riktigt, riktigt bra. Vi körde 5.0 resp 5.7, kanske ibland lite mycket för vinden som ibland låg uppåt 14 m/s – men pga den “rena” sjögången med ganska stora, rena svall var det enkelt att köra överriggad också. (Vilken skillnad mot ganska choppiga Fituna ur den synpunkten! Jag såg f ö att det var nån enstaka som körde vid Fituna. Hur var det där? Ganska mycket frånlandsvind, eller?).
/Lars
-
Electric:
Finns det någon vindrapport på nätet som du använder för att välja mellan Fituna och Skanssundet?
Var går gränsen i riktning för Fituna? Funkar det tex när Landsort har 170 grader? -
Åker ni till skanssundet idag också, i så fall när?
//Björn
Logga in för att svara.