Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta kiten själv?

• wretan

Medlem
    14 juni, 2004 vid 10:45

Svar till:

har sett att folk använder skidstavar, men kanske svårt att veta hur mycket vind dom pallar att stå emot?!

[/ QUOTE ]

Jag tror jag storknar

• cortex

Medlem
    14 juni, 2004 vid 18:53

Jo, det där är ju ett problem på de äldre FS-kitesen. På alla nyare modeller har du PSS (Pull Stop System) som låter dig depower’a kiten totalt genom att dra i ena styrlinan. Kiten lägger sig då “med vinden” och leker flagga. Då är det en baggis att knata fram till den medans man följer med på styrlinan.

Saker man kan göra med äldre modeller är att landa dem i vattenbrynet så de blir blöta i TE vilket gör att de “klibbar-fast” i sanden när man låter dem driva upp på land. Då är det bara att släppa efter så lägger sig kiten på rygg och sitter fast en stund (man hinner fram till den utan problem). Funkar iofs bara på sandstrand.
    Ett annat knep är att ha något lämpligt objekt (typ stenmur, lyktstolpe… whatever utan alltför vassa kanter) som man landar kiten ett par meter framför, sedan låter man kiten backa mot objektet och wrappa sig runt det. Då är det inga problem att gå fram till kiten i lugn och ro.
    Annars kan man ju se till att landa kiten så att man har nära till en ankarpunkt för leashen. Brukar finnas trädrötter, stolpar, stenar och annat man kan använda (eller så är det bara jag som kite’ar på heltaskiga spots).

Fast det absolut enklaste sättet är ju att köpa en Voodoo eller Psycho 2 (ooops, nu började Euro-symbolerna snurra i mina ögon igen). cool.gif cool.gif

/Kaj(Tech)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Starta kiten själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.