• jesper_b

Medlem
    23 mars, 2007 vid 03:00

På temat tyckande:
    Jag tycker det är toppen med fler surfhandlare. Ju fler leverantörer desto bättre. Olika typer av handlare för olika typer av kunder, konkurrens samt bearbeta och göra marknaden större i stället för att bråka om de få kunder som finns idag låter toppen. Internet, garage, fullsortimentsbutik, life-style, superkunskap, low-cost prylar, specific custom, nybörjarpaket, whatever. Go surferboy och XXL!!

/Jesper B

• dr-masse

Medlem
    23 mars, 2007 vid 03:29

Ha, vart ju fart i den här tråden!

För att sno Jeppes inledning – för att fortsätta på temat tyckande så håller jag med honom. Det är toppen med fler surfhandlare, även Stadium. De verkar ju satsa seriöst, skall bli spännande att se och höra hur det går för de.

Det som jag, fortfarande, emellanåt kan bli trött på (och det gäller inte bara vindsurfing, skall gudarna veta) är drivkraften att en sport på någe vis förmodas bli bättre för att den blir större. Så behöver det ju verkligen inte alls vara.

Och näe, jag är inte heller alltför oroad. Den moderna människan har alldeles för mycket bekymmer med att hinna hem från jobbet, hämta ungar, svinga förbi ICA, laga en toscansk risotto (utan att bränna vid) med tillhörande Masi, skåla med frun, se över sitt fondval för att till sist absolut inte missa “Så ska det låta” för att ägna sig åt vår oplaneringsbara, prylkrångliga, bökiga och väderberoende sport.

Har jag sagt hur mycket jag älskar vindsurfing på sistone?

Surfa På!

• carrera

Medlem
    23 mars, 2007 vid 07:34

@andersbq 371590 wrote:

Stämmer nog ganska bra, i början på 90-talet skrev jag en artikel i en nöjestidning och när jag gjorde källforskningen ringde jag runt till de flesta importörerna som var aktiva under slutet av 80-talet. Totalt under hela 80-talet uppskattade jag då att det rörde sig om cirkus 280.000 brädor.

Jag läste en artiket i tyska surf så sent som i går i bastun 😉 artikleln var om & kring Svein Rasmussen(Starboard) som hade färska uppgifter kring marknaden, han sa att idag sälj det ca 75 000 brädor/ år att jämföra med åren 84-85 som var rekord år men ca 520 000 brädor/ år 🙂 Så vi har en bit kvar till folksportens storhetstid

• andersbq

Medlem
    23 mars, 2007 vid 10:45

Carrera!

Ja, då har vi 3 källor som säger i princip samma sak:

Surferboy: 35.000 brädor i Sverige 1985, vilket var ca 8 % av världsmarknaden.
    Svein Rasmussen: 520.000 brädor i världen 1985.
    Undertecknad: 280.000 i Sverige under hela 80-talet. (snitt 28.000)

Detta är ju inga absoluta sanninga, inga hemmabyggen eller customs är med. (Jag känner alla som byggde custombrädor i sverige för levebröd, och man kan väl sammanfatt det med att Skattemyndigheten inte blev så rika…)

Men hur som helst, sifforna är bevis på att det ligger massa “hinkplast” i form av Vintor och Duforer i förråden, och att vi har en halvmiljon svenskar som kan berätta den klassiska partykillern; “jo jag har också vindsurfat, gick jättebra åt ena hållet, men sen dom fick hämta mig med båt” (eller “jag fick gå/simma hem”).

Det är ju i sig inget egenvärde att dom historierna får ny fart, så på det viset håller jag med Dr masse…

• jeppo_f

Medlem
    23 mars, 2007 vid 10:49

För att återgå till Stadium XXL-frågan: Är det nån som har varit där än idag? Fanns det några bra erbjudanden? Hade dom några billiga våtdräkter till exempel?

