Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve – 144 eller 162?

  • jakob_s

    Medlem
    11 november, 2005 vid 13:20

    Jag har en tagit resonemanget 144vs162 ett steg till..

    Faktum är att båda brädorna är “Stora” och förr eller senare så börjar du leta mindre bräda. (JO det blir så, du kanske bara inte vet om det än..;) )

    har du då 144an så kommer du att inse att den blev en rätt dålig kompromis – Den planar inte så Tidigt som du vill för att funka och behållas som lättvindsbräda..
    Och när det väl blåser så är det din nya mindre bräda du föredrar..

    162an får ett nytt men tydligare syfte den dagen du köper en till mindre bräda, 162 = Lättvindsbräda..

    Köp 162 med motiveringen
    162an är lättare att lära sig på och lättvindsbräde-egenskaper kommer alltid att finnas där..

    144ans motivering är, som jag ser det, att du har lite roligare på den när du väl lärt dig stropparna och sele..men den dag du skaffar en 100-115liters bräda så faller syftet med 144an som ett korthus..
    Den planar inte så tidigt som du vill för att behålla den som lättvindsbräda..Och den används inte när det väl “blåser”…

    Tror många glömmer bort att 97 kg gubbe (105kg med blöt våtdräkt, 115kg med rigg) på 135kg flytkraft är som 70kg surfare på stor freestyle..

    Lycka till..

  • soulandradical

    Medlem
    11 november, 2005 vid 14:13

    Jag skulle inte riktigt hålla med. Jag väger nu iofs 10kg mindre, vet inte hur stor betydelse det har.

    Jag letade frenetiskt efter en bra 160 liters freeridebräda för att plana tidigt och kunna segla mycket. Hittade till min besvikelse inte något för stunden och slog på chans till på en 140/70 bräda. Efter att ha seglat denna brädan i 5-7/8 vindregistret och insett hur lätt det är att plana med den så är jag mycket tveksam till om man kommer igång så värst mkt tidigare med ytterligare 160 liter, däremot får man mer bräda att släpa runt på, både i och på vattnet.

    Min bräda är en Proof och känns extremt lätt men oavsett tror jag man klarar sig på 140 liter. Är det enbart tidig planing man vill åt köper man formula men jag är glad att jag valde bort det, åtminstone rekommenderar jag inte det till någon som inte är rätt varm i kläderna, för nöjesseglare är freeride både roligare och bättre.

    Kanske är det de där 10 extra kilona som gör att du ska välja modellen större, flyter man lätt ändå tror jag du gör ett något bättre val med den mindre varianten.

    Och kom ihåg ett bra segel och en grym mast gör otroligt mycket för lättvindssegling, det är värt att satsa en del på masten oxå inte bara på brädan.

    Oavsett så tror jag att du gör ett bra köp. Ett lättvindsalternativ är kanon. Det har ökat mina dagar på vattnet och minskat min surfabsinens avsevärt.

    För mig blir det aldrig jämförbart med småbrädor men att kunna bränna runt i shortsen när solen skiner och de andra sitter på stranden och leker med krabborna är banne mig rätt gött det med smile.gif

    Lycka till

  • bjarke

    Medlem
    11 november, 2005 vid 14:37

    Svar till:


    Köp 162 med motiveringen
    162an är lättare att lära sig på och lättvindsbräde-egenskaper kommer alltid att finnas där..

    [/ QUOTE ]
    Säger meg veldigt enig här. Jag har själv en Carve 151 (forgängaren til 144) som jag lärde meg surfa på. Jag hade aldrig enns stått på en bräda när jag köpta den, fast tyckte den var perfekt for meg at läre på. Numera anvendar jag den nästan enbart med 8.8 som lättvindsbräda och har en 104-liters och en 85-liters til mer vind. Holder med om att det gällar läsa månge av innläggen här i den kontekst at en del inte verkar sägla på störra grejor änn typ stor freestyle/6.5 eller nåt som mest. Om man vil kunne segla MYCKET fast ändå passa jobb, barn och annat kan det väre bra med lite störra grejor. Sen lär du deg mycket fortare ochså for att du kan segla oftare, och inte enbart när det blåsar så mycket att det kan kännas som lite VÂL mycket som nybörjare. Och ja; om du endå blir hektad kommer du oavsett köpa en til bräda.

    Jag väger typ 85kilo och har haft riktigt bra suksess med ovenståande. Jag tipper att om du köpar den store 162a kommer du att känna likedant for din vikt. Sen när du börjar segla mycket i oroligt vatten, planar och jibbar och sånt kommer en freeride eller cross på typ 110-115l att sitta mitt i blinken.

