Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard protos?

• hanko

Medlem
    18 februari, 2008 vid 21:39

@LarsD 445657 wrote:

Kevin testar prototyper i Vietnam. Ser smått, tunnt och skumt ut …

img4555su5.jpg
    img4560xm6.jpg

Vely vely….thin…mate…!!

Du är en sann proto-spion!!

• kinetic

Medlem
    18 februari, 2008 vid 21:59

Tunt värre…Kanske får man mjukar gång över chopp med så tunn för pga mer ”flex”…Brädan ser rätt smal ut oxå…

• jarp

Medlem
    19 februari, 2008 vid 15:29

jag har hört att starboard testar brädor utan skumkärna..ngn slags bikupe struktur skall stå för volymen typ gamla volant skidor

• tobhed

Medlem
    19 februari, 2008 vid 18:54
    jarp;445757 wrote:
    jag har hört att starboard testar brädor utan skumkärna..ngn slags bikupe struktur skall stå för volymen typ gamla volant skidor

Det finns redan i Starboards Evo (våg) brädor och om jag inte har fel så har det haft det så i alla fall 2 år nu…

• imported_mickeo

Medlem
    19 februari, 2008 vid 19:12

Tjena Tobias du har ett medelande om testa Brädor och segel!!
    Mvh
    MickeÖ

• tobhed

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:24
    MickeÖ;445801 wrote:
    Tjena Tobias du har ett medelande om testa Brädor och segel!!
    Mvh
    MickeÖ

Tackar, ska bli gött att testa lite 2009 års modeller redan nu…

• jarp

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:25

@tobhed 445793 wrote:

Det finns redan i Starboards Evo (våg) brädor och om jag inte har fel så har det haft det så i alla fall 2 år nu…

jaha…shit det är nog dax att ta en prenumeration på en surfblaska om man skall yttra sig igen i dom här sammanhangen…

• rasmus_w

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:37

Honeycomb? Trodde jag bara var Fanatic som körde med i början av 90-talet. Lätt och starkt tills strukturen fick en skada, då säckade hela brädan ihop, har jag för mig att folk påstod. Hoppas materialet är bättre skyddat nu.

• kinetic

Medlem
    19 februari, 2008 vid 22:55

Kan inte erinra mig att jag sett ett ord om ”Honeycomb” i 2008 års Starboard-katalog, inte de tidigare heller…Eller så har jag förträngt det bara 😀
    Det Fanatic hade i sina 90-tals brädor var väl ”Nomex” (handelsnamn?), har för mig att det var ”lackad bikaka av papper” (eller Honeycomb om man så vill, Honeycomb kan ju vara tillverkat av diverse olika material…). Om Starboard har denna ”pappers Honeycomb” i sina brädor som kärnmaterial så e ja jäkligt nyfiken på hur man shape:ar ”blocken”…Hyvla e ju omöjligt…

• tobhed

Medlem
    19 februari, 2008 vid 23:12

Starboard pratar inte om Honeycomb, men nu är ju inte Evo och sånt min bag riktigt – hoppas på att Ola H. kommer in här snart och berättar hur det egentligen är… 🙂

• swe-496

Medlem
    20 februari, 2008 vid 06:23

@kinetic 445873 wrote:

Kan inte erinra mig att jag sett ett ord om ”Honeycomb” i 2008 års Starboard-katalog, inte de tidigare heller…Eller så har jag förträngt det bara 😀
    Det Fanatic hade i sina 90-tals brädor var väl ”Nomex” (handelsnamn?), har för mig att det var ”lackad bikaka av papper” (eller Honeycomb om man så vill, Honeycomb kan ju vara tillverkat av diverse olika material…). Om Starboard har denna ”pappers Honeycomb” i sina brädor som kärnmaterial så e ja jäkligt nyfiken på hur man shape:ar ”blocken”…Hyvla e ju omöjligt…

De använder väl sax istället för hyvel då;) Lite som lekis, klipp och klistra*S*

• tobhed

Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:31

”The new Active technology with integrated flex is Per’s brainchild. Together with Eric Metrot, the pair have been secretly developing this revolutionary hollow construction in Western Australia over the last 5 years. This year, limited edition Evo XTV Active boards are unveiled for waveriders to experience a whole new sensation of integrated flex. ”

Per Andersson (RIP) jobbade med dessa brädor/konstruktion i några år innan han avled. Vet inte om de finns i årest lineup, men de fanns i alla all med 2007

• oaxen

Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:41

Hej!

Enligt Ola drev Per ett ihåligt projekt. När han gick bort kan man anta att den ihåliga konstruktionen lades på is.
    I första hand lät det som om det var vågbrädorna som hårdtestades med denna konstruktion.

• thomme

Medlem
    26 februari, 2008 vid 21:06

Airinside Tillverkade något år ihåliga brädor i biaxial kolfiber och honeykomb.
    Tyvärr höll dom inte i längden ( inte min iaf ) och jag tror hela företaget gått om intet. Brädan var lätt ( c:a 5,5 kg ) och styv men efter att tag blev det några sprickor under botten längs kanterna samt sidan under hälen. I sprickorna kom det in vatten och honeykomben , som är epoxi-indränkt papp, blev mjuk. För att laga fick jag slipa upp ytskiktet, låta pappen torka upp och laminera över med kolfiber och sedan spackla och slipa. Nu väger den något kg mer men håller.

• ola-h

Medlem
    3 mars, 2008 vid 08:13

@Oåxen 445933 wrote:

Hej!

Enligt Ola drev Per ett ihåligt projekt. När han gick bort kan man anta att den ihåliga konstruktionen lades på is.
    I första hand lät det som om det var vågbrädorna som hårdtestades med denna konstruktion.

Japp. Det var en ihålig konstruktion på G. 200 producerades 2006 och (tror jag) 600 brädor 2007. Meningav var att det skulle bli full skala till 2008, men projektet lades på is. Delvis tror jag Pers frånfälle (RIP) spelade in. Det var han som jobbade med projektet.

Jag hade en ihålig 06:a och har 3 st 2007:or (det är bara olika storlekar av EVO som byggts). Min ihåliga 2007 EVO 70 är den bästa brädan jag kört. Jonas hoppade av den i Guincho, men jag har lyckats lappa ihop den och den är fortfarnde lika bra. Seglar den på Maui nu och den funkar som en dröm.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA