Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ställer in Syadfrika vinter 07/08 (Haj)

• s

Medlem
    5 januari, 2007 vid 09:48

@frippe75 357651 wrote:

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,968593,00.html

Räka! 😉
    Jag har fått rapporter från dem som är i Sydafrika nu – det har blåst SV vindar och den klassiska SSO-SO har inte kickat igång mer än någon enstaka gång. Så har det varit sedan typ 20 december… Stackare!
    Inom kort kommer surfdagboken uppdateras med nya bilder från våra dagar i SA. Vi fick typ 16 av 20 med bra vindar. :cool2:

/Staffan

• kelso

Medlem
    5 januari, 2007 vid 09:54

Snart kommer jag och Kalle ner med nytt fresht kött 😀

• emil_h

Medlem
    5 januari, 2007 vid 10:04

Låter ju skrämmande. Börjar hajjarna leta sig till ”surfstränderna” eller vad är det frågan om?

• s

Medlem
    5 januari, 2007 vid 10:09

@Emil_H 357664 wrote:

Låter ju skrämmande. Börjar hajjarna leta sig till ”surfstränderna” eller vad är det frågan om?

Nä, det är på andra sidan som alla hajsafaris är. På den varma sidan.
    När vi var där i november/december så ville de inte köra hajsafaris för hajarna var så få inne vid land, de låg ute till havs på djupet. Och eftersom de har ”hajgaranti” så fick de köra massa turer med alla innan de såg haj, så därför ville de inte. Men det kändes ju tryggt för oss :tongue:

Men vi funderade på: Om de försvunnit från varma sidan – var de då på den kalla… Och låten från filmen ”Hajen” ploppade upp i skallen…

/Staffan

• frippe75

Medlem
    5 januari, 2007 vid 15:03

@S.. 357667 wrote:

Nä, det är på andra sidan som alla hajsafaris är. På den varma sidan.
    När vi var där i november/december så ville de inte köra hajsafaris för hajarna var så få inne vid land, de låg ute till havs på djupet. Och eftersom de har ”hajgaranti” så fick de köra massa turer med alla innan de såg haj, så därför ville de inte. Men det kändes ju tryggt för oss :tongue:

Men vi funderade på: Om de försvunnit från varma sidan – var de då på den kalla… Och låten från filmen ”Hajen” ploppade upp i skallen…

/Staffan

Fan Staffan ditt första inlägg ingav mod.. Sedan kom resonemanget om vart hajarna stuckit efter att ha lämnat den varma sidan..

Kanske har dom insett att det faktiskt är varmare på den kalla sidan.. Simma fram till en Windsurfare och helt plötsligt stiger tempen i vattnet till runt 37grader (och gulnar en aning)… Strax därefter är det middagsdags… Shit!!! 🙂

• bjornen

Medlem
    5 januari, 2007 vid 15:28

Jag var i Sydafrika november 2005 och då fanns det ett flertal vithajar denna bild tog jag från båten hyffsat nära en strand utanför Gansbaai. Guiden sa att det brukar vara människor som badar där men det hade aldrig varit någon attack…Men detta är ju på varma sidan så det är väl lugnt vid Kapstaden

//Björn

• pirris

Medlem
    5 januari, 2007 vid 17:09

GRabbarna i SA körde igår underriggat 5.0-5.5 och 70L brädor
    Skulle funkat bra med +80L brädor

Hoppas det tar sig för dem.

Själv fick jag sug uppdraget att köra tre surfpaket och en surfare (Jesper) i Onsdags natt kl 4.15 till Landvetter.
    Var inte alls sugen att gömma mig i en bagg…. FAAN jag lipa nästan på vägen hem.
    SA är NICE!!!!

/P

• surferic

Medlem
    6 januari, 2007 vid 10:58

Hajarna i SA är bara en myt eller så har jag bara en förbaskad otur. Jag har varit på Cagediving i Gaanzbai 3 gånger och har inte sett så mycket som en hajstjärt. Arrangören säger att 96% av alla ser haj så ni kan ju räkna ut hur många promilles chans det är att åka ut 3 gånger utan att se nån haj.

