• Stadium XXL

Publicerad av oaxen på 21 mars, 2007 vid 19:15

Sprang på en kompis som jobbar på Stadiums huvudkontor. Han berättade att Stadium kommer ha riktigt fläskiga öppningserbjudanden i nya XXL-butiken i Sidsjön(?).

Börja köa!

hakuna svarade 17 år, 6 månader sedan 35 Medlemmar · 82 Svar
  • 82 Svar
  • andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:24

Varför? Har Stadium också börjat kränga Quiksilver (som Intersport)? Annars har dom väl bara prylar för mes-sporter. Visst har dom lite skate och wake, men det brukar vara deras egna märken Warp. Skateboardens motsvarighet till Beachpartner!:grin:

• tobhed

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:40

Anders, min vän – så här säger gubbarna på Wallens (och härmed gör jag reklam för “fel” märke, men allt som är bra för sporten….):

Stadium öppnar Sveriges största sportbutik i Sisjön nu på fredag. De skriver i alla annonser att de börjar om i och med denna butik som representerar ett nytt koncept med helt nya produktgrupper. Bl a satsar de hårt på windsurfing och kitesurfing och kommer ha en hel avdelning med surf.

Att Stadium menar allvar ses inte minst på personalen i butiken som alla är utövare och proffs på de produkter de säljer. Peter och Bob som ansvarar för surfavdelningen har tidigare jobbat i tre år med att ansvara för vårt surfcenter med kurser och uthyrning i Askimsbadet, Göteborg. De kan grejorna de säljer bättre än de flesta.

Missa inte att fynda bland helt otroliga erbjudanden redan på fredag. Massor av fjolårsprodukter till 50%!!!

Välkommen till Stadium XXL i Sisjön. En ny start för surfsverige!!!”

• fredrik-ygge

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:43

@andersbq 371509 wrote:

Varför? Har Stadium också börjat kränga Quiksilver (som Intersport)? Annars har dom väl bara prylar för mes-sporter.

Nej då, riktig sport också. Se t.ex.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47000

• oaxen

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:47

@andersbq 371509 wrote:

Varför? Har Stadium också börjat kränga Quiksilver (som Intersport)? Annars har dom väl bara prylar för mes-sporter. Visst har dom lite skate och wake, men det brukar vara deras egna märken Warp. Skateboardens motsvarighet till Beachpartner!:grin:

Nja, Beachpartner tillverkades ju faktiskt i Sverige. Warp-prylarna “målas”(designas) förvisso i Sverige, men tillverkas utomlands(asien?).

Skulle nog vilja påstå att Beachpartner ligger närmre… Volvo. He he.

Känner jag min gamla arbetsgivare rätt så har man snokat rätt på ett och annat öppningsklipp som kan vara värt att köa lite för.

• andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:55

OK, ojdå. Hans Wallén är en gudabenådad säljare, och jag är inte förvånad att han snackat in sig hos bröderna Eklöf! Men Stadium liksom Intersport har nog en ganska cynisk inställning till surf. Om det inte bär sig ekonomiskt i år ett så blir det brakrea i höst och så ser vi inte röken av surfprylarna nästa år.

Jagg tror nog många ändå kommer supportera sina “local dealers” vi är trots allt ganska få som håller på. Wallen har ju dessutom Åf i GBG. Dom lär inte bli gladare och vilja statsa ännu mera.

Jag tycker inte stora kedjor ska kränga såna här livstilsprylar alls. Jag tror inte det gynnar sporten. Dessutom känns det jättfel att handla Quiksilver på Intersport…

Nån som håller med eller mot?

• oscar

Medlem
    21 mars, 2007 vid 20:22

Tror det finns plats för båda. Dom som vet vad dom ha kommer inte shoppa på stadium. Däremot så bör stadium kunna tillgodose de som vill börja surfa och köpa sina första prylar.

• surferboy

Medlem
    21 mars, 2007 vid 20:53

För det första så har Stadium bestämt sig för att satsa just på livsstilssporter då de inser att vara sportaffär är mer än bara kränga kläder och en och annan pryl. De vill sälja ett helhetskoncept med upplevelser i paketet. Kopplingar till föreningsliv, klubbar, resor etc är viktiga. Personalens kompetens och intressen är otroligt viktiga. Stadium kommer alltså satsa på att bli din locala dealer oavsett om du handlar skate, cykel, kajak, windsurfing, kajak osv. De kommer inte ge sig efter ett år. De kommer testa detta koncept i ett flertal år och i fler butiker efter hand. Tanken är att hitta ett koncept som de senare kan lansera utomlands.

Udéns Sport i Göteborg är såklart oroade men vi har andra varumärken att erbjuda dem samt att de gynnas av att fler börjar surfa i Göteborg med omnejd.

Problemet med windsurfingbranschen är att det finns så få försäljningsställen att “vanligt folk” inte hittar var man kan köpa prylarna, fattar vad de skall ha, kan testa, hyra eller gå kurs. Windsurfing har helt enkelt försvunnit från listan
    över tillgängliga folksporter. Med dagens lättvinds-freeridepaket så är det dock en folksport tillgänglig för de flesta. Det kan Stadium upplysa den breda massan om.

