Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve 94 eller Mistral Syncro 91?

• Starboard Carve 94 eller Mistral Syncro 91?

Publicerad av krullo på 25 januari, 2005 vid 20:38

Här kommer ännu en fråga av typen “Vilken bräda skall jag välja”. Min storbräda är en Starboard Carve 131 och min enda mindre bräda är en F2 Air på 95 l från -99. Airen kör jag 4.7-6.2 på och funderar på att skaffa ett segel till kring 4.2. Nu är jag sugen på en ny lillbräda och funderar på en Carve 94 eller Syncro 91. Känns som att Carven borde plana tidigare och gå fortare med skapligt platt vatten, men kanske är Syncron väldigt mycket mer allround? Windsurfs och Boards tester säger att den är helt fantastisk; att man kan segla vågor, trixa eller bara bränna rakt fram, men man vet ju inte hur opartiska de testerna egentligen är. Jag skulle helst vilja ha bara en lillbräda och seglar mest på västkusten, ofta i choppigt vatten och bara ibland i lite större vågor, hoppar lite grann men vill lära mig mer både när det gäller vågor o hopp. Har inga freestyle-ambitioner direkt.

Syncrons rekommenderade sail range är 4.5-6.2, medan Carvens är 4.0-6.5. Skall man tro på att Carven har så mycket större range, eller?

Skall man satsa på en Syncro och tänka att den täcker allt, eller är det smartare att köpa en Carve 94 och skaffa en liten vågis för de värsta kulingarna? Någon som seglat Syncro förresten? Många frågor blir det…

culing svarade 19 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 23:28

Jag tror att båda brädorna är bra, rent utav mycket bra. Att Starboarden har ett större segelregister än Mistralen kan bero på att starboard och Mistral testar på lite olika sätt, med seglare som har olika stil och krav bland annat eller bara en liten sak som att fenorna är helt olika. Att sedan fråga så här på konfen ger nog sämre och mera partiska ombömmen än de båda tidningarna du nämde. Varför vet jag inte men jag tycker mig ha sett ett visst mönster att dom som har en Starboard ofta är mer fanatiska att marknadsföra sitt märke och dom som pushar för Mistral ganska ofta är killar som får klassas som sponsrade Mistralseglare. Jag skulle gå på testerna och sedan utvärdera dom utefter hur du med dina kunskaper skall kunna utnyja den bräda du är mest intresserad av. Det skiljer så lite på bra brädorna idag att ofta bara är känslan man kan gå på. Personligen har jag inte seglat på Starboarden men Mistralen tyckte jag var skön.

• oscar

Medlem
    26 januari, 2005 vid 08:28

Du får börja läsa testerna på lite annat sätt än bara poängen i graferna…

Mistralen verkar var grym om man vill ha en allroundbräda som funkar i vågor starboarden är ju mer åka rakt fream och lägga gippar och några hopp.

Tror du ska jänföra syncron med kombat.

• nordgren

Medlem
    26 januari, 2005 vid 09:48

Bara för att krångla till det lite extra så har du ju också Starboard kombat 95 som är en crossover bräda. Dessutom får man med två fenor vilket jag tycker är extremt bra, en lite mindre vågfena och en freeridefena. Brädan har fått väldigt bra resultat i tester och är lite mer orienterad åt våghållet, men med freeride fenan och speciellt om man slänger på två stroppar bak så funkar den även grymt till blasting.
    Jagmenar det ska ju inte vara lätt att välja bräda. wink.gif

• dr-masse

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:13

Hmmmm…. Jag tycker att många brädfirmor har en förmåga att uppge väldigt optimistiska segelregister. Starboard upplever jag som nästan värst inom detta område.

Tycker att det JP försöker göra är rättså vettigt, ett “möjligt” spann och ett “idealt”. Säger mer. 4.0 – 6.5 på en Carve 94 känns liiiite väl. 5.0 – 6.5 ligger nog närmare sanningen. Alltså, det är klart att det GÅR att köra 4.0 (eller 3.3 oxå för den delen), men under 5.0 och tryck i grejorna så blir det nog knepigt.

Vill du ha kul och kontrollerad segling för segel mindre än 5.0 så är det mindre brädor som gäller. Personligen tror jag att du skulle kunna kliva ner en storlek, mot 85 liter typ. Då får du en bräda som kommer att funka med segel mellan femhalv och sexnoll och ner mot låga fyra. Kommer att vara helbra mellan fyrhalv och femhalv.

Pratar vi Starboard så kanske en Kombat 85 kan va nåt, pratar vi Mistral så tror jag en Syncro 82 kan vara väl värd att spana in. Det kan bli ett litet “glapp” mellan dina brädor, men dessa passar klart bättre i mer vind.

En viktig fråga – din vikt? Väger du över typ 85 kilo så funkar de brädor du kollat på först i mer vind, helt klart.

Kanske något att grunna på?

• jonasp

Medlem
    26 januari, 2005 vid 12:20

just med avseende på fenor är också kombaten att föredra eftersom den har us-box vilket är mycket lättare att hitta våg fenor till om man nu vill göra brädan mer vågig.
    varför starboard kör med tuttle så mycket fattar jag inte men tex aeron kommer det vara svårt att få fenor till om man vill köra freestyle/wave med den.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:48

Tack för alla svar! Har tänkt på Kombaten också, men min känsla, som jag inte kan motivera, säger att jag hellre vill ha en Carve. Hinner säkert tänka om ett par gånger iofs. Innan 1 feb är det ju 15% hos den där nya firman i Karlstad…

Jag väger 80 kg och är 189 cm lång, Masse. Du har säkert rätt i att man skall ha en mindre bräda också. Faaan…

• culing

Medlem
    26 januari, 2005 vid 16:24

Tjena!
    Tänkte att man kanske skulle lägga sig i för jag har själv en syncro 91 som jag seglat på en hel del.
    Jag tror att de 2 ovan nämda brädor är ganska olika och svåra att jämföra, mistralen är ju betydligt mer vågbetonad och starboarden är väl en ren freeride.
    De jag kan säga om Sycron är bara bra grejer, har seglat den med 5,7 och 5,0, men borde funka utmärkt med 4,5 åxå, men då har jag en Beast 76:a somslåt ALLT på fingrarna.
    För att segla vågor bör man ha en mindre och mera bakåtsvept fena, då blir den faktiskt ganska livlig.
    2 meters på torö i sideshore har den funkat riktigt bra, lätt att få ner kanten i bottomturns, men kräver att man é bestämd för att få en riktigt snappig off-the-lip.
    På platt vatten känns den snabb, grym att göra rikiga carvingtrick med. Den lila spocktailen underlättar lite misslyckade spockar och willy-skippers.
    Riktigt mycket bräda för under 10,000:-

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve 94 eller Mistral Syncro 91?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.