-
Stämningsburkar…
Detta slog mig när jag läste om teorin om östersjöns vindburk som fylls på och töms med mer eller mindre jämna mellanrum.
Låtar är också som burkar, stämningsburkar. När man lyssnar på en låt första gången så öppnar man locket och stämmningen som man har just då hamnar i burken. Sedan sätts locket på. Ta till exempel Iron Maidens ”hallowed be thy name” som för mig fylldes med skejtarpump och sjukt ladd när jag såg Toy Machines ”Welcome to Hell” för första gången. Varje gång jag hör låten så öppnas burken och laddet kommer över mig. MEN, det är inte slut här, det är nämligen inte ofarligt att öppna en bra burk när man är på dåligt humör eftersom lite av den dåliga stämningen från just nu kommer att slinka ner i burken när lite av den bra stämmningen försvinner ur den. Hoppas att ni är med fortfarande för detta blir värre. Bland lekmän brukar man höra det snackas om att ”man har lyssnat sönder en låt” eller ”tröttnat på en låt” men i själva verket handlar det om att man fått för mycket vardagsstämning i burken. En vidareutvecklig på detta är att man kan lagra dessa burkar, oftast med gott resultat! Ta och låt burken stå ett par år eller decenium och kanske så har den vuxit och blivit nästan outtömlig! Ett exempel är Millencolins ”Surfin in my room” ellerhur? Jag skulle vilja avsluta med att tacka ”Four Dimensions Movie” för mina två nya vindsurfs burkar ”Is There A Ghost” av Band of Horses och ”Le Night Dominator” av Touch. Om någon har några tips på andra stämmningsburkar så tas dom emot med öppna armar. Och kom ihåg, var försiktiga med de burkar ni har! (Kom precis på mig själv med att sitta på kontoret med ”Hide and Seek” burken ståendes vidöppen…Skärpning!)
lev och må…
Logga in för att svara.