Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Starta kiten själv i 14-17 m/2 hur???
-
@-Olle- 436065 wrote:
Peter
Ju mindre kite desto snabbare, och således, livligare är draken. Detta i kombination med byigheten i vindar passande för 6-8 m2 gör det minst sagt riskfyllt att självstarta. Jag har inget mindre än 9 m2 och den kör jag upp till 17-18 m/s men jag skulle aldrig självstarta den över 15 m/s
Stämmer, det gick märkligt nog lättare att starta 10 m2 än 6 m2 i den relativt starka vinden.
Tack
Peter
-
Jag skrubbsår? Nu hänger jag inte med.. Just nu har jag bara leverskador….
-
För mig är kitesurfing frihet, frihet att själv kunna pumpa upp kiten och sedan surfa iväg, jag startar och landar kiten ca 60-70% av de gångerna jag är ute. Det är klart att det är lite större risk att starta och landa kiten själv, men med sle och bow tycker jag att säkerheten har ökat mycket. Håller med er övriga om att säkerheten är viktig i denna sport och i vindar över 15 m/s bör man nog tänka sig noga för hur man gör när man startar och landar kiten.
Är det någon som har andra idéer om hur man startar eller landar själv så hör av er.
Tack för svaren och Gott Nytt surfår!
Peter
-
En till variant….
http://www.youtube.com/watch?v=4KAMj-K1W8Q
Skulle inte vilja starta så då jag är hårt riggad men annars funkar det riktigt bra på mina ozone och förmodligen på många bow/sle
-
Safety first… men ni vet väl vad ni pysslar med får man hoppas…
-
Fan vad det “whinas” varje gång det kommer upp trådar om självstart, ibland kör man själv och med lite sunt förnuft så fixar man det hela.
Alla har inte “lyxen” att köra i Habo… 🙂
-
å även i habo behöver man självstarta lite då och då.. när de börjar ligga is längst in brukar man va rätt ensam där.
Egentligen är det nog inte ett dugg farligare att kita ensam om man kan än att skata, cykla eller parkoura ensam. chansen är bra mkt större man slår skallen eller bryter något då. Gäller ju att man har ordentliga marginaler och verkligen vet säkerhetssystem mm, sen att planera lite med mobiltfn lättåtkomligt mm gör ju inte saken sämre. alltså precis som om man är 2 eller 20 pers.
-
Kör på den varianten som gurra_g länkade till, sett många som gjort det, jag gör det själv. Tycker att det är en självklarhet att kunna starta och landa kiten själv, givetvis är det inget man ska prova som nybörjare och i mkt vind.
Skeptiskt till hundkroken, skruvar ni upp den efter er när ni går ut? känns jävligt farligt om det sticker upp en metalkrok där man landar och startar drakarna. Händer ju titt som tätt att man själv eller ngn annan snubblar eller glider iväg på marken av en eller annan orsak.
Gott nytt år på er!
/Jakob -
@SkånePaul 436126 wrote:
Fan vad det “whinas” varje gång det kommer upp trådar om självstart, ibland kör man själv och med lite sunt förnuft så fixar man det hela.
Alla har inte “lyxen” att köra i Habo… 🙂
väl talat, instämmer helt, fullt och fast!
-
@above_the_law 436022 wrote:
Har du en SLE eller bow så kan du ju använda “hunkrok” som du skruvar ner i backen.
– Fäst sedan leashen med stor karbinhake medan kiten ligger säkrad.
– Skota ner depowern maximalt.
– Gå fram till kiten, backa så att linorna är sträckta, lägg den med ena vingtippen ner och andra upp (som vanlig start) följ med kiten tills den stannar i vindfönstret. Är vinden stabil kan du låta den stå så och gå upp till bomen, MEN säkrast är att även lägga en liten sandsäck på vingtippen mot marken. Man kan även låta övre fram/mittlinan (inte styrlinan)löpa i armväcket när man går mot bomen.
– Koppla sedan i chickenloopen i selen och styr sakta upp kiten som vid en vanlig start.
– När du har full kontroll kopplar du loss hp-leashen från hundkroken och fäster den i din sele. Sedan är det bara att skota ut depowern och köra!Omvänt gäller naturligtvis när du ska ta ner kiten. Börja med att koppla hp-leashen till hundkroken. Styr sedan försiktigt ner kiten och “ställ” den på marken. Koppla ut chickenloopen och gå fram till kiten i lovart (inte i lä). Även då kan du ha övre le-linan (ej styrlinan) i armhålan för att säkra så att kiten inte rullar bakåt vid byig vind.
MEN, bäst är ju alltid att vara minst två pers!
Kör hårt, så ses vi på vattnet!
Detta funkar alldeles utmarkt ocksa vid sjalvstart i vattnet, om det ar langgrunt, men istallet for en hundkrok kan man med fordel anvanda en fast boj eller mojligen ett skruvankare. Detta funkar da ocksa om det ar for trangt pa land men i ovrigt en bra kust ramsa.
-
@-Olle- 436141 wrote:
väl talat, instämmer helt, fullt och fast!
jo det gnälls en hel del men inte utan anledning. Självstart tycker jag är OK att göra i vanlig vind om man är jättekitesugen och själv, men i 17m/s skulle jag iaf inte gett mig ut ensam
-
@SkånePaul 436179 wrote:
Precis, sunt förnuft!
Vad är det för idiot som skall ut och köra i 17 m/s?
Ensam eller ej Livsfarligt!
Lika korkat som att försöka kitea i 2-4 m/s
-
Nja Patrik, 4m/s funkar fan med en Torch 18 och en Nobile EXT… 🙂
-
yeah, that works, nice if you can do it on sand and not wet grass though 🙂 Beware of the wet grass hahahaha…. (flashback)
Logga in för att svara.