Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stekhet Afton Varberg
-
Tack för svaret .
Det låter som det skulle passa mina 95-97 pannor.
Mitt nästa segel är ett gaastra grind 5.4 som
det är grymt drag i.Så ett 6.5pp låter som ett
kanon mellan segel till 7.5an pp
MWP -
Svar till:
Helt ÄRLIGT Ila, när provade du det sensate Searchseglet?
Nya Search är ju faktiskt ganska mycket mjukare än tidigare modeller.[/ QUOTE ]
Senaste Search var nog en 03a, och visst har det säkert hänt en del med dom sen dess. Men jag försökte ge Toka svar på hans fråga vad som skiljer Search från SO. Och det jag menar är just att den typen av vågsegel som har ruskigt drag, som iaf jag och många andra upplever att Search och dess föregångare NR har, Inte bjuder upp till den roligaste vågseglingen för oss glada amatörer. Jag tror dom är perfekta om man väger 90+ och seglar som Dunken så att man kan utnyttja och hantera draget. Jag som inte kan det upptäcke att jag har betydligt roligare i vågorna med “snällare” segel. OCH! Det finns många andra märken, även NP, som har “snällare” mjukare vågsegel. Men som sagt så gällde Tokas fråga just Search och SO.
Ni som har erfarenhet av andra märken bör givetvis ge Toka tips om dessa om ni tror dom kan göra surfandet roligare för Toka med sambo.
-
Svar till:
Ahh, teori! Mitt bästa ämne…
Search har mycket statisk buk och rotation, dvs det är bukigt även när det inte är vind i seglet. Vidare är det också (eller just därför) lite “flex” i buken, dvs om man trycker med handflatan i seglet så flexar inte buken specielt mycket (se Boards Majnummer 2004). Resultatet blir ett rejält bottendrag, men det är ett drag som man inte kan “bli av med” genom att skota ut.
SO är betydligt plattare och behöver vind i segled för att skapa buk. Det behöver inte betyda att draget blir sämre, det beror lite på hur “låst” eller “styv” buken är. Ola kan säkert terror(förlåt teor)isera oss med SO. Men jag kan göra en parallell till Naishs vågsegel, där Session är otroligt mjukt i buken, man känner hur seglet fylls men buken bottnar inte så distinkt – resultatet är manöverbarhet, men inte så bra bottendrag. Force, däremot, ser väldigt likt ut när det inte är vind i seglet, men buken flexarut och fixeras relativt snabbt och pang så drar det iväg – nästan som att starta med vattenskidor fast med lite slack i linan…
/adde
[/ QUOTE ]
Mmmm…. Samma teorier som jag har. Men jag håller inte riktigt med, eller så tycker vi lika men jag inte fattar det….
Ett på stranden platt segel betyder inte dåligt drag på vattnet! Men däremot är min erfarenhet att ett “platt” segel är mycket lättare att reglera draget i. Men då du har det fullt inskotat ger det lika mycket buk som ett segel som på stranden har lika mycket buk som på vattnet. Tja… Något såndant.Mer manöverbarhet åt surf-folket! Fram för platta segel!
/Staffan
-
… fast ju mer “fast” buk seglet har, destom mer “omedelbart” bottendrag blir det (som Adde säger) extremfallet är ju ett cambersegel. OM vinden först skall pressa ut buken så tar det liksom ett ögonblick innan draget kommer. I praktiken tror jag dock inte detta har så stor betydelse för de flesta seglarna och andra aspekter på segelet/draget är mer avgörande. Sedan kan man ju rent tekniska ha ett segel som har rätt lite drag/buk, fast det lilla som är är fast (försvinner inte vid utskotning). Då upplevs nog i alla fall inte seglet så dragigt.
-
Knatte
Gäst13 mars, 2005 vid 14:50Måste flika in med en fråga angående NR.. Nu har jag rätt dålig koll på vågsegel mm.
Men jag har NR 4.0 och NR 4.5 och jag upplever dessa som extremt på och av.
Inget drag alls och planingen tappas.. Sedan ändrar du skotningen lite, för att helt plötsligt få superdrag.
Är seglet sådant eller kan man mildra detta beteendet genom att rigga anorlunda??
