Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stance / fotplacering

  • lars_k

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 07:28

    @Ola H. 545181 Har jag bara lite, lite fart står jag i sådana tillfällen med båda fötterna i stropparna för att liksom kunna “hålla i” brädan.)[/QUOTE wrote:

    Ja du kör ju på dina fetbreda brädor där det inte spelar nån roll hur du står, då går det ju fint att harva omkring i stropparna. På en riktig vågis är det mer kritiskt! 😉

  • claes6

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 08:53

    Tjena Spray,

    du har fått en mängd ypperliga svar av fantastiska surfare här, så jag tänkte väga upp dem med ett från en relativ nybörjare.

    Hade själv samma problem som du, men spelade nästan sönder Jem Halls dvd “Beginner to winner” och nötte sedan som en dåre. “Tricket” som jag lärde in – samma som Hall predikar – är att först falla av så att du får vind i seglet. Häng ut som fan och kroka i. Farten kommer ganska omedelbart och parallellt med accelerationen “trippar” du bakåt på brädan tills du står med bägge fötterna framför respektive strap. I det här läget känner du efter litegrann så att du har balans, sedan smyger du i främre foten och surfar lite i det läget. När du känner dig bekväm, smyger du sedan i bakre foten. Brädan kommer accelerera ytterligare när du kommer i eftersom kan skapa ett helt annat tryck i det läget.

    Det känns obekvämt och avigt i början men efter en del nötande är det lugnt, och du får en helt annan säkerhet och kontroll i surfingen än tidigare. Det är viktigt, som någon påpekar tidigare, att lära sig surfa med enbart främre foten i eftersom det är i det läget du gör gipparna.

    Men det hela är ju ett samspel mellan vind, styrka och balans och det är den det gäller att hitta. Svårt som fan i början och det gäller nog att inte tänka för tekniskt. Känn efter och var följsam – ungefär som i sängen 🙂

    Lycka Till!

  • stoorfaen

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 10:41
    Spray;545050 wrote:
    Woot? Om jag står med endast framfoten i stroppen i dessa otroligt byiga vindar här uppe i skogen så är jag ju rökt direkt?

    Vad är teorin, att man ska ha bakfoten fri för att kunna flytta den bakåt desto mer kraft som behövs?

    Vill inte säga att jag är speciellt grym själv, men jag körde alltid bakfoten först förut. Men efter att ha fått banner av Surfen så började jag med framfoten. Det jag kom att tänka på var att hänga mer i selen och ha minde tryck på fötterna, då tog jag byarna mer i selen och det blev stabilare. När det kommer till jipparna så har jag rätt nyligen fått en aha upplevelse. Det kom efter att jag testade en nybörjarbräda som jag tjackade till damen…med den fick jag schansen att jippa långsamt steg för steg och fick bättre tajming. speciellt var framfotesbytet som förut kom för sent samt att jag nu väntar med segelsnurren tills jag har full ballans och fått upp lite fart på nya bogen…vet inte om det är det bästa men jag kan i alla fall rekommedera att nöta lite teknik på större bräda där man har tiden på sin sida, muskelminnet är inte att underskatta! 🙂

  • spray

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 11:45

    Tack för alla tips, men hur gör ni för att falla av såpass mycket så det blir jippbart? Jag kan max falla av runt 60 grader från vinden, mer går inte för då vill brädan lova upp igen. I svagare vindar klarar jag av plattläns, men det är två olika grejor att gippa i deplacements fart och i full planing…

    Vad är en lämplig vinkel från vinden för att påbörja en jipp?

  • mexi_

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 11:49

    Skulle vara lite kul att veta vad du har för grejjor…

  • animal

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 12:50

    Spray, jag har liknande probs. Hoppas det är ok att ansluta till denna tråd. Har seglat en säsong, ganska intensivt. Planar, kommer i stropparna (ibland lite okontrollerat), börjar sätta vattenstarterna osv, men gipparna….. helt kass… Fumlar med fötterna och febblar med seglet. Jag har en känsla av att jag inte heller faller av tillräckligt innan jag börjar, men det känns klurigt att slöra. Så här går jag iaf tillväga när jag försöker:

    1. faller av genom att ta ur bakre foten ur stroppen och trycka så att brädan svänger
    2. tar ur främre foten och svänger vidare
    3. flyttar främre foten så att den “är i närheten” av den bakre.
    4. försöker kvickt flytta fram den tidigare bakre foten i närheten av mastfoten.
    5. försöker flippa över seglet.
    6. badar….

