Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²

Taggad: 

• swe-16

Medlem
    13 februari, 2003 vid 13:17

Jag gillar verkligen din ödmjuka öppning där du säger att du är total nybörjare inom Formulavärlden i allmänhet och Formula brädor i synnerhet för att sedan smacka till med den fetaste analysen jag någonsin sett här på konfen.
    GO Jeppe!
    🙂

• swe-1

Medlem
    13 februari, 2003 vid 14:03

Imponerande Jeppe! Den analysen var det tyngd i!
    Men när du säger “dessutom inte så millimeterintresserad generellt vad gäller min utrustning” så är jag lite nyfiken på vem du jämför dig med? wink.gif

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2003 vid 07:36

Härlig analys.

En fundering bara:
    Om nu Bic var den “slöaste” brädan förra året. Det vore ju ytterst konstigt om inte Kevin varit med i framtagningen av den brädan. Kanske produktutveckling inte är hans starka sida i så fall. Då är det nog bäst för Svein att inte ha med Kevin i design laget.

Fast, även om man är duktig seglare gör inte automtiskt att man är duktigt produktutvecklare.

Fast BIC:en kanske inte var så slö i alla fall…

smile.gif

• swe876

Medlem
    14 februari, 2003 vid 13:46

Många intressanta synpunkter och gissningar, särskillt av oldtimern Jesper. Skön analys!

Min egen analys väntar till året är slut. Här kommer en preliminär lista på vilka top10 gubbar som kommer köra vad i år.
    Jag har inte kollat upp alla men tycker mig vara kvalificerad att gissa i några fall… smile.gif
    1 Markus Emanuelsson – sabbatsår (Starboard 2002)
    2 Marcus Liljeheden – Fanatic
    3 Robert Åberg – Fanatic
    4 Per Svanberg – sabbatsår (Starboard 2002)
    5 Marcus Ricardsson – Starboard
    6 Conny Brusewitz – Fanatic
    7 Jona Ljungström – Starboard
    8 Jimmy Hellberg – Fanatic
    9 Per Boström – Starboard
    10 Jonas Frii – Fanatic

Man undrar lite grann när Exocet, Lorch, F2 mm ska ta och klättra på listorna. Svenska cupen speglar ganska väl vad som
    händer internationellt.

/Jona – SWE876

• swe-1

Medlem
    14 februari, 2003 vid 16:47

Personligen tror jag att man kan segla bra på många olika fabrikat i år. Det är samma max bredd som förra året och alla tittar på alla vilket gör brädorna ganska lika, utom Starboard Formula 147 och Gun Mythos som är betydligt kortare än konkurrenterna.
    Vem vet kanske Starboard och Gun vet nåt som ingen annan vet, eller också är de bara ute efter att ”hitta på” något nytt för att befästa sin position som innovatörer i branschen för att på så sätt tjäna marknadsandelar.

Ett tillägg på Jonas lista är att Per Boström seglade på Lorch förra året och han var mycket nöjd med brädan. I år har han både nya Starboarden och nya Lorchen som han kommer att testa i slutet av Mars i Frankrike. Det är alltså inte helt självklart att han kommer att segla på Starboard. På plats kommer även Johan Ekstedt att vara med Mythos och fjolårs Lorchen. Själv kommer jag att ha med mig en Fanatic. Det ska bli mycket intressant att testa och jämföra alla dessa mer eller mindre olika brädor.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2003 vid 22:54

Rykten från GBG`s nattliv placerar dock Robban Åberg på en Stjärn planka. Den som lever får se!!!

• boman

Medlem
    16 februari, 2003 vid 16:09

Kul!
    Testa och kör hårt där nere!

Starboard verkar ha bra grepp i svängarna wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 februari, 2003 vid 14:22

Hej Jona, Bra gissning.
    men om vi ska se det lite mer internationellt.
    Har du inte glömt AHD och Mistral ? Och sen är det väl Bic som vunnit VM 2ggr och EM. Så att *board och Fanatic regerar i sverige betyder väl inte så mycket.
    Vi har ju inte ens varit på VM de senaste två åren.
    Och ingen kör Bic i hela svenska cuppen, förutom Henrik Augustsson på sin gamla FV1. De e väl lite märkligt. Eller beror det på att vissa butiker här i Sverige är mer racing intresserade än andra och har bättre priser och därför blir lite överrepresenterade? (svårt ord)

Det gäller nog bara att hitta en bräda som passar din stil och storlek och köra in sig på den, med fenor och mastfotplacering mm. Jag tror toppen i SWT ser liknande ut även om alla skulle byta brädmärke inför kommande säsong.

Finns nog inga dåliga brädor i år, ska bli kul att se hur det går för fullblodsproffsen på Midwinters om två veckor.

• swe876

Medlem
    17 februari, 2003 vid 14:56

Tittar man på resultatlistorna från Europacupen så är det idel Starboard och Fanatic i listan. Från topp till botten. Dessa brädor
    (framförallt Starboard) är de klart vanligaste bland Formulaseglare som vill göra bra resultat på banorna. Därmed inte sagt att det
    inte finns andra bra brädor på marknaden.

Jag gör om övningen från ovan med resultaten från VM på Sylt.
    001 US-3 Pritchard Kevin BIC
    002 F-192 Albeau Antoine AHD
    003 POL-10 Brzozowski Wojtek Starboard
    004 AUS-0 Allen Steve Fanatic
    005 AUS-7 McGain Phil Starboard
    006 US-34 Buzianis Micah Mistral
    007 ISR-1 Dagan Arnon Starboard (?)
    008 POL-16 Polanowski Michael Starboard
    009 NED-57 v/d Steen Ben Fanatic
    010 ARG-3 Costa Hoevel Gonzalo Starboard
    (kan vara fel i listan…) 🙂

Fortsätter man att titta under det absoluta toppskiktet med sponsrade seglare så ser man att Starboard och Fanatic är de
    märken som dominerar.

Att det bara var Starboard och Fanatic på den svenska listan jag skickade är också det lite missvisande då det finns gott om andra
    brädor under toppskiktet. Du har nog också rätt i ditt antagande om att resultatet i Svenska cupen skulle se ungefär liknande ut
    om killarna seglade på Excocet, Bic, AHD och Mistral.

Jag tror att valet av brädmärke blir mindre viktigt för varje år som går med stabil klassregel. Redan förra året började vi se
    tendenser till att Starboard inte är snabbast i alla vindar. Vem vet vad som händer i år?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.