Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Stenungsund
-
Stenungsund
Publicerad av birdman på 2 juni, 2005 vid 18:34Hur är det med kitingen runt stenungsund? Är en nyinflyttad så har ju inte världens koll på spotsen norr om gbg. Verkar ju väldigt stenigt på vissa stränder. Ingen som vet ifall man får kita på stenungsön eller är dem petiga med det?
Såg att någon va ute för dryga veckan sedan eller så vid en camping innan steungsund. Är det många ute här?anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
har bara varit i de krokarna en gång, getskär vid stora höga. packade upp mig och upptäckte att selen låg kvar hemma på sängen..
pratade med en local hundrastare och han menade att det brukar ktas en hel del där ch att det var långgrunt några hundra meter ut. doch är inte ioch ur stigningen helt riskfri tycker jag. 1m dropp utför en kant full i sprängsten, skulle inte vilja ramla, tappa kiten eller ens tänka olyckor som inblandar de stenarna..
har man hjälp eller på annat sätt möjlighet att lyfta och landa en bit ut i vattnet tror jag det är ett guldställe!!
var man får o inte får åka inne i stenungsund vet jag inte men det borde ju fungera längst ut i hamnen, vid seglarklubben? -
Jag e iofs vindsurfare men… Det finns väl en liten ”sjösättningsramp” vid sprängstenen… där har jag burit i mina surfprylar… kanske lite msålurigt att gå i där med en kite ändå… Annars e det som sagt långgrunt!
Men kör inte för nära båtbryggan och dom båtarna som ligger vid stolpar där… finns eller har iafl funnits stolpar som är precis under vattenytan!
Likaså finns det 2 stengärdsgårdar som fortsätter en liten bit ut under vattnet… men dom brukar man kunna se när man kommer näramre! Det e även långrunt nästan hela vägen bort till jörlanda innanför öarna!!/Jonas
-
Stenungsund längst upp i bild, camping-spoten inringad och stora höga/getskär nedanför inringat.
nic
-
är det bra riggytor på campingen?
föresten är getskär ett ställe som badare undviker? kan ju inte vara så kul att simma där om det är så grunt menar jag..
-
Ett HETT tips vid getskär är att så säkert som möjligt ta sig i vid gräsmattan och sprängstenen som vanligt och sen glida bort långt till vänster, bortom stenraderna till vänster om du står på gräsmattan och tittar ut mot vattnet( nedanför det inringade området på Nic´s bild.)
Där finns hur mycket plats som helst, är inte lika grunt och farligt. Inga båtar och stolpar och stoora marginaler om man skulle klanta sig. Vinden är stabilare, både platt och lite vågigare ( läs choppigare ) och är enligt mig bland de bästa spotsen i GBG området. Surfat där på sydväst till väst ungefär. Hoppas bara att ornitologerna inte hittar någon ny fågel där nu.
Men om vinden dör är det en bit att gå tillbaks, men inte så blodigt. -
Det var nog mig du såg i Tollenäs för ett tag sedan.Stenungsön är nog inte så bra.Lilla Hawaii är nog enda stället men där är mycket badfolk när det är fint väder.Har några andra ställen i krokarna.Ska ut på Söndag.
Hör av dig om du vill hänga på.
Mårten
0707205600
Logga in för att svara.