-
Starboard Hypersonic surfare
Hei,
Det her är min 3de säsong med brädan. Jag har trimmat med mastfot, bomhöjd;fotstroppar, uthal/nerhal, olika segel, seglingsteknik: altså allt tänkbart som kan påverka trimmen. All trimming har varit vesentligen för att få samma tryck på fram och bakben, det har nu blivit bättre.
1: Flyttad framstoppen ett snepp bakåt, Ger mer kraft på framfoten.2: Tyvärr blir trycket på framfoten bättre vid att sänka bommen. Brädan segler förövrigt egentlig något bättre med relativt hög bom
3: Tyvärr flyttad mastfoten lite fram. Ger bättre tryck, men brädan blir lite långsammare, mindre “loos”.4:Brädanskraft fördeling är myvket känslig för var kraften ligger i seglet, altså jag måste ha mycket nerhal för max twist.
5:Så liten fena som möjligt, Har börjat med 40 fena till V8 8 m2, seglar nu med 30 fena. Konstigt nog inget spinout, (brädan har beteende som en båt med köl).
Brädan är snabb, ingen tvekan om det.
Även om jag nu har fått mer kontroll över brädan och kan njuta ett pass eller två så blir jag helt utmattad av brädan, måste hela tiden ha full koncentration för trimmens skuld.
Va tycker ni andra som har HS?
Har ni pensionerad brädan trots den låga ålder?
mvh,
John Jahr
Logga in för att svara.