    Ett tip til: köp inte for litet segel. Bortsett från mina absolut første turer på vatnet har jag lärt meg med 7.8 og 9 (mest 9, hadde mindra fast anvenda dom inte pga for lite vind) sen det var såna segel som gav tilsträckligt med tryck for att plana. Nånting rundt 7.5 vore nog en bra början, typ det storsta som passar på en 460-mast. Då kan du senare köpa nåt rätt över 6m som passar samma mast; även om jag gissar at du kanske vil köpa en 9.5 innan 6.2….

  • tiki

    Medlem
    11 november, 2005 vid 14:57

    Svar till:


    Efter att ha seglat denna brädan i 5-7/8 vindregistret och insett hur lätt det är att plana med den så är jag mycket tveksam till om man kommer igång så värst mkt tidigare med ytterligare 160 liter, däremot får man mer bräda att släpa runt på, både i och på vattnet.

    [/ QUOTE ]

    Håller med, det är min erfarenhet av en och annan bräda testad genom åren. Bara den flyter med bred marginal så att du får tillräcklig reaktionstid i början. Det bör 144:an göra till dig. Annars får du se till att hitta/låna en stor bräda att traggla med ett fåtal dagar så är du redo för den lilla.

    Smått är gott! wink.gif

    //Jonas

  • canoya

    Medlem
    11 november, 2005 vid 14:59

    Kan inte hålla mig från ännu ett inlägg i raden.

    Jag har en släpkärra lastad med följande brädor:
    SB186 (100 cm bred)
    SB155 (85 cm)
    Fanatic Cross 120 (65 cm, 116 liter)
    Tiga Wave 267 (56 cm, 92 liter)

    Jag väger 80 kg och har hållt på sedan 1982 och tycker ändå att min cross på 116 liter är lite osäker att slå och dra rigg på, speciellt om det går lite gammal sjö, vilket man kommer att råka ut för vid segling på västkusten.

    116-80=36 liters “extra volym” jämfört med 144-97=47 liters “extra volym”. Visst det skiljer 11 liter, men jag tror ändå att man kommer att uppleva 144 liter som lite vingligt och osäkert vid slag och gippar i klen vind.

    SB155:an som jag har tror jag motsvarar Carve 162 ganska väl vad gäller volym, bredd och planingströskel, medan Carven antagligen är lite livligare och roligare att gippa och manövrera, men kanske har något sämre prestanda rakt fram och vid höjdtagning (kan nog komma rätt nära med formula/race fena istället för freeridefena). Hursomhelst så tycker jag att det är grymt gott att kunna ta fram 155an när crossen med 7,4 kvm är lite för liten. Bara flytta över riggen och jag kan plana med gott klipp när jag annars bara hade plöjt fram. Dessutom har den en bredd som gör att man har rätt mycket marginal vid slag, gippar och riggdragning. Brädan har perfekt storlek för slalomsegling med 9,0 i rätt lätt vind. (Har inte testat den med mitt största segel, 10,7, men brorsan har en likadan som han kör 10,9 med god behållning på).

    Så jag håller med Jakob_S om att den största brädan kommer alltid att vara bra till lättvind och du kommer ändå att i framtiden vilja komplettera med en mindre bräda för hårdare vind.

    Så begränsa dig inte nu när du är ny på vindsurfingen genom att köpa en bräda som kanske kommer att funka i lite hårdare vind om ett år när du blivit bättre, men kräva mer tålamod nu i början. Det är roligare att ha kul ofta och så tidigt som möjligt än att ha en lite för vinglig bräda som blir jobbig att komma igång på, men som du kommer att behäsrka om ett år (om du är tillräckligt envis)!

    Dessutom är det större utbud på begagnade brädor kring 110-120 liter att komplettera med när du känner att du behöver det, och det är ju alltid kul att leta och köpa fler prylar. laugh.gif

    Än en gång: Köp stort och kör ofta!

  • ubaten

    Medlem
    13 november, 2005 vid 23:15

    jag körde på en 170 liters mistral explosion 04 i början av säsongen nu kör jag på en tripple x på 139 enda skillnaden är att 3x planar upp lite senare men det kompenserar den med att den är lättare att gippa att dra rigg är ingen skillnad . jag väger 100 kg så köp den mindre tycker jag då ni har bättre vind på västkusten än här i stockholm.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve – 144 eller 162?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.