Mer nerhal/uthal ??? -
Svar till:
… fast ju mer “fast” buk seglet har, destom mer “omedelbart” bottendrag blir det (som Adde säger) extremfallet är ju ett cambersegel. OM vinden först skall pressa ut buken så tar det liksom ett ögonblick innan draget kommer. I praktiken tror jag dock inte detta har så stor betydelse för de flesta seglarna och andra aspekter på segelet/draget är mer avgörande. Sedan kan man ju rent tekniska ha ett segel som har rätt lite drag/buk, fast det lilla som är är fast (försvinner inte vid utskotning). Då upplevs nog i alla fall inte seglet så dragigt.
[/ QUOTE ]
Så sant, så sant!
/Staffan
-
Svar till:
Måste flika in med en fråga angående NR.. Nu har jag rätt dålig koll på vågsegel mm.
Men jag har NR 4.0 och NR 4.5 och jag upplever dessa som extremt på och av.
Inget drag alls och planingen tappas.. Sedan ändrar du skotningen lite, för att helt plötsligt få superdrag.
Är seglet sådant eller kan man mildra detta beteendet genom att rigga anorlunda??
Mer nerhal/uthal ???[/ QUOTE ]
Tjena Knatte,
på några av Hots segel står det att man kan använda både RDM-mast och standarddiametermast. Skillnaden sägs vara att SDM ger mer freeridefetonat segel medan RDM ger mer vågsegel. Jag tyder det hela av mina erfarenheter som att RDM generellt ger ett segel med mindre av- och på-drag eller en mjukare känsla, och sedermera att SDM ger mer drag och då kanske även en mer av- och påkänsla. Jag är dock inte helt säker på hur skillnaderna kommer att vara avseened av- och på-drag mellan SDM och RDM, men kanske är det så här. Om det stämmer så kan du ju skaffa/testa RDM och se om det blir bättre. Andra kanske har mer info.Om jag tänker efter förresten, så har jag ju själv kört med NP NR 4.7 -98, (rekommenderad mast är 430) först med SDM, och sedan med RDM. Skillnaden jag upplever är att det är betydligt mindre ryckigt drag med RDM-masten och det har jag gillat väldigt mycket. När jag någon gång testat SDM igen har det kännts som om jag lätt dras “fram över styret” in i kastfall för att jag inte är beredd på det snabba draget framåt som kommer så plötsligt. Det skulle vara kul att höra om andra upplever samma skillnad i känsla.
Niklas
-
Knatte
Gäst13 mars, 2005 vid 15:34Jag kommer att skaffa en Naish Firestick RDM till mitt nya Naish Stealthsegel och då kan jag samtidigt se om detta funkar till vågseglerna också.
(kan man använda en Naish RDM Firestick mast till vågsegel???)
För just en lite mjukare känsla hade inte varit fel -
Och för att fortsätta på tråden är det nog så att när jag först gick från att ha kört 4.7 NR på rek 430 SDM till 4.7 superfreak med RDM i 400-längd så blev det en väldigt stor skillnad i drag!
Först har RDM mindre drag än SDM. (Men RDM hade jag redan kört med en halv säsong.) Sedan ger den kortare 400:an mjukare känsla än 430:n. Och pricken över i:et är att superfreaket är mjukare än allt annat.
Första gången jag testade 4.7 SF RDM 400 så är det då ingen förundran över att jag tyckte att riggen kändes livlös, för dessutom var jag även lite underriggad (Per Culin och några andra snubbar körde 5.4 samtidigt).
Vad jag kommit fram till är att riggen 4.7 SF RDM 400 ger mig möjlighet att köra en rigg med mer kraft/power i utan att få de där rycken varje gång när man ska komma igång efter att ha saktat ner.
När jag nu tänker på det kommer jag ihåg att jag alltid har föredragit att vara lite underriggad jämfört med andra. (Jag hatar verkligen de där rycken som ger både onödigt badande, irritationer, obalans, kastfall och genom åren en och annan ding i nosen.) Med den här nya riggen får jag både det mjuka draget i början och mer drag till över för mer spektakulära grejer. Det är underbart!
Niklas
-
S.O passar UTMÄRKT för oss som väger lite mindre (jag väger 65kg). Jag älskar vågridning och det är här som S.O framförallt visar sin styrka tycker jag. Men det funkar bra som freestyle och freeridesegel också. Om du riggar seglet som det är tänkt, dvs platt så slipper du vråldraget ala Search men det känns lätt att hålla i mycket vind och byig vind. Jag har aldrig provat Search men i alla tester jag läst (många tester blir det) i olika tidningar genom åren har det alltid utmärkt sig med MYCKET drag och bäst för tyngre seglare. Search är definitivt inget tjejsegel!
