Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing start i chop

• ola-h

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 11:24

Ögonhöjd var nog att ta i, faktiskt. Jag tar tillbaka….
    Mellan ögon och bröstvårta är det ju kanske runt 35cm, en ocean när det gäller bomhöjd. Dock tycker jag ändå bröst är väldigt lågt. Personligen har jag bommen ett snäpp lägre än de flesta jag brukar segla med och jag tror jag ligger runt skuldra (har faktiskt aldrig mätt så).

Kör man bommen i brösthöjd kommer det givetvis inte först att kännas bekvämt att höja den en decimeter, men jag har ändå uppfattningen att det är värt besväret. Man vänjer sig snabbare än man tror.

Ola H.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 11:40

Hur riggen än ligger (rätt eller fel sida brädan) är det bara att ta ta i masten och simma kraftigt ryggsim med benen mot vinden. Simmar man tillräkligt fort kommer hela seglet ur vattnet ganska snabbt. Genom att fatta masten olika högt kan man få hela utrustningen att vrida sig åt önskat håll. (Långt upp på masten= vridning runt mastbasen, långt ner på masten= vridning runt masttoppen). Simple as that…

Tips: Öva nära land när det är nästan vindstilla. Allt går mycket långsammare och är mycket svårare men det blir sedan en barnlek när det blåser mycket.

/Robinthewater

• dude

Medlem
    15 augusti, 2001 vid 22:29

Tack för scoapet på bredden, längden o scoopet Ola, heljuste info. 🙂

Jag har en följdfråga angående längden som gått ned på vågbrädor. Är det nosen eller planingsytan som kortats av? Om planingsytan har kortats av, är den mindre eller har den breddats och bibehållit sin storlek? Vad jag vill komma åt är, “Vilken designfilosofi är det som gäller nu jämfört med förut?”

För att sätta det hela i relation så har jag själv en CLS med formen från typ en AHD Wave 254 type II från runt ’96 på 52 i bredd o runt 72 liter. Själv så tror jag inte det är mycket skillnad i prestanda mot dagens brädor, men kanske i känsla?

Mvh,
    nicke

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing start i chop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.