Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Stäng dörren… (tips för en snigel)
-
jag tror du får skylla mest på fotografen som inte har fångat dig på bild där du maxar.
för du gjorde väl ändå upp mot 30kn o då hoppas jag inte brädan pekar upp i skyn o har dörren vidöppen
om du seglar 30kn på bilden får nog resten av speedsverige se upp när du fått ordning på trimet
håller förövrigt med dom andra angående stilen o trimet på just denna bild.varför stod mannen med kameran på land, inte fått årets prylar eller?
-
@Mården 372585 wrote:
jag tror du får skylla mest på fotografen som inte har fångat dig på bild där du maxar.
för du gjorde väl ändå upp mot 30kn o då hoppas jag inte brädan pekar upp i skyn o har dörren vidöppen
om du seglar 30kn på bilden får nog resten av speedsverige se upp när du fått ordning på trimet
håller förövrigt med dom andra angående stilen o trimet på just denna bild.varför stod mannen med kameran på land, inte fått årets prylar eller?
Hahahaha… tack Mården!!! Nu kommer Tobhed fälla en tår, han som precis köpt en ny fin s-kamera 😀
Jester:
Du kanske slog huvudet på spiken när det gäller “fladdret”, min sailworks mast har kanske en icke-optimal kurva för seglet. Är det så att den är för styv för seglet? För det måste ju vara prylarnas fel…MacTS:
Japp, om teorierna nu stämmer så blir det till och “skruva till” ordentligt nästa gång. Vi får väl se vem som är tuffast, jag eller masten. (Jag vill inte ha svar på den frågan…)Joth:
Finns inget som gör mig äckligt snabb, inte i mina ögon iallafall… 🙂/Klang
-
Håller med övriga om nedhalet, för lite tvist och horisontella rynkor tyder på att det behövs mera nedhal. Masten kan ju givetvis påverka också men en för hård mast bör ge mycket tvist i toppen och samtidigt mycket buk längre ned, så isåfall är nog masten snarast för mjuk.
Mastfotspositionen är ju också viktigt, tror inte att man kan gå efter klisterlappen på brädan (har inte funkat för mig iaf) om den inte tar hänsyn till tex din vikt också, som ju påverkar brädans läge i vattnet rätt mycket.
Men jag tror också att du blivit fångad i ett dåligt ögonblick, kan ju knappast vara full spätta där…. 🙂
-
Jag vill nog påpeka lite om hängselelinorna med. Min erfarenhet är att så gott som alla har dem alldeles för långt fram, oavsett vad för slags segling de håller på med. Resultatet är alltid att det blir svårt att skota in och skotar man inte in brukar också nosen hålla på och resa sig.
Sen är det inte alltid som max inskotat är bäst. I varje fall om man slörar “formuladjupt” så brukar jag behöva experimentera lite med skotvinklar för att hitta det som ger max drag, för hårt inskotat brukar definitivt kännas som att draget försvinner i seglet, precis som det gör om man skotar ut. Det som funkar för mig brukar vara att skota in lite extra i vindhålen och släppa ut lite i byarna, men det är väldigt små rörelser det handlar om, vill jag låta tuff och ball går det utmärkt att kalla det fullt inskotat.
-
@Klang 372599 wrote:
Hahahaha… tack Mården!!! Nu kommer Tobhed fälla en tår, han som precis köpt en ny fin s-kamera 😀
Jester:
Du kanske slog huvudet på spiken när det gäller “fladdret”, min sailworks mast har kanske en icke-optimal kurva för seglet. Är det så att den är för styv för seglet? För det måste ju vara prylarnas fel…MacTS:
Japp, om teorierna nu stämmer så blir det till och “skruva till” ordentligt nästa gång. Vi får väl se vem som är tuffast, jag eller masten. (Jag vill inte ha svar på den frågan…)Joth:
Finns inget som gör mig äckligt snabb, inte i mina ögon iallafall… 🙂/Klang
Nu är du blygsam. Redan nu så här tidigt på våren kör du 30 knop. Verkar vara marchfart för dig nu. Snart kommer topparna…
Vilken Sailworksmast kör du. Är det lipsticken så kommer den med all säkerhet inte fungera till det seglet. Det är en modern wavemast.