Diva är ännu mjukare och är antagligen det bästa för dig om du inte bara tänker åka vågor. Det släpper ut ännu mer i vindbyarna än S.O och är snällare mot ovana seglare. Och så slipper du att din sambo snor seglet hela tiden . Klart du ska ha ett eget segel. Det brukar finnas många begagnade segel hos Hot-Jeff och du kan köpa superfina 2003-2004-2005 för 1500-2000kr. Du kan alltså köpa 2-3 st segel med en gång.
S.O är nog den segellinje som ni skulle välja om ni endast vill ha EN typ av segel i bagaget.
/Magnus -
Tack för alla tips! Börjar verkligen bli sugen på nya segel nu… Nackdelen med att dela segel är ju mycket riktigt att det lätt blir en kompromiss som inte är optimal för båda. Men å andra sidan får jag tillgång till fler segelstorlekar utan att behöva ruinera mig och kan därför lättare hitta en optimal storlek istället. Allt blir nog bättre än att köra på Search i allafall för min del.
Nu pågår diskussionerna hemma kring vilken/vilka storlekar man i sådana fall skulle köpa, om man ska låta bli att ta med sig något segel för att få hem allt och så vidare. Men det är ju väldigt roliga bekymmer att ha!!
Ni ser väl på vattnet sedan vad det blev! -
Att ett segel som Search inte är det mest lämpade för en lättviktare är nog de flesta överens om. Visserligen har segelt blivit mjukare med åren, och visserligen vet jag lättviktare som gillar seglet skarpt, men det är fortfarande ett segel som är sytt för att ge väldigt mycket drag till framförallt tunga vågseglare.
Utav Hots 7 (sju) vågsegel (om man räknar med Powerplay) så har skall Powerplay ha klar mest drag. Egentligen är detta mer ett freeridesegel, men Rybby S kör det ju på Jaws…
Smack och Psyclone har också mycket drag, men båda i en mjukare form och båda kan också trimmas för lite mindra drag. Dessutom är båda helt neutrala och draglösa vid utskotning, dvs det finns ingen “restbuk” när segelt är utskotat. Psyclone är snäppet direktare än Smack, delvis pga mer monofilm istället för xply, men också pga andra detaljer i sömnaden. Jag har själv kört mycket på Psyclone (lite på Smack) och Psyc är ett segel som skulle kunna passa båda tunga och lätta seglare genom att trimmas om lite.
Diva/Dawg har jag inte testat en, med enligt Jeff har de mindre drag än t ex Psyclone och jag är rätt säker på att de inte är rätt som allroundvågsegel till en tungviktare.
Slutligen då, SO. Min gissning är att SO trots allt är det bästa valet om man vill dela segel. Dels har det i sin senaste form lite bättre bottendrag. I alla trim levereras draget väldigt mycket “framåt”. Det är alltså lätt att hålla seglet, även när det är byigt och så. SO är ett segel som kan trimmas så det är tight och skönt när man seglar det i den undre delan av seglets vindregister. Därför passar det lättviktare. Samtidigt så bottendraget som sagt inte dåligt och framför allt så klarar seglet väldigt mycket vind utan att bli det minsta instabilt. Även i den övre delen av seglest vindregister är det mycket lätthanterligt. Därför kan en tyngre seglare helt enkelt välja en större storlek och fortfarande få ett grymt fungerande vågsegel.
Kankske kan man tro att det alltid funkar så, dvs att en lite seglare kommer trivas bra med ett relativt vindstyrkan mndre segel och vise versa, men problemet är att en del segel helt enkelt inte tål det tryck som de utsätts för när det seglas överriggade av en tungviktare eller, omvänt, blir odistinkta eller på andra säätt konstiga när de seglas i mindre vind än de är tänkt att funka. SO tycker jag som sagt klarar bägge ändarna av spektrumet väldigt bra.
-
Mycket intressant läsning och många bra kommentarer. Vi får väl se hur många nya (eller beg om det finns några) det blir.
-
Själv njuter jag av HOT-SO 3,5-6,3.
AlohaCalle
Foto; Niklas aka Dude
Logga in för att svara.