På mitten av 80-talet såldes det 35000 brädor i Sverige. Det motsvarade 8% av världsmarknaden.
    Nu säljs det ca 1800 brädor i Sverige vilket är strax under 2%.
    Vi (och Stadium) är helt säkra på att den svenska marknaden borde plana ut på ca 4-6% vilket grovt räknat innebär ca 4-6000 brädor. Om vi lyckas få windsurfing mer tillgängligt för konsumenten.

Säg den sportartikel med mer ökningspotential. Stadium har fattat iallfall! Och på fredag är första dagen i nya surf-Sverige!

De har laddat stenhårt med massor av grymma öppningserbjudanden så det är definitivt värt ett besök.

@andersbq 371524 wrote:

Om det inte bär sig ekonomiskt i år ett så blir det brakrea i höst och så ser vi inte röken av surfprylarna nästa år.

Jagg tror nog många ändå kommer supportera sina “local dealers” vi är trots allt ganska få som håller på. Wallen har ju dessutom Åf i GBG. Dom lär inte bli gladare och vilja statsa ännu mera.

Jag tycker inte stora kedjor ska kränga såna här livstilsprylar alls. Jag tror inte det gynnar sporten. Dessutom känns det jättfel att handla Quiksilver på Intersport…

Nån som håller med eller mot?

• andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:10

Ärligt talat så vore det jättekul om det kunde bli fler som började vindsurfa, 80-talet var underbart. Med starter på över 250-brädor på SS-CUP 1986 som exempel. Och om Stadium eller någon annan avsikter att hjälpa till att marknadföra vår underbara sport så är ingen gladare än jag. Jag hoppas det går kanon för er! Men själv jag har alltid gillat att handla direkt av Markus, eller som nu Falle. Eller Hans, för den delen när han hade butik. Good luck! Förresten var det mer än 35000 brädor under 80-talet, eller menar du peak-året?

• surferboy

Medlem
    22 mars, 2007 vid 07:15

Jag har fått uppgifter om att det såldes som flest brädor -85 och att det såldes ca 35 000 brädor det året.
    @andersbq 371549 wrote:

Förresten var det mer än 35000 brädor under 80-talet, eller menar du peak-året?

• andersbq

Medlem
    22 mars, 2007 vid 08:07

Stämmer nog ganska bra, i början på 90-talet skrev jag en artikel i en nöjestidning och när jag gjorde källforskningen ringde jag runt till de flesta importörerna som var aktiva under slutet av 80-talet. Totalt under hela 80-talet uppskattade jag då att det rörde sig om cirkus 280.000 brädor.

En ganksa läcker siffra! Det är lika många som det idag säljs nya bilar i Sverige, varje år förvisso. Många av dessa brädor var dock typ Beachboard och Alto Comet; komplett bräda inkl rigg 2795:- Kunde man (ni) idag erbjuda ett bra WARP-surf-paket för dryga 7000 pengar så kankse det kan bli en ordentlig hit! Säga vad man vill om Stadium, men deras egna brands som 4D är ju både billiga och bra. Det är ju bara åka till Cobrafabriken och förhandla.:wink:

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2007 vid 09:49

Jag har sagt det förr och säger det igen. Jag fattar inte vad det är som gör att alla sporter måste bli större för att bli bättre.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727

Men jag är ju en erkänt trögtänkt kille, oah!

• oscar

Medlem
    22 mars, 2007 vid 10:11

Ja, det beror ju på vilka intressen man har. Vill man bara kajka runt i sin surfbuss och rida en våg då och då så är det väl skit samma. Men driver man en förening som exempelvis Linsurf så har det ganska stor betydelse om det är många medlemmar. Vi har ett attraktivt läge där det fullkommligt ploppar upp villor. Det känns därför osäkert om vi kommer få vara kvar om rösterna höjs för en badstrand eller rekreationsområde. Kan vi då visa upp att vi har 200 medlemmar vara 100 bor i villområdet, deras barn surfar etc etc så är det en väldig fördel för oss. Tror Kenneth i ÖWC håller med. Många medlemmar och en blomstrande förening ger ett bra förhandlingsläge mot kommunen.

• Oregistrerade

Gäst
    22 mars, 2007 vid 11:25

verkar som de kommer sälja mest f2.
    Kolla denna bilden: http://www.stadiumxxl.se/images/press/water.jpg

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2007 vid 11:43

Där kan jag inte göra annat än hålla med. Men det är viss skillnad på ett par stora föreningar och 80-talets, i mina ögon, överdrivna hysteri med ett gäng Vanheden-typer som gjorde cash på okunniga kunder.

Stod ju själv och sålde sk-t ur ett par containrar på Norr Mälarstrand i Stockholm, ett par svarta helger i dr Masses historiebok… 🙂

• andersbq

Medlem
    22 mars, 2007 vid 12:04

Om man ska ta upp DEN tråden igen, “varför är det bra med fler utövare?” (vilket var en väldigt underhållande tråd i sig).

– Det kan ju vara en poäng att ha en stor surfklubb. Vs kommuner etc.
    – Det ÄR roligare att tävla, oavsett displin om det är flera med.
    – Även om man inte tävlar men sysslar med vågsurfing, så tycker jag att det är lite oroande att det är samma gubbs i toppen på Waveclassic som för 20 år sedan. Lite tillväxt skadar inte.
    – Risken att vindsurfing skulle bli en cool innesport, är ändå låg, med tanke på alla 40-åringar som utövar den.

Hoppsan nu börjar mötet , måste sluta knappa!

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.