Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Startmotor?
-
mr_johan wrote:håller med getwet,försök inte laga delarna. slipade med fint sandpapper på volvon efter att det varit kondens och oxiderat i fördelaren. funkade kanon, men bara ett par dagar, men det räckte visserligen för att kunna ta sig till adcenter och köpa nytt vilket jag gjorde.. ett tips är också att känna på tändkablarna om dom är hårda/stela eller mjuka i gummit, är dom hårda och spruckna, byt direkt!
Fy fan.. Ska bli kul att lära sig en helt ny vetenskap. Men hur fan vet jag att det är det här som är felet? Tänk om jag lägger ner massa timmar på den här skiten och sen är det fel??
Man ska inte lämna in skiten och låta nån annan fixa det? Äh, givetvis testar jag först.
Men vad ska jag alltså köpa?
Tändkablar, Fördelarlock, rotor och tändstift?? Annars kan jag ju testa med lite stålull först och se om det händer nåt?
// Erik
-
Kollade lite snabbt på biltema, ett fördelarlock ca 40-60kr, tändkablar från 99kr, tändstift 4 st från 60kr och en rotor ca 30kr………handla.
Olja 89kr och ett filter ca 50-60kr, luftfilter 50-100kr…..handla.
Byt ut delarna så slipper du oroa dig sedan.
Jobbet är urenkelt att göra, även om du nu skulle vara ovan att titta på en motor. Enda verktyg som behövs är en tändstiftsnyckel, resten av tänddelarna byts utan verktyg.
Att byta olja, vilket du gör på en typ OK station med lyft (då har du tillgång till oljehink och oljetappställe) så behöver du en fast ringnyckel till oljepluggen samt en oljefilteravdragare. Om du inte har det själv så brukar stationen hyra ut dessa grejer till en spottsyver.
Vet inte hur luftfiltret sitter på en en folka, om det är med vingmutter eller bult, kanske rent av byglar som kopplas loss. Någon annan kanske kan berätta så du vet.
När du återmonterar oljefiltret så smörj in gummipackningen med olja, dra sedan fast den FÖR HAND, inte med hjälp av filteravdragaren.
Tändstiften ska dras måttligt, observera att om det är aluminium toppar så ska du vara lite försiktig så det inte blir gängpaj…kan någon meddela om det är alutoppar eller gjutjärn i en folka av hans modell?? Fördelarlock och rotor byter bara plats, nytt mot gammalt, hur enkelt som helst. Tändkablar likaså, men som sagt var tag en i taget så du inte blandar ihop dem. Se till att kablarna inte ligger mot motorn eller avgasrör eller liknande som blir mycket varmt.
Lycka till -
Nu var jag uppe och testade och hade hjälp med batterikraft från en annan bil.
På första försöket så gick til min förvåning bilen igång. (mha batterikablar)
Men på andra, tredje och fjärde försöket så typ ”raspar” det bak i motorn.. det låter lixom som om nåt snurrar men det låter ”som det är grus i maskineriet” och absolut INGEN tändning sker.
Har någon nån aning om vad det kan vara?
// Erik
-
om det raspar så kanske inte startmotorn riktigt går in i startkransen på svänghjulet. då är det solenoiden på startmotorn som är kass. för övrigt så tycker jag att kablarna till startmotorn är lite veka. men det är för att jag själv har över 10 i komp med min B23 motor. men skit samma, nu var det din bil det gällde. att byta startmotor är skit lätt om du är lite vig.
1. koppla från en kabel på batteriet.
2. skruva loss pluskabeln på solenoiden på startmotorn (den lilla burken, den stora
är själva motorn)
3. lossa på de 2 bultarna som sitter genom startmotorn vidare genom växelådan
och motorn. eller var dom nu sitter i orginal
4. ta ut startmotorn
5. följ ovanstående steg för att sätta i en nystartmotor fast följ stegen baklänges.om du ska delar i tändsystemet så är det helt meningslöst att köpa biltemas skit prylar. deras tändkablar har på tok för hög resistans och deras tändstift borde inte få kallas tändstift… köp allting på mekonomen. har du verkligen ingen gnista?
för att kolla om du har gnista gör så här
1. ta ur ett tändstift
2. ta en startkabel och jorda tändstiftet i karrosen (t ex i låset i bak)
3. sätt på tändkabeln på tändstiftet.
4. be nån person med fungerande syn att titta på tändstiftet medans du går och
sätter dig i bussen och vrid på nyckeln så startmotorn går runt. gnistarar det?
ja då är det inget fel på tändsystemet.men det är bra att byta delar i tändsystemet ändå, det märker du på vintern om maskineriet är svårstartat då är det oftast tändkablarna som är kassa. om inte annat så syns allting på soppaförbrukningen och i plånboken. 90% av alla fel på en motor har en direkt relation till tändsystem.
är ditt problem löst nu?
Logga in för att svara.