Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Ställ/hängare till brädor
-
Ställ/hängare till brädor
Publicerad av eketeket på 16 augusti, 2009 vid 06:28Håller på att modda förrådet lite och tänkte göra smart plats för surfbrädorna. Är det någon som har bra tips på vilka hängare/ställ som är bra? Har tänkt ha dem antingen hängande horisontellt i taket eller på väggen. Har hittat några på Bauhaus men de är sådär.
above_the_law svarade 12 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Funkar inte ett vanligt konsolsystem? Tex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25707.aspx
Bara att trä på en bit rörisolering för att skydda grejorna.. Konsolerna finns i olika längder, så det är bara att välja vad som passar.
-
Ett tips är att oxå skaffa modell större hängare som är för trädgårdsredskap(cheapy). Vid ingången på den breda sidan av garaget hänger en av brädorna i sitt fodral (naishen) och under hänger NP segelbagen med 4 segel i och under den hänger masten på samma typ av hängare i sitt fordral. Se bara till att hitta trästolpen under gipset eller säkra ordentligt med expanders och gör extra hål i krokkrafset.
Billigt framförallt. men det förutsätter ju att man har boardbag :-), snygt oxå :-). -
MacEdu;570127 wrote:Ett tips är att oxå skaffa modell större hängare som är för trädgårdsredskap(cheapy). Vid ingången på den breda sidan av garaget hänger en av brädorna i sitt fodral (naishen) och under hänger NP segelbagen med 4 segel i och under den hänger masten på samma typ av hängare i sitt fordral. Se bara till att hitta trästolpen under gipset eller säkra ordentligt med expanders och gör extra hål i krokkrafset.
Billigt framförallt. men det förutsätter ju att man har boardbag :-), snygt oxå :-).En vanlig surfbräda skall helst inte ligga i sitt fodral mer än till och från surfet.
Inte heller ligga i en varm bil något längre eller direkt i solen.
Mvh
Daniel
-
DanneP;570144 wrote:En vanlig surfbräda skall helst inte ligga i sitt fodral mer än till och från surfet.
Varfør?
-
wisco;570153 wrote:Varfør?
Brädan kan bli “sunkig” på svenska, dålig. Den behöver luft och ev fukt behöver kunna komma ut. Funkar ok att ha boardbagen öppen vid förvaring så den kan andas.
Mvh
Daniel
-
DanneP;570157 wrote:Brädan kan bli “sunkig” på svenska, dålig. Den behöver luft och ev fukt behöver kunna komma ut. Funkar ok att ha boardbagen öppen vid förvaring så den kan andas.
Mvh
Daniel
Seriöst? Har du sett detta hända? Svårt å tänka mig att en epoxyplanka andas så hård att en boardbag skulle göra den sunkig…? Men då är det nog bäst att jag plockar upp mina de har legat länge nu..
-
wisco;570298 wrote:Seriöst? Har du sett detta hända? Svårt å tänka mig att en epoxyplanka andas så hård att en boardbag skulle göra den sunkig…? Men då är det nog bäst att jag plockar upp mina de har legat länge nu..
Hej.
Nej, har inte sett det själv.
Detta är vad jag läst både i surfmagasin och nätet.
Prova att sök själv här på steffo, finns massor av trådar om ämnet.
En fördel till är ju att ens snygga bräda syns 🙂
Mvh
Daniel
-
DanneP;570308 wrote:Hej.
Nej, har inte sett det själv.
Detta är vad jag läst både i surfmagasin och nätet.
Prova att sök själv här på steffo, finns massor av trådar om ämnet.
En fördel till är ju att ens snygga bräda syns 🙂
Mvh
Daniel
ok får väl tro dig då, men har hört konstiga saker förut om vatten i brädor (t.o.m av erfarna surfbutiksägare) som inte stämt.. Din sista poäng är ju iof enda anledning som behövs.
-
Jag hänger ju inte upp min bag och “planka” drypande när de väl hängs upp…. 🙂 , men för att skruva till det och för att dispalya brädan ändå så föddes nu tanken på att ha ett fint fibernät….likannde som man har fotbollar i… går att köpa i metervara.
Vips så kan den hänga vägger med boardbagen bakom :-). Den kan då andas och vila fint och “vi” kommer undan konsoller mm 🙂
Men jag har inte hört ngt om sunkighet eller ditt och datt (obs förutsatt att det inte dryper om hela paketet). Pratar då om varmgarage givetvis…. 🙂 -
skarabe;570044 wrote:Funkar inte ett vanligt konsolsystem? Tex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25707.aspx
Bara att trä på en bit rörisolering för att skydda grejorna.. Konsolerna finns i olika längder, så det är bara att välja vad som passar.
Är på samma spår, MEN går dom där att vinkla lite så brädan lutar lite in mot väggen? Annars risk att brädan kan glida av…känns det som i a f.
-
DanneP;570157 wrote:Brädan kan bli “sunkig” på svenska, dålig. Den behöver luft och ev fukt behöver kunna komma ut. Funkar ok att ha boardbagen öppen vid förvaring så den kan andas.
Mvh
Daniel
Yep. En av mina gamla brädor gulnade och fick en lite matt yta. Sägs vara bagens fel. Inte vet jag. Öppnar alltid blöta bagar för säkerhets skull.
-
Gött med uppvaknande trådar 🙂
En annan behöll stickorna i brädfodralen och ingen har blivit sunkig på någt sätt ännu, visst lite öppnar man ju fodralet.Surfs up!:santa:
-
Jepp:-)!
Den bästa lösninen jag hittat är dock att använda vvs rör inkl en vinkelkoppling in i två plankor bredvid varandra.
Logga in för att svara.