Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stadium XXL
-
Dags att gräva upp den gamla tävlingen VLT-brädan igen?:wink:
-
Rooster;371637 wrote:Dags att gräva upp den gamla tävlingen VLT-brädan igen?:wink:
När jag började tävla typ 1983 så fanns det något som hette folkrace, man tog vad man hade och seglade på helt enkelt
-
Här kommer ett litet utdrag från min privata mailkorrenspondes:
Hej Ingemar!
Jag funderat lite på den planerade Skagen-seglatsen.
Jag tycker att det hade varit en kul grej, men jag skulle aldrig ställa upp om jag inte tror att jag har en realistisk chans att vinna…
Och jag tror det finns ganska “många med mig” som tänker likadant. Dvs jag har tävlat hela 80- och halva 90-talet. Vunnit en massa tävlingar, även långdistans såsom Björkö Runt och varit högt rankad i raceboard, uttagen till några VM etc. Men sedan snart 10 år så har det mest blivit hopp i Apelviken.För att ha en realistisk chans att vinna måste man idag ha nya formula-eller speedgrejer, då pratar vi 8000: per segel, 4000:- per bom, 4000:- per mast osv. Man landar runt 45-50.000:-
Visserligen klarar ett 10 kvm segel vind upp till 15 m/s men ändå…!Förslag:
Skaffa sponsorer som ger, låt oss säga 1000:- per man som går i mål, till Världsnaturfonden och kalla seglingen för “Sail for the Sea” by Radio City, och alltså inte ha det som en tävling.
Annars blir det bara frågan om dyrast material vinner. På detta sätt kan man köra nästan vad som helst, det gäller bara ta sig över så har man “vunnit”.
Man skulle oxå kunna tänka sig att man har waypoints, med stillaliggande båtar där man kan få support och vila så länge man vill, eller vänta in en kompis.
Det skulle bli mycket mera “laid back”. Detta koncept kanske kan bredda med många sköna surfare som aldrig synts på Svenska cupen.Hur låter detta?
mvh
Anders
PS När jag seglade Stockholm Maraton 1987 (kom 3:a för jag var tvungen att segla en trög Cobra 380 istället för rundbottnat pga sponsorn) så tog det 6 timmar 0-3 m/s över 4 mil, kan säga att vi var ganska dehydrerade när vi kom i mål. Detta skulle vi slippa med ett “laid back” upplägg med waypoints.
-
det kan inte vara möjligt..att någon annan har en deal med stadium för o bli av med sina egna fjolårsprylar lite fortare..så stadium fick något att starta med o att dem som vill bli av med fjolårets prylar hoppas på att bli det nu, stadium får en liten del o dem andra får en liten del, alla nöjda?
En teori… -
@andersbq 371654 wrote:
Jag tycker att det hade varit en kul grej, men jag skulle aldrig ställa upp om jag inte tror att jag har en realistisk chans att vinna…
Och jag tror det finns ganska “många med mig” som tänker likadant. Dvs jag har tävlat hela 80- och halva 90-talet. Vunnit en massa tävlingar, även långdistans såsom Björkö Runt och varit högt rankad i raceboard, uttagen till några VM etc. Men sedan snart 10 år så har det mest blivit hopp i Apelviken.Jag tycker det här är lite av ett tidsfenomen. På 70- och 80-talet var det ofta mycket snack om att tävla för att vara med, och att “alla vinner för de förbättrar sin kondition” och sånt. Idag verkar det, med undantag för vasaloppet och de andra klassikerloppen och några andra tävlingar, som att allt handlar om att vinna. Resultatet blir färre deltagare för att de enda som ställer upp är de som tror de kan placera sig högt och så blir det elittävlingar av allt.
“Sail for the sea”-förslaget är såklart bra, men det grundläggande problemet är den här attitydförändringen, tror jag. Det borde vara möjligt att göra ett breddevenemang av det och ändå låta elitseglarna ge järnet på sina tokdyra prylar.
Sen… Vafan, det är en kappsegling till havs, med allt vad det innebär av väderberoende. I rätt förhållanden kan det mycket väl hända att vinnaren har en gammal F2 Sputnik 270 eller RRD 271 under fötterna.
-
@dr Masse 371599 wrote:
Jag har sagt det förr och säger det igen. Jag fattar inte vad det är som gör att alla sporter måste bli större för att bli bättre.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727
Men jag är ju en erkänt trögtänkt kille, oah!
Håller så me!!! Inte fan blir de roligare för mej o surfa för att fler håller på. Har heller inget behov av att packa på andra mitt intresse. Så fort nån för de på tal så avråder jag dom från att ens fundera på att börja, med argumentet att ett liv utan surfberoende är mycket enklare o billigare!
-
se de possitivt gubbs, kanske blir fler brudar med bräda under armen nu i sommar..inte helt fel, vet ju någon som kommer sitta mer på stranden i sin stol o kontrollera att dem drar riggen ordentligt..om inte, ger man ett litet gött tips o sjunker tillbaka i stolen för o se om det går bättre denna gången.
Bra skit!Föresten så är det inget större fel på Warp märket, refererar till skateboardarna..har avärkat ett par warp, men har avvärkat desto fler “bra” brädor..vad kostar en warp? vad kostar en “bra”??? vad är billigast i längden?
O vad gör dem “bra” brädorna till så mycket bättre än dem “billiga”??
Intressant debatt detta. -
Tittar man i öppningsbilagan verkar det inte vara surfpryttlar de sattsar störst på.
http://www.stadiumxxl.se/Stadium%20XXL%20-%20Oppningsbilaga.pdf
-
-
Gärna fler vindsurfande damer. MEN, absolut inga fler vågseglare. Hehe…
-
andersbq;371524 wrote:Jag tycker inte stora kedjor ska kränga såna här livstilsprylar alls. Jag tror inte det gynnar sporten. Dessutom känns det jättfel att handla Quiksilver på Intersport…
Nån som håller med eller mot?
Jag håller med fullständigt.
-
Masses gamla tråd om sportens storlek…. Ja jösses vad bra den är, och jag håller med. Fram för att göra sporten mindre!
-
Staffan du vet ju lika väl som jag att skriver jag att Stadium har hyllorna fulla av 2007-års nyheter så kommer ingen från det här forumet. Men för de som undrar så har Stadium fullt med både nyheter och fjolårsprodukter. Som en riktigt surfbutik bör ha enligt min mening.
-
Knatte
Gäst22 mars, 2007 vid 20:04Det är väl bra med fler windsurfare ? Mer kunderlag –> möjlighet till fler surfbutiker och lägre priser 🙂 kan nog aldrig bli för många surfare enligt min mening:tongue:
Logga in för att svara.