Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › starboard s-type, jp super x ?
-
starboard s-type, jp super x ?
Publicerad av swe650 på 27 juli, 2006 vid 08:29efter många timmar läsandes på nätet, detta forum, så verkar det som att valet står mellan dessa båda brädor -starboard s-type och jp super x.
brädor som enligt rankingen på gps sajten verkar vara tillräckligt snabba för dom flesta av oss weekend warriors, samt även ha möjligheten att hoppa och ha lite roligt med då andan faller på.
jag funderar på brädorna kring 105 liter, är det någon som har prövat någon av dessa eller har någon annan snarlik att rekommendera?
hälsningar från ett varmt stockholm!
jester svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Både är riktigt bra bräder; fast du borde ochså inkludera Tabou Rocket 61/105 i funderingarna.
Jag tyckte att S-typen var lite trögare at få i plan med standardfena jvf. dom två andra; fast en lite större fena hjälpar mycket på det. S-typen och JP’n är kanskje aningen snabbare på helt platt vatten; fast så fort det är aningen chop är Tabou’n lika snabb (den har ju gått bra på PWA superX ochså). S-typen är ostadigast när man inte planer; känns rundare (är smalare ochså).
Går själv och funderar på samma brädor fast snäppet större (Tabout 64/115 och SuperX 116/SuperSport116 – S-Type 115 är enbart 108 liter verklig volum vilket är for lite for mig nu när kampvikten närmar sig 100..). Luter mest åt Tabou just nu, fast pris spelar ochså en roll i valet.
-
Glöm inte Fanatic Hawk 110, riktigt snabb och rolig bräda.
Går fruktansvärt bra när det blir lite gropigare, ligger högt i vattnet. -
Jodå, det där är bra brädor. Har själv åkt riktigt snabbt med en JP Super-X på 106 liter. Tänk dock på att standardfenan till den brädan duger bäst som brevpress…
Ett alternativ till brädorna du nämnt är Exocet SCross. Kolla här: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=176
Ligger ju bra till i pris dessutom, och affären finns i Sthlm… -
hej jester….
vilken fena rekommenderar du, storlekar ?
mvh
mikael
-
Jag har kört Gsport Freespeed 34 och 37 med 6.4 och 7m segel på 104l (samt test på 106). Dom är utveckalde från SR6b som är en av dom bäste slalomfenarna (mener Jester körte en sån i 28 på sin 106 som speedfena) och är riktigt snabb. KLart at rena speed-fenor går snäppet bättre om du är riktigt duktig, fast Freespeed’en är lite mer allround, kan hoppas etc. och jiber bättre och slår endå alt forutom riktiga speed/slalomfenor. Du kan köa bredare och mer kraftfulla freeride-fenor ochså, det funker oftast up til kanskje 34cm, men jeg skulle nog plocka 32 om jag enbart skulle ha en sådan. Smalare speedorienterade fenor bör väre lite längra om du skal segla allround; skal du enbart speede halvvind eller slöra kan du gå mindra (fast under 28cm tror jag inte riktigt på med mindre du har tokplatt vatten och sjukt drag i 5.0 racesegel). Kan ochså anbefala Select SX 34cm til segel rundt 6.x.
Om inte du kör med väldigt profilstabila racesegel vinner du ända mer på lite nertunade fenor, sen sidkräftorna kommer at variera mer under segling och fenan därmed lättare spinner ut om du är helt på gränsen med småfenor.
-
Som Bjarke redan nämnt, så körde jag en Curtis Sr6b på 28 cm till min 6.2. Till 7.2 funkar cirkus 33 cm. Observera att detta är storlekar avsedda för maxdrag och speed-segling. Är du tung, och vill free-rajda lite mer, kan man lägga på ett par cm.
Sedan kan jag rekommendera Select-fenorna. Har kört deras Lightning Evo och Viper slam. Kör enbart med dessa fenor nu för tiden, och dom går ruggigt bra oxå.
-
hur kommer det sig att du valde jp super x istället för en ren slalombräda?
har du prövat några nya slalom och isåfall hur är dom i jmf med jp:n?
hälsningar mikael
-
Orsaken till att jag köpte super-x var att jag ville ha en snabb bräda som även tålde o göra goa höga hopp på. Ganska snabbt efter inköpet köpte jag en GPS, och var fast i speed-träsket 😉
Jag sålde JPn och köpte en Exocet TB58 (80liter) istället. Ångrar inte köpet av den brädan över huvud taget. Första gången jag ställde mig på den, så toppade jag över 35 knop. Och det i rejält choppigt vatten. Den är naturligtvis lite mera extrem jmf med JPn, men å andra sidan är den ju 25 liter mindre. Men den är faktiskt riktigt snäll o köra fort med, och klarar chopp som ingen annan bräda jag provat. Har ju beställt 2 Exocet Warp Slalom (efterföljaren till TB-brädorna), vilket talar för hur nöjd jag är… (har beställt Warp Slalom 67 och 80 på 105 resp 145 liter). -
jesper, tack för dina snabba och initierade svar. hur pass snabbt fick du upp jp:n jmf med din nuvarande uppsättning? vilka storlekar på segel kör du, jag har noterat att många lägger på 7 och 8 meter på sina brädor, jag har själv svårt att se att såpass stora segel kan bli någon riktigt toppfart, fullspeed bör det väl först bli vid sex och fem kvadratmeter?
-
speeden i sverige hänger nästan lika mycket på vågorstorlek och mod som vindhastigheten så många har svårt att få till det med 5m2 vindar mer kanske 6,5-7? eller beror på att det alldrig blåser:grin:
-
Än så länge så har jag faktiskt kört snabbast med JPn, men det beror mest på att förhållandena inte varit rätt ännu. Har ju faktiskt inte kört mindre än 6.8 ännu i år…
Min bästa tid satte jag med en RS4 6.2 kvm, JPn och curtis SR6b 28 cm. Men är övertygad att jag kommer förbättra mig vid nästa sydliga kuling.
Orsaken till att många kör snabbt med stora grejer här i Sverige är att vi har så dåliga speedvatten, för ju mer det blåser desto sämre blir vattnet (mao mindre platt). Men under ideala förhållanden så är det storlekar mellan 5 och 6 kvadratsom gäller. Har tom sett snabba tider med segel under 5 kvadrat…
Logga in för att svara.