Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²
Taggad: racing
-
Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²
Publicerad av swe-1 på 11 februari, 2003 vid 12:49Steve Allen vann eurocupen på Fanatic Falcon 100. Han har tillsammans med shapern Sebastian Wenzel utvecklat efterföljaren Falcon T² som skall hjälpa honom att försvara tronen.
Starboard kontrar med ett helt nytt koncept i Formula 147 med en längd på endast 232cm! Dessutom har de just lyckats värva den tvåfaldige världsmästaren och europamästaren Kevin Pritchard! Vilken bräda kommer dominera på tävlingsbanorna i sommar?Se bifogad fil
//JIMMY
swe876 svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
vad som är helt klart är det skall bli kul att se hur 147 kommer att fungera tycker att den verkar lite liten , men det återstår att se
-
Jimmy, den stora frågan är nog inte vad sponsrade märkesförarna väljer (måste väl välja sin eget märke oavsett design) utan vad allar andra tror är bäst.
Vad kommer du att välja ?
-
Kool fil att ladda ner, som formula lekman är ju även jag intresserad av hur 147an kommer att funka. 232cm ÄR kort… om den dominerar lär det påverka både det ena och det andra framöver, hypersonicen kanske bara är början…??
(tänk om man för fem år sedan hade påstått att “jodå, man kommer att segla 230 långa och en meter breda brädor med tolvhalv och när det brallar i ordentligt så blir det en lite mjukare sjuttifena med nionoll istället”…”du borde sluta röka på innan du pratar vindsurfingens framtid, hörrö…”)
Förresten, vann inte Steve Allen formulakoppen i PWA oxå? Eller? Ere samma som eurocupen?
Surfa På!
-
Återigen…SB147 går ju att ställa upp mot väggen hemma i lägenheten. De första partiska testerna tyder på att SB147 är rejält…snabbare än X186…huvva…
Spännande vår på gång. Tänk om ALLA andra FW-brädor blir underlägsna…Bra map priserna på begagnat om man inte vill vinna tävlingar… -
Både onkel Phil och Kevin Pritchard säger att 147:an är snabbare än alla andra brädor de kör på..
http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum1/HTML/003202.html -
Det du Per!!!
Och grattis förresten…till något som är större än wvindsurfing!!!!!!!!!
Mats K (fortfarande utan bräda) -
Tack! Bara ett fåtal dagar kvar nu 🙂
Ta tag i ditt liv nu och slå till på en bräda!
mvh
Per -
Hoppas att det går bra!!!
Min rygg är äntligen OK så nu är det bara å åk… Problemet är just SB147:an som ställde till det. Kanske inte för att den enligt de partiska testarnas utsago är en raket utan för att dess längd/rocker gör den snällare på slören vilket är bra för en nybörjare. Jag har ingen önskan att suga fast i 30 knop… Så nu lutar det år en 147:a och en begagnad rigg med 11.5, eller kanske en ny GUN-rigg för snål-smålänningen…
P.S. Vet du om att du kan koppla Babybjörnselen till hängselen!!! -
Jag har svårt att tänka mig att SB147 suger tag mindre ioch med den extremt korta längden. Det känns som om den skulle dyka mer på baksidan av vågen än en längre bräda.
Sen har jag hört att den ska ta lite sämre höjd, men går mer på fart på kryssen.
Men men det återstår att se. Spännande blir det.
-
Den har enormt saftig rocker vilket gör att den flyger över choppet. Den ska också ha en lösare känlsa än tex X186:an. Alltså roligare att segla (jag har aldrig stått på en formula…) så allt är bara läs-sägen.
-
Tja!
