Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing starboard slalom w55 2000

• starboard slalom w55 2000

Publicerad av swe650 på 16 juli, 2006 vid 09:59

hej, jag undrar om någon har info angående starboard slalom w 55 från år 2000? är det något att ha då höstvindarna kommer in?

Jag vill ha något snabbt, men tyvärr så har budgeten gått till ett nytt badrum så det får bli något äldre för tillfället att segla på.

info kring brädan? mått, volym etc.

Jag är 180 cm lång och 85 kilo tung.

Tack på förhand!

Knatte svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sandersson

Medlem
    16 juli, 2006 vid 19:59

Brädan heter sonic w55 och finns på följande sida:

http://2000.star-board.com/main2.htm

/Sven

• jester

Medlem
    16 juli, 2006 vid 20:05

Hejs!

Har ingen data om brädan, men en kvalificerad gissning är att den är 55 cm bred, och cirkus 270 cm lång. Och kanske 85 liter?

Kommer den gå fort? Under ideala förutsättningar utan tvekan ja, och dessutom tom aningens snabbare än moderna slalombrädor pga mindre yta mot vattnet. Men så fort det börjar bli lite vågor, försvinner den lilla fördelen och du står helt plötsligt på en bräda som är svårare att köra fort med än en modern slalombräda.
    Tex på F2 Speed Challenge var ju gubbarna snabbare på en 58 cm bred slalombräda än på en 50 cm bred slalombräda.

Men är du hyfsat duktig, och har hyfsade vatten att köra på, så tror jag att den duger gott. Akta dig bara för att prova en modern slalombräda, för då kanske badrummet får lida! Jag tycker det är roligare att kunna koncentrera mig på att få ut så mycket fart ur brädan som möjligt än att kämpa för att överleva…

• jester

Medlem
    16 juli, 2006 vid 20:07

Var för långsam… Men mina gissningar var ju inte så fel ändå…

Lenght : 274 cm
    Width : 55 cm
    Tail : 33.5 cm
    Weight : 5.7 kg +- 10%
    Volume : 91 liters
    Fin size : 32 cm
    Box : Tuttle
    Sail size : 5.5-7.0 m

• hankloose

Medlem
    17 juli, 2006 vid 08:31

Vilken koll du har Jester!! Du har tom insett hur kass Hypern är!
    Va månde det bliva!

• jester

Medlem
    17 juli, 2006 vid 09:05
    Hankloose wrote:
    Vilken koll du har Jester!! Du har tom insett hur kass Hypern är!
    Va månde det bliva!
    Tjöta! Hävdar fortfarande att Hypern är en bra bräda, om man bara vill ha en bräda… Är en bra kompromiss, helt enkelt.

Men mina nya Exocet Warp Slalom kommer såklart gå mycket bättre!

Och när skall du slut leka i vågor o börja köra speed när det blåser lite, då??

• Knatte

Gäst
    17 juli, 2006 vid 09:33
    swe650 wrote:
    hej, jag undrar om någon har info angående starboard slalom w 55 från år 2000? är det något att ha då höstvindarna kommer in?

Jag vill ha något snabbt, men tyvärr så har budgeten gått till ett nytt badrum så det får bli något äldre för tillfället att segla på.

Tack på förhand!

Jag har en W55 från 2001/2002 som jag inte har provsurfat ännu. Men lite flax kan du få ett utlåtande om denna brädan ikväll:wink:
    Tror det inte är så stora skillnader mellan 2000-2002. Det var väl först 2003 som de kortade ner brädan och gjorde en större förändring ??

• the_novice

Medlem
    17 juli, 2006 vid 21:16

Konstigt med alla påhopp på hypern av dem som inte kör hypern själva, har dem blivit omkörda ett par gånger för många eller….?
    Hypern är ju helt grym med små segel i tveksamma vindar…

Angående W55 så har jag inte kört den men har en efterföljare, Sonic 85 -03. Jag tycker den brädan känns lite old-school och lite onödigt lång, men fort går det definitivt när förhållandena är dem rätta!
    Sweetspotten är nog lite mindre jmf med moderna brädor som å andra sidan kanske är lite för mycket alround, typ Hypern då som folk verkar antingen älska eller hata?

• hankloose

Medlem
    17 juli, 2006 vid 23:00

Och när skall du slut leka i vågor o börja köra speed när det blåser lite, då??

Ska faktiskt dra till Karpathos den 17 Augusti då blir det bara Cambersegel och speedbrädor!! Hoppas kunna sätta några bra noteringar där med min falcon speed och 5.8 eller 5.0! Det kommer ju va tävling oxå så det ska bli kul att se alla dom stora gubbsen!! Ska plåta och filma så mycket jag kan till alla speedoholics!!

• jester

Medlem
    18 juli, 2006 vid 05:56

Hankloose: Då förväntar vi oss en tid på 40+ knop i augusti då!!

• Knatte

Gäst
    18 juli, 2006 vid 07:10
    Knatte wrote:
    swe650 wrote:

Tack på förhand!

Jag har en W55 från 2001/2002 som jag inte har provsurfat ännu. Men lite flax kan du få ett utlåtande om denna brädan ikväll:wink:
    Tror det inte är så stora skillnader mellan 2000-2002. Det var väl först 2003 som de kortade ner brädan och gjorde en större förändring ??

Det blev inga intryck av W55 igår, då vinden nesligen uteblev:blush:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing starboard slalom w55 2000

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.