-
@joth 372636 wrote:
Vilken Sailworksmast kör du. Är det lipsticken så kommer den med all säkerhet inte fungera till det seglet. Det är en modern wavemast.
Stämmer Jonas, det är min lipstick… en skön vågmast. Jag behöver alltså en freeride/slalom/speed orienterad mast… aj aj aj…
Tror luffen på detta VX seglet är runt 458cm så jag skulle egentligen kunna använda min x6 460 som jag köpte av tobhed förra året. Eller är det en dum idee, ska man satsa på en 430 och förlänga den istället?
/Klang
-
Hmmm, jag vet inte men någon har kanske en äldre 430 NP mast. De borde ju passa bäst. X6 känns kanske lite surt att använda. Går den sönder så kommer du ju inte kunna köra RS5:an.
Om det skall vara mjuklare mast har Thomas en 450 lång mast du säkert kan få låna. Den är lite tjock och rätt gammal men mest bara för att se skillnaden när du riggar. Jag lånade den masten till min 7.5:a. Inte särskillt bra för profilen. Joysticken med 75% kol passade mycket bättre.
Hoppas du hittar nått…
-
Ja, det kanske var fel bild jag laddade upp på min vän Klang, hade lite bråttom – här är en annan
Jag tror mastfoten är OK, misstänker kombination segel (med nedhal, inget uthal) samt hängselelinor både längre bak och även eventuellt längre – jag kör t.ex med 28 cm
-
Riggningen gubbar, riggningen………och längre hänglinor.
Tror vi närmar oss lösningen på gåtan, en annan mast och lite mer stuns i riggningen så ska du få se att det laddar iväg bättre.
-
där såg det lite bättre ut
tycker det ser ut va lite mycket uthal också+lite nedhal
sen svårbedömt men blåste det verkligen för 5,5m2 ser mer ut som 6,5-7
eller var ni i sandy ponit:) -
Klang: Du behöver mer (mycket mer) nedhal…Jag brukade på mitt MkIV dra på tills akterliket “skrynkla” sig ner till 4-5 lattan vid “hårdvind”, drog inget i bommen utan bara “hängde” seglet där…Misstänker att VX LTD riggas på liknande sätt, dock med kanske 1-2cm positivt uthal (MkIV gick/går bra med negativt uthal). Ett enkelt sätt att testa riggningen på land är att be någon trycka ner vid mastfoten samtidigt som du själv trycker i segeltoppen rätt mycket (simulerar flex), vid bra riggning/avstämmda grejer så kommer den lösa duken att spännas upp lagom….
-
Är det bara jag som tycker att Klang borde trycka från mer med benen och hänga mer vikt i bommen/linorna?..
-
Det kommer med automatik när tamparna är längre och seglet rätt trimmat.
-
Härligt, det här blev ju värsta Klang-Clinic, jag är djupt tacksam för alla tips som strömmar in.
Jag skall genast undersöka mina möjligheter att fixa en styvare 430 mast till mitt VX segel, har för mig att hustrun sagt att skatteåterbäringen såg kul ut :). Då kanske luff angivelserna stämmer bättre, men viktigaste är nog den “visuella granskningen” som ni kom med tips till, här ska vevas…
Mården: Jo för tusan, vind hade vi. Freestylarna körde segel mellan 3.5 och 4.5, så det var bra ladd den dagen. Tror vinden pendlade mellan 10 m/s och 20 m/s enligt DMI.
Svenne: Allstå sträcka på mig mer och få bättre distans till seglet och en rakare linje från bröstkorg till fötter?
Tobhed: Du och jag är ju ungefär lika stora, jag är ju förstås mycket starkare, men linorna kan ju vara lika långa… 😀 Slet ju sönder mitt förra par i ett kastfall så nu ska det införskaffas nått mellan 28-30 alltså…
Tack för alla tips!
/Klang
Logga in för att svara.