• manno

Medlem
    4 april, 2007 vid 10:47

@andersbq 374350 wrote:

Det gnälls ofta mycket mellan raderna om SP och Markus. Att han håller upp priserna etc. Jag tycker mackan har gjort en strålande insats för surfsverige. Det är fantastiskt att ha så nära till en sådan butik, med ett enormt utbud. Grymt att att han har så mycket brädor & segel i lager. Och det finns alltid alla tillbehör, direkt. Det kostar att ha ett sådant lager och det finns risk i det oxå, även om han nu kört i många år. Jag tror inte varken Markus eller Tomas täljer guld med SP eller Simmer. Konkurrens tror jag dock på, och det är klart att man välkomnar alla nya initiativ typ Henrik Fahlen och Anders på Udeens. Och för all del även XXL!
    SP har ju ett begränsat utbud av märken och vill man ha North, HOT eller Naish ska man ju inte behöva åka till Tyskland eller Maui. Men som sagt Markus är också en hjälte, jag hoppas han kör på i 30 år till!

Nä nu håller jag verkligen inte med! Visst stort lager är bra men det är ju enda fördelen enligt mig. Personligen föredrar jag lokala surfshoppar och hade inte paradise varit så stora hade det nog varit fler sånna runt om i sverige och de hade haft bättre möjligheter. Bättre priser, bättre service, slippa en dryg biltur och framförallt mer SOUL är ju fördelarna med en lokal shop!!!

Begränsat utbud av märken??? Är ju bara north/f2, naish och starboard/severns av de större märkena som de inte har (än)? Är ju ganska trist för de mindre aktörerna när SP vill ha en agentur, inte mycket att sätta emot då. Trist för surfsverige…

• rasmus_w

Medlem
    4 april, 2007 vid 10:52

Alltså, för en såpass säsongsrelaterad sport som vindsurfing krävs det REJÄL försäljningsvolym för att klara de magra månaderna och de flesta uppnår inte den volymen. Att SP saknar konkurrenter beror inte på SP utan på att marknaden länge har varit för liten för att ha plats för flera aktörer.

• andersbq

Medlem
    4 april, 2007 vid 11:07

Kul med debatt! Jag tycker nog att Surfers har soul. Jag kanske gör ett eller två besök per år, men man blir ändå glatt hälsad vid förnamn, av folk som man knappt känner igen. Och ska man ha något smått som t ex en fenkonverter så finns den hemma. Om man skulle bli sugen på en bräda, så kan man få den direkt istället för att vänta 3 månader på båtfrakt från Thailand. Reklamtion, så får man en ny, eller en annan direkt. Visst är det bra? Klart att det kostar lite, men det är ju service. Om man kan tänka sig att vänta, vilket jag kan tänka mig ibland, så handlar man oss andra, t ex Fahlen. Sedan tycker jag absolut att alla shoppar borde få sälja vad dom vill, dvs om jag absolut skulle vilja ha en Fanatic av Fahlen så borde det vara möjligt. På det sättet är det lite sjukt monopol. Så var det inte på 80-talet, då sålde jag alla märken jag ville från garageinfarten.

• Oregistrerade

Gäst
    4 april, 2007 vid 22:23

säger bara http://www.surfshop-keppler.de/

svenska surfshoppar suger pung och tar för mycket betalt

• mes

Medlem
    5 april, 2007 vid 18:35

@Oregistrerade 374559 wrote:

säger bara http://www.surfshop-keppler.de/

svenska surfshoppar suger pung och tar för mycket betalt

va e de för bra med Keppler? Jag letar efter beggade vågsegel men ser ut att få köpa nya eftersom det inte finns det jag vill ha begagnat…
    Tex ett combat 5.0 2006
    Keppler: 376 euro
    SP: 3500 kr

?

• nlc

Medlem
    6 april, 2007 vid 07:23

Skillnaden är väl att hr Keppler haft de priserna sen typ oktober förra året. Och om du mailar å frågar om priser på 1-2 segel + 1 mast så får du uppåt en 100 eurosar i rabatt (plus att frakten blir nästan gratis).

• big_jeppe

Medlem
    6 april, 2007 vid 11:36

Jag tillbringade hösten 2006 i Oslo. Där finns det en sporthandlar-kedja som heter XXL. Är det någon som vet ifall det finns någon koppling till stadium XXL?
    De norska XXL butikerna är iaf ruskigt seriösa och har definitivt mer än sportkäder att sälja. De har klätterprylar, dykutrustning, snöskor, jaktvapen med mera. När man är van vid sportbutiker som bara säljer Nike och Puma-kläder blir man ju helt lyrisk. http://www.xxl.no

• beachpojken

Medlem
    6 april, 2007 vid 22:26

@big_jeppe 374853 wrote:

Jag tillbringade hösten 2006 i Oslo. Där finns det en sporthandlar-kedja som heter XXL. Är det någon som vet ifall det finns någon koppling till stadium XXL?
    De norska XXL butikerna är iaf ruskigt seriösa och har definitivt mer än sportkäder att sälja. De har klätterprylar, dykutrustning, snöskor, jaktvapen med mera. När man är van vid sportbutiker som bara säljer Nike och Puma-kläder blir man ju helt lyrisk. http://www.xxl.no

Nej Norksa XXL och Stadium XXL har inget med varandra att göra mer än att
    det råkar ha några bokstäver gemensamt och att båda har ett enormt brett utbud på sport och kläder.