/jeppo

• Knatte

Gäst
    23 mars, 2007 vid 10:51

Kikade in på Stadium XXL idag. Man var ju inte direkt ensam om jag säger så :crazy:
    Men hittade fram till windsurfinghörnan i alla fall. Framförallt brädorna hade riktigt bra priser (Var antagligen -2006 brädor. Hittade ingen uppgift om detta)
    De såldes för 50% av riktpriset. I klarttext för ca 5500- 7000 kr var priset uppmärkt på Gurilla och SX (SX-M och SX-S fanns uppsatta och prismärkta på väggen)
    De andra prylar hittade jag inga priser på, så där kan jag inte kommentera.
    Men ca 7000 pix för SX-slalom är ju skapliga priser :laugh:

• manno

Medlem
    23 mars, 2007 vid 11:15

Är väl kul om fler surfar? fattar inte hur man kan va nojig för att windsurfing ska bli för stort? Både wakeboard och skateboard är ju bra mycket större än wsurf och säljs på stadium och i specialbutiker, tycker inte dessa sporter känns mindre intressanta eller att utövarna skulle se det som ett problem. Vore ju asball om 1000tals freerajders var ute och körde fina dagar, vågsegling däremot kräver ju förmycket tid för att vanligt folk ska hinna med det, alldeles förmånga som fyller sin vardag med krimskrams som risotto och fru. Sen har ju rambo en poäng om att man kanske skulle få ligga mer… 😀

• guppy

Medlem
    23 mars, 2007 vid 13:55

Det var bara rea på brädor, sitt- och sofaselar (mellanting mellan sitt och midje) samt en och annan hängseletamp.
    Säljaren berättade att de inte fått allt än och att den riktiga surfshop-premiären är 1 maj.

Det är konstigt att det skall vara så svårt att i förväg få reda på vad som kommer att reas. Jag hade tänkt köpa förlängare och fenor. Fenor fanns inte alls. Förlängare (power xtr) var det inte rea på. Lite tröttsamt när man har cyklat(!) till Sisjön och köat en timme i snålblåst för att komma in. Och sen en dryg halvtimme för att komma ut.
    Fick dock med mig en sofasele hem som verkar superskön.

• rasmus_w

Medlem
    23 mars, 2007 vid 14:19

@andersbq 371843 wrote:

Men hur som helst, sifforna är bevis på att det ligger massa “hinkplast” i form av Vintor och Duforer i förråden, och att vi har en halvmiljon svenskar som kan berätta den klassiska partykillern; “jo jag har också vindsurfat, gick jättebra åt ena hållet, men sen dom fick hämta mig med båt” (eller “jag fick gå/simma hem”).

Men har inte den där “hämtad med båt”-grejen att göra med att 80-talets nybörjarplank var så ranka? Folk hade ju enorma svårigheter att dra rigg på den tiden. I och för sig kan jag tänka mig att en och annan slörade iväg utan att begripa att kryss är knepigare än slör.

• johnjrambo

Medlem
    23 mars, 2007 vid 18:17

nyss hemkommen därifrån, blev ett par surfpjuks för 299..en av de få grejer som var prisvärda..även på gurilla brädorna var det ett schysst pris på tycker jag..men annars var det fan inte mycket att hurra för, 200st hängseletampar, o bara i strl 24..i

• jester

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:07
    jOHNjRAMBO;371936 wrote:
    nyss hemkommen därifrån, blev ett par surfpjuks för 299..en av de få grejer som var prisvärda..även på gurilla brädorna var det ett schysst pris på tycker jag..men annars var det fan inte mycket att hurra för, 200st hängseletampar, o bara i strl 24..i

Perfekt… Den size jag använder… 😀

Får ta mig ut o kika när den värsta hypen lagt sig. Hur såg det ut utöver surf-biten? Var det övriga något att ha? Säljer dom tält? Baehöver ett bra inför surfsäsongen. Här skall tältas…

• johnjrambo

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:11

jag såg bara surf..raka vägen dit o raka vägen hem, men jag tycktes skymta et par enmanna tält, om du köper 2st o syr ihop dem så får du ett som passar Obelix fint;)

• Knatte

Gäst
    23 mars, 2007 vid 21:24

@Jester 371961 wrote:

Perfekt… Den size jag använder… 😀

Får ta mig ut o kika när den värsta hypen lagt sig. Hur såg det ut utöver surf-biten? Var det övriga något att ha? Säljer dom tält? Baehöver ett bra inför surfsäsongen. Här skall tältas…

Nu letade jag inte efter tält direkt. Men de kommer ju garanterat ha tält när säsongen har börjat. De hade ett gäng sovsäckar framme i alla fall, så tälten bör väl vara i närheten snart.
    De har väldigt mycket prylar. Placet är ju typ 2-3 ggr större än en vanligt sportbutik och i två våningar.

• swe227

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:29

Tjejen fick med sig en F2 Hornet att cruisa på i sommar. niceprice.

• vasa

Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:49

Med lite mer prylar så blir det riktigt bra, har aldrig sett så låga priser på “nya” grejer i en surfbutik om man räknar bort AB brädorna på SP 😀

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.