Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Starboard 2006
-
Hehe.. Vila blicken var kanske fel ord. Men det jag måste ha sagt är att Mistrals nuvarande flaggskepp Syncro och Beast båda är skönare än förra årets.. kanske därför jag skiter i att det är en vit “ellips” i fram, det gör dem bara snyggare!
Sen alla som säger att de skiter i hur brädan ser ut.. DET är väldigt personligt tror jag.. Den som kör freestyle och fick välja mellan två brädor som har samma prestanda så tar 99 % av folket den snyggare än den vita?? Kanske har jag fel??
Själv har jag en Syncro -03 som jag fick av min chef om jag lagade ett stort jävla hål.. vilket jag gjorde och fick göra min egen design.. Inte skitsnyggt kanske men sen fick jag den Syncro som jag tycker har varit skönast.
// E
-
Det var jag som skrev det där.. glömde att logga in! Apropå det, vore kul att veta vem “Anonym” är..
Sen var det en Syncro -04 som jag menade.. fantastisk bräda!!
-
Svar till:
Jag har hittils kört brädorna på bild nedan, så, om någon har frågor kan jag försöka besvara dem. De som ser mig på något trevligt windsurfspot får gärna provsegla. En EVO 83, Aero117 och Starsurfer M (samma shape som EVO 127, fast eva-däck centrumfena etc) dyker upp denna eller nästa vecka (hos mig, OnWater har väl dem redan).
Nedan fr.v. 2006 Flare 94, EVO 91, 70, 62, PureAcid 73 och 2005 Acid 74.
[/ QUOTE ]
HAr du provseglat Aero117? Isf. skulle jag vilja ha all tänkbar ros o ris om den.. Planerar nämligen att eventuellt köpa en själv…
-
Jag är också nyfiken på hur Aeron är. Ser fram mot recensioner!
-
Skulle vara intressant att höra vad du tycker det är för skillnad på årets EVO jmf med 05:orna. I mitt fall EVO 70.
Mvh,
Splifboy -
Jag har inte seglat Aeron än. Förhoppningsvis ligger den på planet från Thaliand “as we speak”.
-
Det är EXAKT samma shape. Dessutom är konstruktionen densamma sånär som på en mycket lite extra förstärkning i form av ett kevlarband runt nosen. Det som skiljer är att det nu är två fotstroppshål bak istället för tre. Dessutom är det en ny väldigt schysst fena i G10 designad av M&M samt nya lättare och smidigare stroppar. Allt detta gäller EVO 62, 70 och 74. EVO 83 och 91 är lite förändrade i shapen relativt 2005 EVO 80 och 91.
-
Svar till: Pissfula och dålig kvalitè och tunga, men har man nya sponsorer så kanske man måste övertala sig själv att grejerna är bra.
Tror du syftar på Starboard och inte mistral?
-
Appropå ingenting och surfspots i Lidköping, jag var vid svalnäs i helgen och såg till min förskräckelse att det var förbjudet att vindsurfa där under sommaren???
Men Kite går bra då eller? -
Hehe.. Kul att du tar upp det..
Det är så att regeln är att under sommaren 1/6-1/9 så får man bara surfa mellan “icke vindsurf”-skyltarna om man är 100 meter ut från stranden. Detta håller alla på förutom en del som har fantastiskt svårt att förstå att om EN badgäst får en mast/kite i skallen så får INGEN annan surfa där någonsin igen!
När det väl blåser så är faktiskt Svalnäs en riktigt bra spot även för Vindsurf. För Kitesurf är det ju absolut en klass-spot.
Kul att du tittade förbi..
ps. Vi skall som kuriosa förmodligen ha Lidköpingsurf’s första KM i både Vind och Kite-surf helgen 23-25 september.. Både klubben och intresset i regionen växer vilket är mkt trevligt! ds.
-
Det är så skönt att den typen av kommentarer alltid är anonyma…Då slipper vi ju gå in på en riktigt diskussion om kvalitet och vikt (eller utseende för den delen).
