Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › starta skärmen själv?!? sk relaunch..?
-
starta skärmen själv?!? sk relaunch..?
Publicerad av anonym-anvandare på 27 juli, 2003 vid 14:24Förstår inte riktigt hur man ska bete sig om man ska starta skärmen själv.. hur vänder man på den?!!?
Man kan ju inte släppa bommen och springa bort till skärmen och vända på den..!?Plus hur ska lin fästningen sitta för bästa allround körningen på en naish x2 skärm..?!?
anonym-anvandare svarade 21 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Schyssta klubben här eller??
Ta ett par snabba simtag mot kiten, trassal inte in dig i linorna, se till att kiten lägger sig på rygg, sedan är det “bara” att starta genom att vrida upp den, lycka till, träna detta innan du seglar ut för långt ett tips…
/Cobra -
Testa på grunt vatten först så slipper du simma. Dra kraftigt i linorna och släpp efter och spring mot kiten så att den “vecklar ut sig” något och lägger sig på rygg. Sen är det inga problem. X2:an lär väl iofs inte vara den enklaste draken att lära sig manövern på, men det funkar nog ändå.
-
Ungefär som dom andra säger, lägg draken på rygg genom att springa/simma mot den, få den sen att “vandra” ut till startpossition (samma som när du startar draken på land) rör på dig i sidled och stå inte bara och dra hejdlöst i linorna, när draken är tillräckligt långt ut i fönstret så kommer den starta av sig själv….
Men jag måste nog säga gå en kurs, att vattenstarta draken är inte ett av dom svårare momenten
-
Man kan väl också säga att det är betydligt lättare att starta den när det är bra med vind än när vinden är svag.
Se upp med rycket som kommer då den lättar.CH
-
HOWTO:n och FAQ:n på den här länken förklarar dom flesta momenten i kitesurfing…
-
Var snabb, men inte foer snabb (daa sabbar du starten) med att kroka i depowerlinan naer du faar upp den… saa att du slipper kraften tills du aer beredd. Det aer laettare att faa upp den om man inte aer ikrokad (tills den startar…)
-
När ni säger “på ryggen”.. vad är ryggen på skärmen, den landar med den uppblåsta delen i vattnet, ska jag sen vända den.?!? om vi tar det hela på land istället, funkar det likadant då? då ligger den ju på den uppblåsta delen neråt, vänder man den på nåt sätt då eller??
Hurdå? dom gånger jag provat har jag aldrig lyckats utan behövt en extra person som går till skärmen och vänder den åt mig så vinden kan ta tag i den… och snälla ni inge snack om nån kurs.. jag gick aldrig nån när jag lärde mig cykla..:) -
Draken ska vända sig genom att de uppstående “lattorna” blåser bakåt och välter upp draken till ett stående u (om man bortser från att den böjer sig av sin egen vikt). Bifogar en konstnärligt fulländad skiss för att förklara. Den vänstra bilden visar draken när den ligger på fronttuben efter en krasch.
-
Nä men din farsa sprang efter och höll i cykeln 😉 tills du kunde…. och lycka till och slå dig rejält om du gör fel..
// Conny -
nä det är ju klart, men kunde din cykel utveckla ett drag på 400 kg på en nanosekund?
med tanke på vad du skriver i sissta inlägget, om en gubbe till och funkar det lika dant på land? så föreslår jag att du går ut på nätet och surfar lite mer där istället innan du ger dig på kite!
för du har inte läst mycket, eller “tagit del men inte förstått”Ett annat hett tips hade varit att åka ner på en strand där folk kite’ar och kanske bara stå på stranden och kolla hur dom gör? och du kolla inte på dom som har 5:e lina, det är bara fusk och totalt onödigt i vatten, finns det bara tillräckligt med vind för att köra och ha roligt är det inga prob. och starta draken… på land är en hellt annan 5:a.
-
Ingen kurs när du lärde dig cykla, vem faan gjorde det. Lite skillnad på kite o cykel eller ??? Du får hålla på hur mycket du vill på folktomma ställen, men gör du dumheter så du skadar andra så kommer vi snart inte få vara nånstans och köra. Hoppas du får dig en tankeställare, kurs är absolut ingen utgift snarare investering.
-
Om du tycker kite är som att cykla så har du inget i vattnet med en kite att göra. Om du inte förstår efter 12 inlägg hur man relaunchar själv gå en kurs, klipp dig och skaffa ett jobb.
-
Va ska du ned me den i vattnet göra?
Den lilla surftid man får i sverige ska man vara rädd om!
Fred.
Logga in för att svara.