Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing starta skärmen själv?!? sk relaunch..?

• kitesweden

Medlem
    29 juli, 2003 vid 20:25

Om du är på grunt vatten och kiten ligger med tuben nedåt på vattenytan, så springer du mot kiten tills den tippar över på “ovansidan” och ligger som ett “U” i vattnet. Håll kiten i detta lägge (sträckta linor) och dra i ex den vänstra styrlinan, då kommer kiten att börja vrida sig (glida på vattnet) så att den till slut ser ut som ett “C” (om du nu drar i din vänstra lina), då är den redo att lyfta.
    Svårt att beskriva i ord…..
    Vi kör normalt med 5:e lina och backar upp den, nybörjare älskar den konstruktionen
    /Mvh Lars S

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juli, 2003 vid 21:32

Jävla tjat om att man ska gå en kurs.. tror knappast att hälften på detta forum har gjort det!?!
    Och ni ang cykla o kita, allt går att lära sig “the hard way”… dvs övning ger färdighet och man lär sig av sina misstag är några ordspråk som talar väl för sig.. sen är det väl helt upp till mig om jag vill gå en kurs eller inte!!!
    Och om jag nu skulle vilja gå en kurs, inte fan behöver jag sitta och skriva här om hjälp då eller??!

Visst är det nån ifrån sthlm området som är hemma på kite så får ni mer än gärna skrika till om ni ska ut så man kan följa med och se o lära sig..!!

• davids

Medlem
    30 juli, 2003 vid 04:27

Lära sig “the hard way” får du gärna göra om du ska lära dig cykla, hoppa fallskärm eller liknande. Det vill säga när ingen annan kommer till större skada. Men om du ska lära dig kita och det medför att du kraschar på badgäster/liknande så är det inte bara du som får skit utan alla oss andra också. Skulle du tex lära dig köra bil på egen hand? bara slänga dig ut i trafiken utan några förkunskaper?

Det är ungefär samma sak med kite. Det ÄR bra med förkunskaper innan du ger dig ut, för att du, andra och din utrustning ska känna sig trygg.

btw, 5:e lina ett bara kiss, skippa det, det går helt utmärkt med 4 också…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2003 vid 14:51

Vet inte vart jag skrivit att jag ska ut och flyga vid en massa folk!?
    Så det är nog enbart jag o min drake som kan ta skada…
    Ang bil, så körde jag väl runt på en parkering med farsan i ca 1tim innan jag stack ut i trafiken.. bil har man ju åkt sen man var 1månad…

• hengo

Medlem
    30 juli, 2003 vid 16:17

man ska inte vara kaxig som nybörjare!
    Finns fan inget nybörjarvänligt ställe som är folktomt?? (stor sandstrand, grunt vatten)..

akta badgästerna och annat folk som tex. campare! Kan gå riktigt illa annars!!!!!!!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2003 vid 21:52

ingen kitesida det här utan rena kritiksidan… här frågar man om en tips och man blir total påhoppad att man ska vara så jävla försiktig hit o dit, det är ju en självklarhet (som jag nämde tidigare) att man söker sig till lämplig plats!
    Tycker iförsig det är rätt kul och sitta o läsa allas “svar”…
    Och jag förstår att det kan vara farligt (nog med fakta om nanosekunder o tryck o vind m.m), det finns farligare saker än en lite drake med lite vind i.. har ju flugit drake som grabb… ojoj nu klias det i era fingrar va.. att få skriva nåt svar på det sista…:)
    Nä ärligt grabbar, tack för dom seriösa svaren iallafall!

• anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2003 vid 04:58

Inga problem att lära sig utan att gå kurs, tar man det lugnt i början och läser på så är det inga problem, det finns gott om information. Sen är det något som säger mig att det finns en del pengar att tjäna… Är det inlägg som detta som upprör? grin.gif

• melker

Medlem
    31 juli, 2003 vid 08:20

Är bara orolig att inte få utöva vår ädla sport på svenska stränder. Vilket blir fallet om det händer olyckor med ickesurfare. Har sett en del skit redan i år. Håll dig bara undan badjävlarna så har nog injgen emot att du lär dig själv. LYCKA TILL !!!

• anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2003 vid 10:38

Jag är helt självlärd…två ord: Sunt förnuft!! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 juli, 2003 vid 20:36

Jag är helt självlärd och det har gått bra.
    Tips nr 1: Köp Boost II videon, den är riktigt bra
    Tips nr 2: Tänk efter före
    Tips nr 3: Se för f-n till att inte skada nån annan och inte dig själv heller för den delen

Håller med dig om att man inte skall behöva ta en massa kritik för att man ställer frågor på konfen.
    Skälet till det är dock att vi alla är så satans nervös för att det skall komma nån klantskalle och klippa öronen på nån badare och se till att vi inte får kita överhuvudtaget.

Mvh
    CH

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing starta skärmen själv?!? sk relaunch..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.