Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing starta från en motorbåt

• starta från en motorbåt

Publicerad av swe3471 på 21 juni, 2003 vid 13:42

För er som inte visste:

Göteborg är väl inte direkt känt för alla långa vackra beacher.

Undrar bara om någon har något användbart tips på hur man enklast launchar sin kite från båt.

hengo svarade 21 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2003 vid 13:51

Det går inte att launcha från en båt om inte du nu menar ett stort handelsfartyg ooo.gif som är längre än dina linor. Åk ut i skärgården hoppa i vattnet från båten och starta därifrån. något annat sätt vet jag inte. nån som vet? grin.gif

• gugge

Medlem
    21 juni, 2003 vid 14:06

Det här är intressant! Är det någon som har erfarenhet av att helt enkelt hoppa i plurret mitt i sjön liksom?

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2003 vid 19:32

stoppa alla linorna i en spann hott aut kiten i vattnet, på med brädan, and off you go one happy camper

taget och översatt från IKO instruktörs manual…

lycka till o akta lemmar od.

• zoolander

Medlem
    22 juni, 2003 vid 05:31

det gar visst att launcha fran en bat, det gjode vi i egypten.. ha ha tongue.gif
    men jag kommer inte ihag hur.. crazy.gif

• Anonym

Gäst
    23 juni, 2003 vid 09:12

Borde man inte kunna åka ut med allt i båten, släppa av surfaren på passande ställe.. ha kvar draken i båten.. åka med vinden bort från surfaren och försöka sträcka ut linorna utan att få trassel(förmodligen det som är det svåra smile.gif

Sedan launcha draken från båten när linorna nått maxlängd?

Alternativt, kasta i surfare och drake och låta han vattenstarta smile.gif

• kitelife

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:32

Visst går det men rigga draken på land först med linor och allt, rulla sen ihop linorna på bommen utan att koppla loss dom och ta ut luften ur framtuben, när ni är på plats låt kitearen hoppa i vattnet och rulla ut linorna medan du blåser framtuben oh båten driver med vinden, när linorna är spända ska det bara va att launcha… om ni har gjort det rätt på stranden ska det inte bli trassel i vattnet heller 🙂

Lycka till och tat lungt…

• gugge

Medlem
    23 juni, 2003 vid 11:59

När jag testat återkommer jag. Alltså jag hoppas att jag återkommer.

Stay tuned.

• sirgomez

Medlem
    23 juni, 2003 vid 14:12

som pan säger gjorde vi i egypten(;-) Mr Zoolander!)
    det funkade varje dag – även om man kopplar linor i vattnet! det tar lite tid – och är enklare på stranden – men det funkar på båten med.

• j_o

Medlem
    23 juni, 2003 vid 20:15

Hej
    Kolla in:
    http://www.nakshop.no/flysurfer_psycho_bilder.htm
    där de visar en cool vattenstart med en Titan, visserligen inte från båt men principen borde fungera bra från båt om man har en foil.
    Kör själv Aero så jag tackar för råden ovanför, och snälla inget tjat om vad som är bäst, tub kontra foil, låt folk köra med vad de trivs med.
    /J-O

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2003 vid 23:38

Foil är bättre. Det är bättre å köra med foil. Mycket enklare att hantera. cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2003 vid 08:09

Detta med egypten om det är nere hos Sara i Safaga så är det ju eventuell tvinning kopplar på linorna på draken och släpper från båten detta tvinnings momentet lär bli svårt i djupt vatten jag tror klart på PAN’s modell med att rigga allt på land släppa ut luften ur LE packa ihop med linorna fästa och utgå där ifrån när man släpper i kitaren från båten. Har någon prakisk erfarenhet av detta? Vi tog ner draken ute på öppet vatten i helgen med gummibåt och det var inga problem men launcha gjorde vi från en holme.
    Vore perfekt nästa gång vi använder båten att att bara dra 20 minuter rätt ut mot vinden och segla hem.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2003 vid 09:30

När jag började med dena ädla sport 2 år sen så drog jag o olle ut i stockholmsskärgård i en eka till en stor fjärd där det fanns en kobbe. Där riggade vi på stenhällarna och tog draken kastade den i vattnet så att den drev med vinden den var det bara att hoppa i plurret och vänta tills linorna var streckta och sen vatten starta den. det fungerade bra men då hadde vi tvålinors drakar som var lätta att starta från djupt vatten. sen när man hadde tröttnat så var det bara att be polarn hämta draken med båt. / pontan

• zoolander

Medlem
    24 juni, 2003 vid 10:24

men dooo… vi gjorde ju som pontus kriver! fast forsta ggn riggade vi pa grunt vatten istallet for pa bitchen! sen efter lunchen sa va det bara att pumpa upp LE and off u go one happy camper! grin.gif

• mozzy

Medlem
    24 juni, 2003 vid 16:24

Vi har gjort följande några ggr då det har blåst ostligt…
    Blås upp kite´n på land koppla på alla linor.
    Håll draken precis som när man går med den på stranden fast sitt i båten.
    Låt en annan gubbe linda linorna runt en knape men ändå såpass
    så att man kan hålla draken i båten. Låt den gubben som skall
    åka hoppa i vattnet. Sedan kan man åka bakom båten till lämplig
    plats. Låt båten driva ner lite i vind å launcha smile.gif

• gugge

Medlem
    24 juni, 2003 vid 19:31

Svinsmart.

Ska testa omgående.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing starta från en motorbåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.