• frippe75

Medlem
    6 januari, 2007 vid 11:19

@surferic 357847 wrote:

Hajarna i SA är bara en myt eller så har jag bara en förbaskad otur. Jag har varit på Cagediving i Gaanzbai 3 gånger och har inte sett så mycket som en hajstjärt. Arrangören säger att 96% av alla ser haj så ni kan ju räkna ut hur många promilles chans det är att åka ut 3 gånger utan att se nån haj.

Så du är en av dom som är orsaken till att hajattackerna ökar ? 🙂

Måtte dom känna igen din lukt när dom simmar förbi sunset nästa gång.

mohaha

• manno!!!

Gäst
    6 januari, 2007 vid 14:12

Vem behöver vind när man har fiiiina vågor, fick några enstaka rides på sunset igår!

tur man inte läste detta innan vi stack ut och surfade idag! körde muizenberg som ligger nära seal island på varma sidan, grumligt vatten också så hajvarnngen var ”no visibilty” hehe

• jeppo_f

Medlem
    6 januari, 2007 vid 18:34

Fasen vad seriöst och ens försöka igår! Det blåste ju ingenting!
    Johan, Kate, Lars K och Rolle körde sunset i masthögt idag, men det var verkligen bara guppa ut. 7 m/s vind eller nått.
    Vi andra var nere och lekte med pingviner i Big Bay. Inte ett spår av haj, däremot blev en stor del av takräcksvadderingen uppäten av babianerna. Och vi som inte ens visade röven för dom!

/jeppo

• tiki

Medlem
    6 januari, 2007 vid 23:07

Är i Sydafrika nu och drabbats av 3 veckors kassa vindar. *Snyft. Hur som haver är ganska less på allt tjat om hajar. Har inte hört talas om någon attack under tiden.

Hörde en jämförelse om risker. Förra året var det 9 incidenter med hajar och 971 incidenter med brödrostar. Hur många som dog framgick inte av statistiken….

Förra året var det visst bara en attack med vithaj och det är i princip den enda hajen som finns väster om Kapstaden där nästan all vindsurfing sker. Det räcker med att köpa en dagstidning för att förstå att det finns andra risker i det här landet.

/Jonas

• gurra1978

Medlem
    6 januari, 2007 vid 23:29
    Quote:
    Det räcker med att köpa en dagstidning för att förstå att det finns andra risker i det här landet.

Det är mer troligt att man dör i trafiken pga av deras vänstertrafik än att man stöter på en haj tror jag.

Tråkigt att det blåst så dåligt därnere. Förra året var skitbra. Hoppas Cape Doctorn drar igång snart så ni får valuta för pengarna. Vore skoj och se lite bilder när det väl drar igång.

• tiki

Medlem
    7 januari, 2007 vid 07:06

Idag ser riktigt lovande ut med stort swell och bra grundvindriktning. Oerhört efterlängtat.

Kika annars gärna in i husets galleri på webben. De fem nedersta bilderna är ifrån Sunset beach igår. Stort swell och ”guppa ut” vind.

http://picasaweb.google.co.uk/mats.bohlinsson/SA

/Jonas

• frippe75

Medlem
    7 januari, 2007 vid 08:35

@Tiki 357945 wrote:

Idag ser riktigt lovande ut med stort swell och bra grundvindriktning. Oerhört efterlängtat.

Kika annars gärna in i husets galleri på webben. De fem nedersta bilderna är ifrån Sunset beach igår. Stort swell och ”guppa ut” vind.

http://picasaweb.google.co.uk/mats.bohlinsson/SA

/Jonas

Sluta tjata.. Jag bokar på resan igen 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ställer in Syadfrika vinter 07/08 (Haj)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.