Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Starta från båt??
-
Starta från båt??
Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2005 vid 07:37Hela sommaren är jag i Östersund och tänkte försöka kita på Storjön. Tyvärr är sjön fullkomligt och utan avbrott kantad med träd eller andra mycket hårda objekt som dödar alla lauchmöjligheter!
Har någon erfarenhet med launh från båt? Tacksam för tips!
//Anders Åberg
gugge svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
det går att göra på två sätt…
Först:
rigga kiten på land, släpp ur luften i leadingedge och linda upp linorna på bommen igen och rulla i hop kiten med struttarna pumpade och hoppa i båten…sedan:
1. pumpa upp leadingedge och lägg den med leadingedge neråt i vattnet och låt den sakta glida bort från båten samtidigt som du försiktigt lindar upp linorna, när linorna e sträckta gör du en vanlig vattenstart…2.
pumpa upp leadingedge och så hoppar du själv i vattnet (givetvis med bommen)medans en person i båten håller kiten på samma sätt som vid start på land, simma sedan bort från båten tills linorna e sträckta och starta som vanligt!
alternativ nr:2 är nog att föredra eftersom att det kan vara lite riskabelt att låta kiten flyta i väg om det kommer en vindby och då kan den snurra runt och så kan det bli trassel…
-
De två tipsen ovan är bra. En grej bara. Om du har ett femte-lina-system så se till att den linan är ”release’ad” (dvs med samma diff i linlängderna som om du dragit quickreleasen) innan du lindar ihop linorna. Idén är att kiten ska dra i 5:e linan under utrullningen (om du gör enligt punkt 1) så att den inte launchar av misstag… det kan bli väldigt jobbigt och farligt.
Om du trots allt skulle få trassel vid utlindningen så att kiten börjar power’a upp så kasta bommen och linor i vattnet och se till att inga av dina kroppsdelar följer med. Såvida du inte har en snipa hinner du lätt ifatt kiten med båten.
Alt 2 är det bättre alternativet om du kör LEI men då behöver du minst en person till med dig ut som bara kan hjälpa dig och inte får köra själv (= inte så kul för den stackaren).Alternativ 3 är att köpa en Flysurfer av senare modell (ex vis Voodoo, Psycho2, Extacy, Speed) eftersom de är busenkla och dessutom betydligt säkrare än en LEI att launcha enligt alt. 1. Som bonus kan bägge som är med i båten sticka ut och köra med var sin kite eftersom man kan driftlauncha på egen hand.
(Jag driftlaunchar en hel del varje sommar, både från båt och flytbrygga)
/Kaj(Tech)
-
Tack för tipsen! När ni har surfat klart, släpper ni iväg bommen och halar in kiten med leachen eller?
// Anders Åberg -
Japp, fast det är enklare om du landar så här:
* Ha en 10 meter lång flytlina liggandes bakom båten (båten ligger ankrad).
* Kör fram till linan (downwind om båten), gärna så nära båten du kan.
* Sätt dig i vattnet och ta tag i linan med ena handen.
* släpp ner kiten på leashen medan du håller fast med andra handen i linan (obs! linda inte linan runt handen).
* Ta leashen och sätt fast den i båten eller i flytlinan.
För att ta upp kiten är det absolut enklast att hoppa i båten och lossa ankaret och låta båten driva mot kiten när du lindar in linorna.
Du kan givetvis hala in kiten också, men om det blåser lite mer så kommer du att få slita ordentligt för att dra kiten mot chopp och vind.
Har man medhjälpare går det naturligtvis att göra det hela lite snabbare… Finns en del andra varianter men den ovan är den jag använder och den känns också ganska säker.
/Kaj(Tech)
-
En annan variant (IKO style)
är att kitesurfaren hoppar i från båten istället för att släppa kiten först från båten. Lite säkrare om det blåser mycket. Iko tipsar ochså att man kan ha linorna i en stor spann istället för att lina upp på bommen./M
-
Jo fast då behöver du ha någon som kör båten också för att kunna få kiten i rätt position i förhållande till åkaren. För om det blåser mycket är det ingen lek för åkaren att simma upp mot vinden (dvs om båten ligger ankrad) för att hamna rätt vid launch. Visst kan man launcha kiten rakt downwind (dvs om båten driver fritt)… men det jag inte skulle vilja ha i vägen när jag studsar fram över vattenytan är en båt .
Men om man har en hyfsat stor båt, hjälpare på fördäck samt en som kör båten så funkar det fint.
/Kaj(Tech)
(och, ja, jag har testat en hel del olika varianter)
-
Jag brukar hoppa i från båten först, ser till att linorna är fullt ute i vattnet först.
1. båten kör sakta framåt.
2.En håller kiten.
3. Du matar ut linorna.
4. När linorna är ute hoppar du i, simmar åt sidan bort från båten, så trasslor du inte in dig och linorna hålls sträckta och fina.
5.När du kommit tillräckligt långt ut från båten släpps kiten i på rygg och du launchar enligt sedvanlig teknik.6. Vaddå komma upp?
Logga in för att svara.