186x fungerade extremt bra på undanvind den också…liksom Fanatic Falcon…aldrig tendens till att dyka tyckte jag. Skulle bli förvånad om 147:an är SÅ mycket bättre som de säger…samma med nya Fanaticen. De är säkert ngt vassare här och där, men min poäng är att det blir en fasligt massa pengar om du skall köpa kartongnytt inom formula. Bättre då att sikta in sig på 1 år g:a prylar till 1/2-2/3 av butikspriset…du kommer inte märka ngn större skillnad ändå initialt om du ändå inte seglat formula innan och sannolikheten att få tillbaka pengarna när du vill sälja vidare är avsevärt större.Det är som med datorer…man kan inte gå och vänta in den senaste och bästa modellen hela tiden…då blir det aldrig ngn dator för det finns alltid ngt värre på gång därute…någon gång måste man in i marknaden för kom ihåg den gamla klyschan…”det är timmarna på vattnet som räknas”. Rappe eller Bringdal skulle fortfarande kunna piska skiten ur merparten av den Svenska eliten på 2-3 år g:a grejer…
mvh
PerPS Hur går det med er knodd då? DS
-
Fler nattsuddare…:)
Jovars. Knoddan är sjukledig och håller på att repa sig efter ett antal virusar så man får snällt stanna hemma och kolla sunkiga barnvideosar, läsa barnböcker, bygga torn, truga med maten, torka upp maten, osv…ganska segt och man hinner inte göra något annat och är totalt slutkörd när frugan kommer hem…Har suttit och jobbat två timmar efter en 2000 kronors kvällsutflykt till mataffärn…drömmer om surf som vanligt. Jag ska avvakta Calema borta i USA och kolla hur 147:an gick där. Må isen fara snart!
Mats
P.S Vad har du haft för toppfart med GPS:en? -
Med SB 186x, Gaastra NIII 10,4 FS 550, NP 310race, Deboichet 70M och 12-14 m/s kom jag upp i 28,7 knop på en halvvind/slör i ganska gropig sjö på mysingen i somras när jag verkligen satsade på speeeeed. Hade jag seglat bakom en pir dvs plattvatten hade jag kanske kunnat klämma ut 1-2,5 knop extra.
Med 12,5:an har jag maxat 25,9 knop i 6-7 m/s på halvvind med curtis FR17!
Man kommer mao ganska snabbt upp till 25 knop+ men sedan blir det trögt. 28,7 knop var läskigt och jag gjorde flera riktigt feta kastfall efter att allt bara lyfts upp ur vattnet och slungat iväg mig. Har nog aldrig flugit så långt någon gång eftersom prylarna först lyfte upp mig ganska högt upp i luften och när jag sedan tappade kontrollen singlade jag vidare från rel hög höjd rakt fram.
🙂
På kryss seglar jag ofta mellan 14-17 knop. Är vattnet platt händer det att jag får toppar över 20 knop.På undanvind går det ofta 18-23 knop med toppar på 25-26 någonting. Är vågorna riktigt stora som i Halmstad går det givetvis ännu fortare momentant.
mvh
Per -
Hej alla glada formulaseglare och brädanalytiker. Som total nybörjare vad gäller alla former av racebrädor och dessutom inte så millimeterintresserad generellt vad gäller min utrustning har det varit kul att sätta in sig i formulabräddesign. Jag har gjort detta för att jag dels säljer ett brädfabrikat med formulabräda på programmet och dessutom funderar på att göra racecomback efter 20 års frånvaro (senast 470-jolle 1983). Mina bästa men långt ifrån opartiska källor är personerna bakom AB+, dvs Anders Bringdal och Mourizio Umbaldi. Anders känner ni säkert till medans Mourizio kanske bör presenteras. Han är sålunda etablerad shaper på Maui och har jobbat intimt med Anders sedan mitten av 90-talet. Han har shapat racebrädor åt både Kevin och Steve medflera. Jag har sålunda pratat en hel del formuladesign med dessa. Vad gäller brädans längd och därmed längd på rockerkurvan har de flesta erfarna racebrädshapare prövat extremt korta designer fler än en gång. Idén med att det är onödigt med en massa massa framför mastfoten är gammal. En kort bärda innebär antingen mindre noskurva (rakare bräda) eller kortare rocker (dvs lika hög nos som på en längre men då också mer kurva). Den raka desingen fungerar dåligt i de flesta förhållanden förutom extremt slätt vatten.
