-
Staffan teoriterroriserar om månen, tidvattnet och vinden
En kompis träffade för några år sedan en stockholmare i Apelviken. Denne vindsurfande stockholmare bokade ofta in sig i Ulf “CLS” Larssons stugor men han åkte endast till Varberg då det var fullmåne eftersom han hävdade att det alltid blåste vid fullmåne. Otroligt korkat va? För så kan det väl inte vara?
Denna historia kom upp i midsomras – då det var fullmåne och blåste!
Vid en mer nogrann koll i dagboken om vindarna i Varberg denna vår sommar så stämde detta otroligt väl – det har blåst vid varje fullmåne!!!!Det satte igång hjärnkontoret och här är min teori:
— Först lite bakgrund saxat från http://www.ihrelawfirm.se/frame4a.htm —
Tidvatten = Tide Höjningar och sänkningar av havsytans nivå som uppstår framför allt genom månens, men även genom solens, dragningskraft. Högvatten kallas flod (high tide, high water) och lågvatten ebb (ebb, low water). När måne och sol vid fullmåne och nymåne samverkar blir nivåskillnaderna extra stora (springtidvatten, spring tide) och när de motverkar varandra (niptidvatten, neap tide ) blir nivåskillnaderna mindre.
—slut saxat—
Månen påverkar således tidvattnet, det är större skillnader då det är fullmåne.
Tidvattnet kommer två gånger per dygn. Det vill säga att det är ett fjärdedels jordklot mellan hög och lågvatten peakarna. 6 timmar.I skagerak/kattegat är det inte så stora skiftningar i tidvatten – ett par decimeter eller så. Men eftersom havets yta är såpass stor så borde det påverka lufttrycket i atmosfären en del ändå. Tidvattet borde därmed påverka turbulensen och luftströmarna.
Min teori är med denna bakgrund att: då ett lågtryck sammanfaller med stora tidvattensvängningar (speciellt springtide alltså) så kan det påverka vinden. Trycket i atmosfären skiftar mer i och med havets rörelser och det rör om och gör luften mer turbulent.
Om lågvatten sammanfaller med ett lågtryck så borde högvattnet sammanfalla någotsånär med det intilliggande vädersystemet (troligen ett högtryck). Det gör att vid lågvattnet borde lufttrycket i atmosfären falla, ge ett lägre lufttryck och således förstärka lågtrycket. I och med att högvattnet påverkar det intilliggande högtrycket i motsatt riktning så borde det bli tätare mellan isobarerna och vinden borde således öka!!!!
Det omvända kan då infalla då det blir högvatten – låg-/högtrycken försvagas, isobarerna blir glesare och vinden avtar.
Eller om det inte är stora tidvattenskillnader så är havet lugnt och lågtrycket påverkas inte av turbulenta luftströmmar.Kan det vara så?
Eller har jag bara hittat en ursäkt att köpa den där tuffa klockan med tidvattenvisare som jag egentligen vill ha men inte insåg nyttan med i Sverige???Staffan
PS.
Jag kan härmed avslöja att det kommer blåsa den 22/8, 21/9, 21/10, 20/11, 19/12 i år. Det vill säga att SM i Wave/Freestyle får vind i år! Dock inte Waveclassic (men eftersom det inte är någon måne alls då så kanske teorin funkar på nollmåne också – vad tror ni?)
DS.
Logga in för att svara.