-
Jo, de är lite tyngre än en del andra märken som t ex RRD, JP och Fanatic. Jag är den första att tycka att lättare brädor är bättre. Det är ingen tvekan om att med lägre vikt är det enklare att bygga en bräda som funkar riktigt bra. Det sagt, brädans vikt kan i princip betraktas som vilken designparameter som helst. När man kör en bräda är det hur den funkar som spelar roll, inte vad den väger. Tester världen över visar att Starboard brukar klara sig rätt bra, trots att de ofta väger kanske 0.5 kg mer än testets lättaste brädor.
När det gäller varför Starboards brädor, t ex vågbrädorna, väger mer än andra märken så är det rätt enkelt, de använder mer material helt enkelt. Eftersom i princip alla brädor byggs på Samma fabrik (Cobra i Thailand) och så att säga rent byggmässigt har samam kvalitet (det finns olika kvalitetsnivåer att “köpa” från Cobra, men alla top of the line-brädor från de kända tillverkarna är i den högsta kvaliteten) så är det endast genom att ha mindre material i brädan som den kan bli lättare. I praktiekn är det rätt svårt att uttala sig om vilka brädor som är starkast mm, men Starboard själva hävdar att de har lägst reklamationsnivå av alla Cobrabyggda brädor. På vågbrädorna änvänder de en extraförstärkt konstruktion som de kallar Dur-X. Förra året hade de mindre reklamationer än någonsin och stod i år inför valet att kanske därför lätta brädorna något. Detta hade varit enkelt, bara att minska på mängden fiber, som sagt. Efter viss övervägande valde man dock att inte lätta brädorna utan istället faktiskt göra dem aningen starkare (det är bara en lite nosförstärkning i kevlar som tillkommit, och man har kortat boxar och plockat bort stropphål så vikten totalt sjunkit en aning + att de nya stropparna är 40g lättare per styck).
Så svaret på frågan varför Starboard är lite tyngre är helt enkelt att det är ett medvetet val i kompromissen mellan lätt vikt och styrka samt att man tycker att den nuvarande vikten ändå ger tillräckligt bra prestanda (egentligen kan man säga att det är en kompromiss mellan prestanda och hållbarhet, alltså).Andra tillverkare gör andra kompromisser och givetvis passar olika kompromisser olika seglare olika bra.
-
Bara av ren nyfikenhet, har dem plockat bort ett skruvhål för stropparna på tex EVO 62, eller är de tre ersatta av två nya mittimellan de gamla?
Har testat lite olika med framförallt bakstroppen och det påverkar ju en hel del för brädans gång vid vågridningen. Körde ett tag med bakstroppen lite längre fram och då kan man trycka hur hårt som helst med bakfoten i frontside svängen men det blir lite mindre snärtigt i cutbacken. Tycker nog att det är bättre med den längst bak då man får trycka lite med framfoten också i frontside svängen och sedan slänger runt den väldigt lätt i cutbacken…Tycker annars att vikten på wood versionen av de olika brädorna är helt i klass med övriga brädmärken och vikten påverkar väl mest när man kör i lätta vindar med bra vågor och hur ofta har vi det här hemma….
-
Om jag minns rätt har de ersatt de tre bakre hålen med två hål “mellan”. Jag har inte mätt min 2006:a och jämfört med 2005, men enligt vad jag fått för info tidigare så skal “max spread” bara skilja 0,5cm, dvs det nya bakre hålet sitter bara aningens framför den tidigare bakre hålet.
Min Acid 70 från 2003 vägde för övrigt 5,65 kilo, så det är ju inte så att det inte går att bygga wood-brädor lätta. Den EVO 62 som du har Novice, är ju rätt lätt också. Mina 3 EVO 70 har vägt 6.0-6.2, mina EVO 74 detsamma. Min Flare 94 väger 6.0. Jag tycker också vikterna är rätt OK och jag seglar dessa brädor har jag inte tyckt de känns tröga pga vikten. Å andra sidan hade givetvis 1 kilo mindre med bibehållen styrka varit helrätt…
Logga in för att svara.