Problemet med den kortare designen med hyfsad nos är att man blir tvingad att lägga mycket kurva under mastfoten och däromkring. Det finns en stor gemensam erfarenhet kring vad som händer då. Vinkeln mellan vattnet som möter brädan och brädans botten blir så pass stor att det mötande vattnet bromsar brädan. Problemet uppstår mindre eller knappt alls i extremt jämt plattvatten (12.5 vindar på vikar och insjöar) och inte heller så mycket i 12.5 vindar och stora jämna havsvågor. I alla andra förhållanden har den korta designen hittills inte kunnat mäta sig med den längre. I världskuppen kunde man ha så många brädor att det gick att ha olika brädor för olika förhållanden, exempelvis en med kort rocker för extremt platt slätt vatten. Dock ansågs det inte ens då vara en prioriterad bräda att ta med sig på flertalet tävlingar. Nuvarande formulasegling sker dock ofta i mindre vind och ibland i slätare vatten än värdlskupptävlingar för fem år sedan, varför det skulle kunna finnas en möjlighet för de korta desingen. Dock i krabb sjö oavsettt om det är på Baggensfjärden, på Sylt eller utanför Varberg borde inte en kortare design fungera. Så länge tidigare erfarenheter.
Det finns tricks att komma runt denna typ av problem. V-botten, konkaviteter och konvexiteter innebär att man bygger in flera rockerkurvor i en bräda. Detta är dock svårt att hålla koll på och kräver oerhört mycket arbete. Bland annat beror det på att vattnet aldrig strömmar parallellt med brädans lägndriktning. Flertalet racebrädeshapers arbetar med att lägga in denna typ av former i den längre etablerade designens främre parti. Målet är att få en lung gång och minimera det mötande vattens (vågornas) inbromsande verkan när det träffar brädan. Gäller både mötande chop på kryssen och baksidor på undanvinden.
Sven och Starboard har då av någon anledning gått åt det andra hittills inte fungerande (men välbeprövade) konceptet med kort rockerkurva (den har ju rätt mycket nos). Detta kan vara orsakat av allt möjligt:
1) Man har löst problematiken som ingen annan lyckats lösa tidigare med mycket kurva under mastfoten genom att lägga in allehanda v, konkavieterer eller liknande. Sven kanske är ett geni?
2) Marknaden förväntar sig något nytt radikalt från Starboard. Man har ju tidigare lanserat fishdesignen, Go, Start, barnbärdor med flera annorlunda designer för den breda marknaden. Dessutom börjar alla formulabrädor bli lika varandra varför det ledande märket kanske har behov av en påtagligt ny design.
Vilket av dessa skäl som ligger bakom den korta designen är nog inte så enkelt att ta reda på. I synnerhet som man nu har Kevin i teamet är det nog farligt att bedömma huruvida Starboard är snabba utifrån att den vinner race. Det är en etablerad åsikt bland raceshaparna att den Bicbräda Kevin vann på förra året är en av de slöaste formulabrädorna på marknaden. Kevin kan således slå både Fanatik och Starboard på en riktig stock. Anders uttycker det så här: Man måste göra ett val av designidé och sedan jobba hundra 100% utifrån övertygelsen om att idén är rätt. Det är omöjligt att utifrån teori välja rätt. Det är skitsvårt at utifrån tester välja rätt. Kevin får fart på en stock med en fena som ingen annan tror på och med ett segel som har oerhört mycket drag men borde sakna toppfart. Andra kan få fart på helt andra desinger. Segelstil, segel, fena, bräddesign och förhållanden hänger samman och ingen vet vad som har maxpotential. Allt man kan göra är att jobba hårt på just sin kombination.
Jag vet inte riktigt var det här lämnar oss amatörer och halvamatörer. Jag tror nog att det som gäller är att segla mycket med det man har eller kommer över. Det är nog viktigt att vara anlytisk, men det är knappast det som avgör. Jag vet inte om eller hur mycket tid jag kommer ha att segla formula. Jag har alltid haft lite svårt för begreppet “träna”. Min paroll blir nog som den alltid har varit (i vågsegling och tidigare i jollesegling) att det handlar om att ha kul. Det leder inte helt sällan till grym individuell utveckling och att man i långa loppet kan köra skiten ur polarna.
Hoppas mina naiva resonemang kan vara er till någon nytta och att vi kanske kan ha kul tillsammans på vattnet någon gång!
Jesper B
Logga in för att svara.