Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SSO i Stockholm

• hanlar

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 08:11

Det ser ut så Björn, jag får rapport från Klasen vid ett. JAg sticker från jobbet då. Ring mig vid den tiden…

• electric

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 08:57
    xhib;634380 wrote:
    Electric:
    Finns det någon vindrapport på nätet som du använder för att välja mellan Fituna och Skanssundet?
    Var går gränsen i riktning för Fituna? Funkar det tex när Landsort har 170 grader?

Betr prognoser: Tja, som vanligt tolkning av prognoser! Kanotvädret är en favorit för mig, där jag för våra sydliga spots främst nyttjar Landsort, Dalarö och Södertälje och så försöker bedöma om (i detta fall, dvs i valet mellan Fituna och Skanssundet ) om vinden kommer att ligga på S eller vrida mot SO. (Och så har man ju en “nödlösning” om man valt fel: Det är ju bara (?) ca 2 mil mil mellan Fituna och Skanssundet om man tar genvägen via Snäckstavik). Och så klart att man också ska konsultera SMHIs kustvädret, men den är lite väl grov.

Betr vindrapporter: Givetvis måste man kolla tendenser genom realtids- (och historiska) rapporter, via typ Sjöfartsverkets Viva betr Landsort och Brandalssund (dessa är de stationer som är närmast Fituna och Skanssundet). Då får man ju en inblick i hur prognoserna har stämt de senaste timmarna och kan tolka om de avviker (och i så fall får man ju göra egna omtolkningar). Tyvärr kan man jag inte köra Viva (pga Silverlight) i min HTC (Android) så när jag är på rörlig fot blir det vanliga entimmes Landsortsrapporten på Gotlandrunt-siten.

“Normalt” går det enligt min erfarenhet att köra på Fituna på neråt 170 grader, ibland 160, men både i förrgår och igår så blev det “konstigt” där trots kring 170 grader (kanske pga den ganska hårda vinden som gör att vinden “lättar” från land emellanåt?). Skanssundet var däremot mycket bra (fast vinden har en tendens att börja “lätta” från land sådär 2 timmar innan solnedgången (dvs igår vid 16-16.30-tiden) så att man får köra längre och längre ut på fjärden (och ur den synpunkten är Fituna bättre; vinden varar lite längre där).

/Lars

• pete

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 16:44

Ovanligt envis SSO just nu som iallafall jag utnyttjat sorgligt dåligt. Imorrn måste jag bara ut, blir antagligen Fituna eller Skanssundet. Efter beskrivningarna ovan är jag sugen på Skanssundet om det är minsta dragning åt O (men det borde väl egentligen funka även på rak syd)?. Har faktiskt surfat där förut, men det är så länge sen så det är preskriberat.

Jag drar nog vid 9-10-tiden. Fler intresserade?

/Peter

• bjornen

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 16:57

Jag kanske åker dit runt 9-10. Skriver i så fall ett inlägg här.

//Björn

• kiropraktorn

Medlem
    5 oktober, 2010 vid 17:59

Jag ska ut imorgon. Hänger på dit ni åker. Mvh Urban

• bjornen

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 06:55

Ändrade planer för mig. Jag åker nog ut 14-15 tiden och då blir det fituna eller skanssundet beroende på vindriktning.

//Björn

• pete

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 07:48

Sydsydosten ligger kvar – drar en sväng till Skanssundet nu.

• kiropraktorn

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 08:08

Jag drar dit om 15 min

• kiropraktorn

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 08:08

Skanssundet alltså

• docloop

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 14:07

Björkvik var helt suveränt både måndag o tisdag. 5,4+ 99l o 81l

• electric

Medlem
    6 oktober, 2010 vid 23:52

Suveränt var också Skanssundet – både måndag (5.0 – 5.7), tisdag (5.7-7.0) och onsdag (4.7-6.5). Wow! 🙂 Trevligt också att vi blev fler och fler: från 2 personer i måndags till ca 7 i dag (onsdag). Eftersom jag även körde i söndags (Fituna) så kan jag nog nu med (ganska) gott samvete ta en vilodag på torsdag, som verkar bjuda på regn och avtagande vind (fast det kommer nog att funka på fm, men det låtsas jag inte om).

/Lars

• pete

Medlem
    7 oktober, 2010 vid 06:10

Ja, Skanssundet var mycket trevligt, är fr o m nu mitt stamställe på SSO. Fick tillfälle att köra in min nyinköpta “gubbvågis” Fanatic Allwave 85 – funkar riktigt bra tycker jag, ser med förväntan fram mot lite större vågor.

När jag riggade kom jag i samspråk med en “local” farbror som rastade hunden. “Har du ledigt från skolan?” undrade han. “Nja”, sa jag, “inte precis, jag fyller förtisex imorrn”. Hmm, kanske kunde skaffat nåt radikalare än Allwaven ändå…

Vilar idag (=jobbar)!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SSO i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.