• Publicerad av surfbasse på 7 juni, 2006 vid 20:36

Hej det e så att jag försöker lära min tjej hur man kitar köpte en äldre drake åt henne men har problemet att jag aldrig själv kört med en 4 liners drake
    hur får man runt den när man krachat har för mig att man ska simma mot den eller nåt tacksam för hjälp snälla vi vill ju ha fler tjejer i sporten

falsterbo svarade 18 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • mrmille

Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:16

Gå en kurs!!!
    Du har ju nära till flera bra som kan hjälpa dig med det.

Om du nu ska uppfinna hjulet igen finns det lite film på http://www.kitefilm.com har jag för mig.

• skotten

Medlem
    7 juni, 2006 vid 21:19

yeah, best that you PM one of the locals for a course…. You wouldnt want your woman launching directly downwind and sent bouncing down the water onshore now would you??

tony

• surfbasse

Medlem
    7 juni, 2006 vid 23:02

Jo Tack Men Nu Undrar Jag Inte Om Kurser Utan Råd Om Jag Tänkt Köra Med Den Kiten Då Då Den E Mycket Mindre än Min Hur Vänder Jag Den Då

• pjoter

Medlem
    8 juni, 2006 vid 17:49

ryck till i framlinorna, spring/simma mot kiten så den lägger sig på rygg å styr sen ut den i fönsterkanten.

• martent

Medlem
    8 juni, 2006 vid 18:44

Tycker inte du ska lära någon kita om du inte kan kita själv! Kommer bara gå illa!

• surfbasse

Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:00

Jag Kan Kita Men Har Aldrig Kört Med 4 Linors

• skotten

Medlem
    9 juni, 2006 vid 12:48

cool, well depends on what kite you have bought for her, but in the intrests of not having her complaining from a hospital bed and preserving all things hot in a wetsuit… There should be instructions in the book you got with the kite, if not check the manufacturers webpage.. finally read up at http://www.kitefilm.com and look there for rigging etc…

After all that, and before you hook her in as a test subject, get down the beach and hang out with the local guys, get some advice as to what the wind is like in the launch spot and walk out into the water…. crash the kite a couple of times, and relauch it…

However, you really need someone with you to explain all the things that can happen, most importantly, familiarize yourself with the proceedure for releasing the saftey mechanism…

Too many people get hurt in this sport, I think its awesome that you asked before you went out with the wife.

• fifi

Medlem
    9 juni, 2006 vid 14:43

Jag håller med grabbarna som propsar på en kurs, ta en så hon inte råkar illa ut!

• pjoter

Medlem
    10 juni, 2006 vid 10:33

tror ni missuppfattar killen hela tiden.

Han kan alltså kita men kör väl troligtvis själv med en 5 linors kite så han har aldrig behövt springa/simma för att få upp den.

Kan du kita och känner dig säker på det så klart du ska lära henne själv. Lägg kurspengar på en dag på liseberg istället.

• fifi

Medlem
    10 juni, 2006 vid 11:22

Aha…jag är blond och trodde han satt inne med en av de sällsyntaste kitesen, nämligen en 2 linors….klart kan du själv o känner dig säker så spar pengarna till något roligare!

• surfbasse

Medlem
    10 juni, 2006 vid 18:28

Tack pjotor började bl rätt så trött på allt tjafs om kurs tanken e att hon ska gå en kurs ändå men vill ändå lära henne grunderna med denna kiten som jag köpt till henne fram tills dess att hon ska gå kursen. hon har även tränat i vattnet med min slingshoot så hon e inte helt oerfaren.

• martent

Medlem
    11 juni, 2006 vid 09:37

ahaaa trodde också han körde med 2 linors kite!

• pjoter

Medlem
    11 juni, 2006 vid 10:27

🙂

Testa som jag skrev högre upp då. De funkar kanon när man bottnar och springer iaf men e själv inte särskilt duktig på att få upp den på djupt vatten då man så sällan kör i de. Men de kan väl nån som inte kör 90% av sina vändor i habo förklara.

• skotten

Medlem
    12 juni, 2006 vid 19:55

oh crap what kinna kite is it man?? if its the cabrinha with the recon2 system, pull hard on one of the balls, wait for the kite to launch, dont let go of the ball straight away, and try as best you can to steer it to the edge of the power window…

By the way man, sorry.

• skelljohan

Medlem
    14 juni, 2006 vid 20:53

Hej!

Endel kites går att helt enkelt att tippa upp… Låt den bara ligga LE ner i vattnet. Sträck hårt i höger styrlina….. Sträck hårt i vänster….. osv… Tillslut börjar den lyfta tipparna och snurra runt.. Funkar väldigt bra på snö men brukar kräva rätt mycket vind i vattnet…
    Hoppas det var begripligt!
    Mvh Johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.