Sedan måste jag bara tillägga att man nog ska tänka ett steg längre innan man hyllar lokala små surfshoppar. Hur ska de någonsin kunna hålla “bättre pris” om
    de bara köper in några enstaka brädor? Större volymer gör ju att man i längden kan pressa priserna. Därför har det oftast varit billigare att handla i tyskland.

Stadium XXLs action avdelning är ju i princip som vilken surfshop som helst men med skillnaden att den ligger i ett större hus med större möjligheter 🙂

• Oregistrerade

Gäst
    7 april, 2007 vid 16:51

Allt i Sverige är ockerpriser!/ Kurt

• nlc

Medlem
    8 april, 2007 vid 06:53

@Oregistrerade 375039 wrote:

Allt i Sverige är ockerpriser!/ Kurt

Ja särskilt på mjölk…

Allt är inte billigare utomlands, tvärtom. Kollade i höstas runt efter en ny JP bräda (06:a) på olika nätshoppar i Tyskland och fick oftast svaret att de var slut (fastän de gjorde stor reklam för dem på förstasidan) men att jag gärna kunde få köpa 07 modellen för ca 1200-1500 euros + frakt. Det tycker inte jag är särskilt seriöst.

Anser man att det är dyrt i Svedala så är receptet enkelt. Sluta handla här då, men ffa slut gnäll så jävla mycket. Det är ändå mycket billigare att köpa begagnade fjolårsprylar och för den som inte är proffs borde det inte spela så stor roll vilken årsmodell man har på brädan och seglet…

• manno

Medlem
    8 april, 2007 vid 08:44

@andersbq 374395 wrote:

Kul med debatt! Jag tycker nog att Surfers har soul. Jag kanske gör ett eller två besök per år, men man blir ändå glatt hälsad vid förnamn, av folk som man knappt känner igen. Och ska man ha något smått som t ex en fenkonverter så finns den hemma. Om man skulle bli sugen på en bräda, så kan man få den direkt istället för att vänta 3 månader på båtfrakt från Thailand. Reklamtion, så får man en ny, eller en annan direkt. Visst är det bra? Klart att det kostar lite, men det är ju service. Om man kan tänka sig att vänta, vilket jag kan tänka mig ibland, så handlar man oss andra, t ex Fahlen. Sedan tycker jag absolut att alla shoppar borde få sälja vad dom vill, dvs om jag absolut skulle vilja ha en Fanatic av Fahlen så borde det vara möjligt. På det sättet är det lite sjukt monopol. Så var det inte på 80-talet, då sålde jag alla märken jag ville från garageinfarten.

Vad är det för soul att en säljare kommer ihåg ditt namn??? Det är mer trevligt och ytligt, betyder bara att man handlar för mycket där! Och hur roligt är det att gå på stadium och trängas med en massa fånar? Visst låter det vettigt att stora butiker skulle kunna pressa priserna men så är det ju inte när det gäller surfprylar av nån konstig anledning.

• andersbq

Medlem
    8 april, 2007 vid 18:15

@manno 375100 wrote:

Vad är det för soul att en säljare kommer ihåg ditt namn??? Det är mer trevligt och ytligt, betyder bara att man handlar för mycket där! Och hur roligt är det att gå på stadium och trängas med en massa fånar? Visst låter det vettigt att stora butiker skulle kunna pressa priserna men så är det ju inte när det gäller surfprylar av nån konstig anledning.

Vad är din poäng? Du vill inte bli igenkänd, men du vill heller inte vara en i mängden på en sportsupermarket? Min poäng är att jag gillar personliga butiker där man känner ägaren och personalen, och att jag uppskattar att det finns en sådan butik som Surfers i närområdet, som har brett sortiment. Men det har även Fahlén. Jag tycker att båda butikerna har soul. Och man behöver visst inte handla massor för att vara igenkänd. Det kan man bli av andra skäl!

• electric

Medlem
    8 april, 2007 vid 20:05

@Oscar 371604 wrote:

Ja, det beror ju på vilka intressen man har. Vill man bara kajka runt i sin surfbuss och rida en våg då och då så är det väl skit samma. Men driver man en förening som exempelvis Linsurf så har det ganska stor betydelse om det är många medlemmar. Vi har ett attraktivt läge där det fullkommligt ploppar upp villor. Det känns därför osäkert om vi kommer få vara kvar om rösterna höjs för en badstrand eller rekreationsområde. Kan vi då visa upp att vi har 200 medlemmar vara 100 bor i villområdet, deras barn surfar etc etc så är det en väldig fördel för oss. Tror Kenneth i ÖWC håller med. Många medlemmar och en blomstrande förening ger ett bra förhandlingsläge mot kommunen.

Vi i SWC (Södertälje Windsurfing Club, http://www.telgesurf.se) håller också med. Utan tillräckligt många medlemmar går det inte att hålla igång klubben, som är den enda garanten gentemot kommunen för att få nyttja Farstanäs, den enda hyfsade surfplatsen för S-V inom kommunen.

• hakuna

Medlem
    8 maj, 2007 vid 12:55

Moi! Någon som vet om de har fyrkantsmutter och skruv till US-box?

• rooster

Medlem
    8 maj, 2007 vid 13:58

Nån som vet vad som hände med surfsatsningen dom hade på Top12 på Kungsgatan (gbg). När lade dom ner? Vilka märken körde dom?

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.