Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer den förklaring på planing.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 12:33

inte att förglömma J/80.

• mickez

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 13:29

1.12 på en vindsurfingbräda låter lite…men det kanske stämmer om man ska ta ”normal” vinden…?

En vindsurfingbräda(kanske inte formula?) blir ganska lätt omseglad i svagare vindar. Speciellt av katamaraner då dom kan göra riktigt schysst fart i bara 5-6 m/s. Men över 10 m/s tror jag vi seglar om alla ”stora” kölbåtar. dock blir vi nog omseglade av en kata kanske..men efter 13-15 åker vi ifrån allting tror jag. Seglade själv en Hobie Cat 16 i sommras o runt 13 m/s klarade den inte o maxa för den har för stora segel så man var tvungen o släppa ut för att inte välta = minskar farten. Så jag tror det stämmer som nån skrev tidigare att vi har mkt lågt lys under 10 m/s och riktigt högt lys över det. De stora kata/trimmaranerna som seglar över atlanten ligger ju o maxxar i 30-40 knop. O det kan ju vi också komma upp i o dom har säkert 3-4 lys 😛

För övrigt har vår 36 fotare 1.19 i lys o vi har maxat i 11knop. Under en surf på en relativt stor våg i styv kuling.

• lars_k

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 13:34

1.12 gäller en segelbåt, som sagt.
    Nån med Formulagrejer kanske skulle ställa upp i en lystävling för segelbåtar…Då skulle man kunna räkna ut ett lämpligt lystal. Över planingsfart borde det bli högt, en formula tar ju bra höjd på kryssen också 😛

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 13:34

Titta sen på vad du normalt släpar med dig efter segelbåten då du är ute. Ett antal kilo vatten släpas med i baksuget efter varje deplacementbåt, och alla andra båtar med innan de planar. När sedan det vattnet ”släpper” från aktern efter att en tillräcklig framåtdrivande kraft tillförts, det är då man ”planar”. Sen när man pratar om att deplacementbåt inte går fortare än sin vattenlinjelängd, då är det den krökta vattenlinjelängden som avses.
    En kölbåt kan plana men då krävs speciella förhållanden som ”nedförsbacke” och mkt vind, och en skrovform med en bärig akter.

Vill man ha actionfylld segling i stil med vindsurfing så finns det egentligen bara ett alternativ – flerskrov! En bra (och bebolig) katamaran eller trimaran på 7 meter kan man i gynnsamma förhållanden få upp i farter över 20 knop. Det kallar jag drag!!

/wiseguy, trimaran fantasten

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 13:37

Så fort man planar på en bräda seglar man om alla kölbåtar… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 13:44

Yello Pages hade köl….Dunkerbäck och co är inte snabbare ännu ingen annan för den delen heller.

• fenan

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 16:08

Jag var ute och seglade med fd SONY trimmaranen, seglade på en rellativt liten fjärd i sthlm snittatde 21 och maxade 31. Eftersom båten var så stor (60fot) så var inte fartupplevelsen den bästa, de e roligare å plana me surfbrädan… trots att jag inte kan hålla det så länge

• frog

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 21:31

Gött att höra att fartupplevelsen är goare på en vindsurfingbräda än en superduper trimaran….Men det är ju egentligen inte så konstigt – när du vindsurfar har du vinden i händerna och du står nästan direkt på vattnet. Kan det bli enklare och mer nära elementen?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stämmer den förklaring på planing.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.