Senaste nytt › Forums › startproblem…
-
startproblem…
Posted by anonym-anvandare on 22 augusti, 2003 at 10:55Har problem…när jag fått upp riggen i starten och ska flyga iväg vänder brädan upp mot vinden och jag får kämpa som f–n med att pressa nosen mot rätt åkriktning. Jag lutar riggen framåt, skotar, och står med framfoten en bit framför masten. Vad gör jag för fel ?? Ska jag flytta fram eller bak mastfoten ???
dude replied 21 years, 4 months ago 6 Members · 6 Replies -
6 Replies
-
Jag tycker det problemet blir mindre om man flyttar bak fötterna lite, och hänger ut ordentligt så man snabbt får lite fart…
-
Blir det inte så om man har fötterna för nära kanten på brädan när man kommer upp? Flyttar man in fötterna så att man har dom ungefär mitt på fungerar det bättre. Dessutom riskerar man inte att brädan “flippar över” på sidan om man inte får drag i seglet direkt.
/jeppo
-
Ja pröva att flytta bak framfoten och pressa lite mer med tårna, stå mitt på brädan.
Man kan trycka bakfoten aningen åt vindhållet också, tillsammans med att man trycker med framfoten så vrider man ju rätt brädan med fötterna då. -
du gör helt rätt m dina fötter…men lite beroende på bräda o rigg o så…så behövs lite olika mkt tryck på främre foten.
men tänk på att när du har foten där framme…så tryck brädan snett framåt…alltså från vinden.
det kan vara så att du har foten helt rätt men att du har lite för mkt tryck på bakre foten?
var inte rätt för kastfall… tänk bara på att kontra draget som kommer i seglet genom den främre foten o inte den bakre, vilket är vanligt i början.
den kan också vara så att du har foten lite för mkt på kanten… försök centrera den, inget tryck på bakre foten, och om det blåser lite så fram med mast handen o öppna seglet för vinden…
-
Har själv samma problem till och från, vet dock en lösning, det gäller bara att komma ihåg den. Grejen är att man, när man vatten/strandstartar, och har satt upp bakbenet, samtidigt ska dra det mot sig som man hoppar upp… Alltså, medan du skotar in och drar dig upp, dra brädans bakdel mot dig med benet. På så sätt faller den av redan från början och man får lättare att komma igång.
-
Skjut fram mastfoten så blir det lättare att falla av. /Niklas
Log in to reply.