Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboardskvaliten!!

• Starboardskvaliten!!

Publicerad av anonym-anvandare på 13 juli, 2003 vid 16:30

Är det någon som vet hur hållbar en starboard bräda är, i förhållande till en anna bräda? Min acid wood knäcktes i nosen igår då jag lånade ut brädan till en mindre rutinerad surfare och det var troligen ett hängselekast som knäckt/dellamerade nosen 25cm.

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2003 vid 16:45

Säg en bräda som håller för det??

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2003 vid 18:12

Som sagt, fa brador som haller for det. Har sjalv lyckats med samma sak. Kan bara saga att skadorna blev langt varre an pa andra brador jag gjort samma sak pa. Kan dessutom beratta att 2 olika surfare knackte varsin brada innom en manad i Moulay. Bada av mellan framre och bakre stropparna. Naja traversionen ar ju javligt latt, sa det kanske forklarar en del.

• dude

Medlem
    13 juli, 2003 vid 19:13

Jag har själv åkt hängselekrok på en Fanatic Rip 263. Hela nosen på brädan fick en längsgående spricka och botten på nosen blev helt skev. Det gäller att inte vara loj när man är ute och kör vågor…

/Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juli, 2003 vid 07:01

moderna brädor är bara fuskbyggen.!!
    Varför inte gamla tidens glas sandwich dyrar men hållbarare.

• surfen

Medlem
    14 juli, 2003 vid 07:38

Och tyngre, kändes som betonblock under fötterna när dom värsta pungrökarna kom! Nä fram för lättare brädor så brädorna inte ormar sig under fötterna när vinden ökar.
    Men jag håller med nosen är otroligt skör på brädor som har 2-3 år på nacken, men jag tror ändå att dom har blivit lite hållbarare ändå? confused.gif

• voodoo

Medlem
    14 juli, 2003 vid 07:46

efter 14 dagar på GC och efter mkt klämmande och kännande på olika brädor så verkar vikten ha mindre betydelse nu än tidigare och hållbarheten är nu prioritet #1?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juli, 2003 vid 18:39

Då kan jag i lugn och ro beställa en ny, utan att vara rädd för att brädan skulle ha en sämre hållfasthet än andra brädor!?

• voodoo

Medlem
    14 juli, 2003 vid 19:32

Jag kan inte svara för just Starboard utan att man inte ska vara så fixerad över brädans vikt längre, utan bara att en ny lite tyngre bräda är byggd för att hålla!

• highway

Medlem
    14 juli, 2003 vid 20:25

Jag är lite sugen på en Starboard Evo 80

Är det någon här som har koll på om det kommer några Evo brädor till Sverige i år?

//Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2003 vid 07:04

Ska beställa en EVO 92 snart!

• mag

Medlem
    15 juli, 2003 vid 09:12

Starboard har inte sämre kvallis än övriga märken. Deras D-Ram serie är kända för pansarkvalitet. Wood är lättare och som alla lite lättare brädor kan de vara något skörare på sina ställen. Men att klara grymma kastfall är inget som lätta vågbrädor byggs för. De är starka där man står och mellan mastfot-fena där det normalt är störst påfrestningar. Annars skulle de väga betydligt mer. Freestylebrädor och nybörjarbrädor har ofta förstärkningar även framför masten på däcket och runt nosen.
    Ni kan lugnt köpa Starboard!
    /Magnus

• lars_k

Medlem
    15 juli, 2003 vid 09:42

Om man får en ding på träet, måste det vara svårt att laga brädan så det blir snyggt. Det fanérskiktet skarvar man ju inte problemlöst, eller? D-Ram modellen verkar vara smartaste valet, men inte lika snygg och lätt som wood…Svårt val wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2003 vid 13:12

Själv är jag snickare så det ska inte bli några större problem!

• lars_k

Medlem
    15 juli, 2003 vid 13:32

Åfan!

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2003 vid 14:16

tror faktiskt är bland det bästa sandwich materialet, trä tål grymt högt tryck. Bra för punktbelastning.
    Vanlig sandwich tycks ju bli deformerat och ge bulor, och förstörda fibrer.
    Sålänge brädan har i princip originalvikt och inte deformerad i planingsytan så påverkar det ju inte seglingen så då kan jag köpa utan problem, men en bräda som sugit vatten är inte värd mycket, vilket de flesta gör om man lagar med silvertejp.
    SÅ laga så det håller tätt så fort som möjligt.
    //artic surfer

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboardskvaliten!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.