Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Starboard 2006
-
Apropå robusthet.. Har F2 de mest hållbara brädorna? Det är vad jag har hört.. och att JP är de mest ohållbara???
-
Min Pure Acid 86 Wood -06 väger 6,6 kg och Aero 117 Wood -06 väger 7,1 och det är i mina ögon helt okey.
Inte irrelevant för känslan vid segling är klongen i brädan. Där är min upplevelse att dessa brädar känns lite stummare och och ger en hårdare respons än vad jag kännt hos andra märken jag kört på tidigare. Möjligt att den skillnaden jämnats ut till i år vad vet jag.
Förövrigt finns det helt klart en skillnad mellan D-ram och wood serierna. Det är lite dovare med D-ram och har inte riktigt lika stenhårt gensvar.
Ett par 100 gram hit eller dit ändå handlar mest om att segla in sig på det material man har för att leverera så bra som möjligt på vattnet.
Själv tycker jag designen är viktig och att man helt enkelt blir glad när man tittar på brädan. Här är vi ju olika så det är bara att välja det hjärtat klappar hårdast för.
//Jonas
(Ds. Nope jag jobbar inte med Starboard)
-
Svar till:
Apropå robusthet.. Har F2 de mest hållbara brädorna? Det är vad jag har hört.. och att JP är de mest ohållbara???
[/ QUOTE ]
Jag har inga problem med mina JP-brädor iaf…
-
Jag var precis nere två veckor på Club Vass i Grekland som (enligt dom) är världens största windsurfingcenter med några hundra brädor. Dom har haft mest Fanatic tidigare men har nu både Fanatic och Starboard. Enligt min instruktör där nere, som också var ansvarig för underhållet av brädorna, så väger Starboard brädorna lite mer men är mycket hållbarare. Dom hade fått laga ca 50 Fanatic brädor under den här säsongen vilket de anser som ganska normalt eftersom de har ca 100 st windsurfare per vecka (125 st när jag var där). Däremot hade de bara behövt laga “några enstaka” Starboardbrädor, jag kom inte riktigt ihåg men det var typ 2-4 st på en hel säsong vilket de ansåg vara helt otroligt. De skojade om att de inte behöver ha någon som jobbar med underhållet av brädorna längre. Till nästa år kommer de att ha nästan bara Starboardbrädor förutom nybörjarbrädorna.
Niklas_R (som inte lyckas logga in av någon anledning)
Logga in för att svara.