Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta kiten själv i 14-17 m/2 hur???

• Starta kiten själv i 14-17 m/2 hur???

Publicerad av kiters_se på 30 december, 2007 vid 10:16

I går var jag ute i Åsa/Rågelund och det blåste mycket. Gjorde som vanligt, starta med sandsäck. Men min 6 m2 flög iväg innan jag han koppla i. Fick punka på kiten.

Har ni några smarta knep och alternativ för hur jag ska starta själv och komma hem med hel kite ;-).

Fick köra min 10 m2 och det gick men va lite stort.

Tack på förhand

Peter

blackadder svarade 17 år sedan 22 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • above_the_law

Medlem
    30 december, 2007 vid 10:34

Har du en SLE eller bow så kan du ju använda “hunkrok” som du skruvar ner i backen.
    – Fäst sedan leashen med stor karbinhake medan kiten ligger säkrad.
    – Skota ner depowern maximalt.
    – Gå fram till kiten, backa så att linorna är sträckta, lägg den med ena vingtippen ner och andra upp (som vanlig start) följ med kiten tills den stannar i vindfönstret. Är vinden stabil kan du låta den stå så och gå upp till bomen, MEN säkrast är att även lägga en liten sandsäck på vingtippen mot marken. Man kan även låta övre fram/mittlinan (inte styrlinan)löpa i armväcket när man går mot bomen.
    – Koppla sedan i chickenloopen i selen och styr sakta upp kiten som vid en vanlig start.
    – När du har full kontroll kopplar du loss hp-leashen från hundkroken och fäster den i din sele. Sedan är det bara att skota ut depowern och köra!

Omvänt gäller naturligtvis när du ska ta ner kiten. Börja med att koppla hp-leashen till hundkroken. Styr sedan försiktigt ner kiten och “ställ” den på marken. Koppla ut chickenloopen och gå fram till kiten i lovart (inte i lä). Även då kan du ha övre le-linan (ej styrlinan) i armhålan för att säkra så att kiten inte rullar bakåt vid byig vind.

MEN, bäst är ju alltid att vara minst två pers!

Kör hårt, så ses vi på vattnet!

• eddie

Medlem
    30 december, 2007 vid 12:00

Jag tycker inte man skall starta själv i 14-17 m/s

• psychonauten

Medlem
    30 december, 2007 vid 12:09

@Eddie 436029 wrote:

Jag tycker inte man skall starta själv i 14-17 m/s

Nej det är inte att leka med i dom vindstyrkorna. Jag hade inte själv gett mig på en självstart i den vinden.
    Var du själv på vattnet också om du inte hade nån som kunde hjälpa ?

• johanw

Medlem
    30 december, 2007 vid 15:54

varför kör man själv? hur kul e de liksom? o speciellt inte om de pungar på 17ms..

• blackadder

Medlem
    30 december, 2007 vid 16:26

@JohanW 436048 wrote:

varför kör man själv? hur kul e de liksom? o speciellt inte om de pungar på 17ms..

Nä, å ett trick som ingen sett en göra, det har man inte gjort.

• kiters_se

Medlem
    30 december, 2007 vid 16:57

Ja brukar köra ute vid Stenudden/Åsa (bor i närheten) bland vindsurfare och vågsurfare, grymma vågor är det. Men andra kitare brukar lysa med sin frånvaro. Men det är kalart att jag surfar nog lite udda tider, typ 07.00 på lördagmorgon för att hinna hem till barnen vaknar.

Men nu kommer det blåsa ostligt i några dagar, inte kul…

@JohanW 436048 wrote:

• kiters_se

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:16

@above_the_law 436022 wrote:

Har du en SLE eller bow så kan du ju använda “hunkrok” som du skruvar ner i backen.
    – Fäst sedan leashen med stor karbinhake medan kiten ligger säkrad.
    – Skota ner depowern maximalt.
    – Gå fram till kiten, backa så att linorna är sträckta, lägg den med ena vingtippen ner och andra upp (som vanlig start) följ med kiten tills den stannar i vindfönstret. Är vinden stabil kan du låta den stå så och gå upp till bomen, MEN säkrast är att även lägga en liten sandsäck på vingtippen mot marken. Man kan även låta övre fram/mittlinan (inte styrlinan)löpa i armväcket när man går mot bomen.
    – Koppla sedan i chickenloopen i selen och styr sakta upp kiten som vid en vanlig start.
    – När du har full kontroll kopplar du loss hp-leashen från hundkroken och fäster den i din sele. Sedan är det bara att skota ut depowern och köra!

Omvänt gäller naturligtvis när du ska ta ner kiten. Börja med att koppla hp-leashen till hundkroken. Styr sedan försiktigt ner kiten och “ställ” den på marken. Koppla ut chickenloopen och gå fram till kiten i lovart (inte i lä). Även då kan du ha övre le-linan (ej styrlinan) i armhålan för att säkra så att kiten inte rullar bakåt vid byig vind.

MEN, bäst är ju alltid att vara minst två pers!

Kör hårt, så ses vi på vattnet!

Tack för tipset, har aldrig provat, tror att jag först sak prova i lite lägre vindstyrkor.

Gott nytt år!

Peter

• debkausf

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:21

Jag tycker det är viktigt att man kan sköta sig själv! Hur tänker ni göra om ni bara e två o en tex. skadas o inte kan ta emot kiten! Egentligen borde en hundkrok vara obligatorisk alltid, eller?

• sourra

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:39

@debkåusf 436057 wrote:

Jag tycker det är viktigt att man kan sköta sig själv! Hur tänker ni göra om ni bara e två o en tex. skadas o inte kan ta emot kiten! Egentligen borde en hundkrok vara obligatorisk alltid, eller?

QR Magnus, QR!

• debkausf

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:47

@sourra 436059 wrote:

QR Magnus, QR!

QR??????

• tetras

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:48

qualety reply

• debkausf

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:57

Ok, tänkte nästan det var nåt sånt men hade svårt att tro,.. e de månne så att sigmateamet har läkt sina sår o beslutat sig för att gå vidare…prisa gud! Vi kanske kan bli vänner igen!!!!

• nic

Medlem
    30 december, 2007 vid 17:58
    debkåusf;436061 wrote:
    QR??????

Blirre panik har alla kitar en variant av oh-shit-handle eller annan release som släpper allt utom en lina. Kiten kommer ner säkert, inte alltid lika enkelt att reda ut men om det finns viktigare saker är det ju lungt. Kolla manualen 😉

nic

• olle-2

Medlem
    30 december, 2007 vid 18:01

Peter

Ju mindre kite desto snabbare, och således, livligare är draken. Detta i kombination med byigheten i vindar passande för 6-8 m2 gör det minst sagt riskfyllt att självstarta. Jag har inget mindre än 9 m2 och den kör jag upp till 17-18 m/s men jag skulle aldrig självstarta den över 15 m/s

• sourra

Medlem
    30 december, 2007 vid 18:02

Haha, sigmatemet har aldrig haft några sår utom Hasse som har haft några skrubbsår =)

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta kiten själv i 14-17 m/2 hur???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.