    När man ser på instruktionsvideor så ser det ut som om seglet liksom flippar av sig självt. När jag kör vill det inte rotera ens om jag sliter hårt i det. I momentet där jag står med båda fötterna ganska långt bak känns balansen sådär… Jag snackar inte om fullplanegippar utan gippar med “lite lagom fart” vad nu det innebär.

    Väger 90 pannor, seglar på 135 liter, mest med 6.5. Jag kan fulgippa på en större bräda…

  • rasmus_w

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 13:12
    Spray;545298 wrote:
    Tack för alla tips, men hur gör ni för att falla av såpass mycket så det blir jippbart? Jag kan max falla av runt 60 grader från vinden, mer går inte för då vill brädan lova upp igen. I svagare vindar klarar jag av plattläns, men det är två olika grejor att gippa i deplacements fart och i full planing…

    Vad är en lämplig vinkel från vinden för att påbörja en jipp?

    Planar du? I så fall behöver du verkligen inte falla av till djup slör. För att få fart på djup slör så behöver man oftast ha så mycket drag i seglet att det är nästan omöjligt att halvvinda. Jag tycker det låter som att du försöker styra en planande bräda med riggen. Fall av lite så du är lite närmare slör än halvvind och låt farten bygga upp i några sekunder, sen är det luta på brädan och fotstyra runt den som gäller.

    Å andra sidan har jag för mig att det är rätt byigt på Siljan och det brukar inte göra gippande enklare.

  • spray

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 18:00

    Shysst rasmus för utförlig beskrivning.
    Om någon har vägarna förbi siljan och vill surfa så vore det skoj.

    mexi_;545300 wrote:
    Skulle vara lite kul att veta vad du har för grejjor…

    145litare JP xcite med 6,5 fxrgoya tror det var 70% kol i masten, en rosa bom från -07

  • andersbq

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 18:24

    Här är en gammal gipptråd med fina bilder på hur man gippar:[ame]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51356[/ame]

  • svenne

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 21:05
    Spray;545298 wrote:
    Tack för alla tips, men hur gör ni för att falla av såpass mycket så det blir jippbart? Jag kan max falla av runt 60 grader från vinden, mer går inte för då vill brädan lova upp igen. I svagare vindar klarar jag av plattläns, men det är två olika grejor att gippa i deplacements fart och i full planing…

    Vad är en lämplig vinkel från vinden för att påbörja en jipp?

    Till att börja med och inte för att vara negativ, men om du inte har båda fötterna låsta i stropparna är det inte “full” planing. När du har båda fötterna i, och har bra balans i både segel och segling kommer du att uppleva det.

    Om vi nu pratar planande gippar så är 60 grader lite väl mycket, då har jag nog redan börjat fundera på att flytta fötterna. Eller rent utav kanske redan gjort det. Att brädan vill sticka upp i vind betyder att du:

    1. Inte har tillräckligt med häng i seglet (AKA mastfotstryck). Återigen, ner med armbågarna, och böjda knän är det som gäller.
    2. Inte styr tillräckligt med fötterna. Bakre foten ska ha tårna nere på inre railen och sen ska du successivt öka trycket på insidan tills du visar undersidan för alla blekfeta husvagnscampare som badar.

    Det finns en uppsjö med giuddar på hur en gipp ska gå till, men ta en sak i taget. Gör du många fel så finns det inte en sportmössa att ändra alla fel på ett bräde. Det kan inte hjärnan hålla reda på. Det spelar ingen roll vilken sport man håller på med, samma sak gäller: Rätta en sak i taget. Första repan, tänk på knäna. Andra repan, tänk på armarna, tredje repan, tänk på blicken osv. Till slut sätter du den. Visst, det är 1,12×10^3 gånger lättare när någon ser vad felen är, men det går att rätta själv – om man tänker på en sak i taget. Guy Cribb, Jem Hall och min favorit Peter Hart har alla skrivit ett otal artiklar och gjort filmer hur det går till. Läs, läs, läs, läs och läs en gång till så att du inte behöver tänka på vad du gör. Öva fotplacering och segel hemma i köket, bara du undviker att tänka på vattnet för då är det för sent.

    Animal;545324 wrote:
    Spray, jag har liknande probs. Hoppas det är ok att ansluta till denna tråd. Har seglat en säsong, ganska intensivt. Planar, kommer i stropparna (ibland lite okontrollerat), börjar sätta vattenstarterna osv, men gipparna….. helt kass… Fumlar med fötterna och febblar med seglet. Jag har en känsla av att jag inte heller faller av tillräckligt innan jag börjar, men det känns klurigt att slöra. Så här går jag iaf tillväga när jag försöker:

    1. faller av genom att ta ur bakre foten ur stroppen och trycka så att brädan svänger
    2. tar ur främre foten och svänger vidare
    3. flyttar främre foten så att den “är i närheten” av den bakre.
    4. försöker kvickt flytta fram den tidigare bakre foten i närheten av mastfoten.
    5. försöker flippa över seglet.
    6. badar….

    När man ser på instruktionsvideor så ser det ut som om seglet liksom flippar av sig självt. När jag kör vill det inte rotera ens om jag sliter hårt i det. I momentet där jag står med båda fötterna ganska långt bak känns balansen sådär… Jag snackar inte om fullplanegippar utan gippar med “lite lagom fart” vad nu det innebär.

    Väger 90 pannor, seglar på 135 liter, mest med 6.5. Jag kan fulgippa på en större bräda…

    Nu antar jag att det handlar om planande gippar igen. Det är inte så himla enkelt att bena ut varje liten detalj och det finns de som inte gippar planande trots 20 års surfande. Som jag skrev innan så ta en sak i taget och hitta alla småfel så kommer det till slut.
    Seglet vill inte rotera? Kan sätta en hamburgare på att du flippar seglet för tidigt. Du ska vara dead down eller på väg ut på nästa bog innan flippen kommer. Jag tycker att din beskrivning på hur du gör är “fel” redan på första punkten.

    1. Fall av, fin fint. Men innan du mosar på med bakre foten ska du ha balans och en lugn bräda. Återigen, foten långt ner på inre railen och SMYG på trycket successivt. Inte trycka eller stampa. Mjukt och kontrollerat ska det vara. Och så glömmer vi inte armbågar ner och böjda knän, eller hur?
    2. Tar ur främre – varför då? Låt främre foten sitta kvar så att du har kontroll så länge som möjligt. Främre foten ska ur när det är dags att byta sida, så behåll den i stroppen!
    3. Flytta ihop fötterna? Mjaaee. Se istället till att TITTA DIT DU SKA, och behåll foten i främre stroppen. Om du inte har öppnat upp seglet så behöver du göra det. Som sagt titta dit du ska, armbågar ner och böjda knän.
    4. Gör fotbytet. Här finns två skolor, fotflipp eller segelflipp först. Välj själv. Men nu är det dags att plocka ur fossingen ur stroppen och göra den fjolligaste grejen en surfare kan göra – nämligen ställa sig i balettens tredje position, dessutom i svart helgummidräkt. (Jä**igt okoolt för en surfare, men jag lovar, det finns inget som ger så extrem träningsvärk som balett).
      Behåll bakre foten nere på railen, vrid ur den främre ur stroppen och sätt den på mittlinjen av brädan med tårna åt andra hållet. Kliv snabbt fram med den bakre foten och sätt den där du känner att du fortfarande har balans, vilket förmodligen är någonstans mellan stropparna och mastfoten, men försök att sätta den närmare stropparna så att du lättare kommer tillbaka till rätt stance. Och vet du – det är lättare att gör fotbytet om knäna är böjda.
    5. Slå seglet (som sagt, de här två punkterna kan lika gärna byta plats). TITTA DIT DU SKA – inte på seglet! Masthanden ända längst fram, släpp bakre handen, dra ner seglet bakom dig med masthanden för att så fort det har slagit aggressivt dra det fram igen. Hela den här punkten och punkten ovan sker snabbt. Du kan tveka mellan dem, men varken fotbyte eller segelflipp får vara tveksamma. Snabbt och konsist, parera efteråt för att få balans.

    Det magiska för mig var varken att falla av innan eller en massa planerande. För mig var hela besväret att jag för snabbt tog mig upp på rätt bana efter svängen. Ingen fart, inget tryck i seglet och för mycket tryck på fötterna. Planingen är borta på två meter. Fortsätt istället slörandes tills du har balans igen och får upp mer fart, sen skickar du på upp mot vinden. Och när väl känslan finns där kan du glömma alla stegen och börja kapa både på den initierande slören och den på vägen ut. Men innan dess, gör stora svängar för att behålla farten. Fart är nästan allt för att göra en planande gipp.

    Kolla filmer, läs artiklar, kolla filmerna igen, läs artiklarna, gör fotflippen på bussen, kolla det klippet igen, läs artiklarna. Sitter steget i huvet kan du lägga energin på balansen och att TITTA DIT DU SKA.

  • animal

    Medlem
    8 maj, 2009 vid 21:38

    Underbart med människor/surfare som tar sig tid att dela med sig av sina kunskaper. Många tack Svenne för dina utförliga kommentarer!!! Får ut och harva imorgon.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Stance / fotplacering

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.