Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

• dr-masse

Medlem
    3 september, 2007 vid 15:32

Koa, var det vid 9 på morgonen eller kvällen?

• koa

Medlem
    3 september, 2007 vid 16:08

@dr Masse 411236 wrote:

Koa, var det vid 9 på morgonen eller kvällen?

9 på morgonen 😉

• rasmus_w

Medlem
    3 september, 2007 vid 16:53

@Ola H. 411234 wrote:

Koa, skulle du säga att vågorna upp mot udden är renare än mer ned till vänster (inifrån sett)?

Jag talar huvudsakligen ur okunnighet men det är inget snack om att vattnet smiter ut åt sidan vid udden. Det kanske gör vågorna renare.

Mitt första och enda försök att segla stenstranden började med att jag klev i vid allmänningen och blev grundligen misshandlad, gick bort till udden och klev i där på Jeppes inrådan, var för överriggad för att kunna vattenstarta, drev mot den där stora klippan som verkade många meter hög och lodrät men blev förvånad över att jag aldrig slog emot klippan fast den var på en dryg armlängds avstånd. Precis som Jeppe hade sagt så fanns det en ström som hjälpte mig ut.

• surfbar

Medlem
    3 september, 2007 vid 18:07

bild på vågorna…Torö
    Jag överlevde! endast lite skrubbsår och ett trasigt segel. :laugh:

• jesper_b

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:20

Yo,
    Torö kan vara väldigt mycket bättre än i söndags. Har ingen aning om hur det var på morgonen, men Calles bedömning brukar vara vettig, möjligen lite åt det positiva hållet (helt enkelt för att han är en himlans positiv kille). Vid fem på eftermiddagen när jag kom ner var det väl gubbe, kanske lite plus i setvågorna precis vänster (öster) om allmänningen där vindsurfarna brukar gå i. Men då snackar vi “äkta” gubbe och inga fantasimåttband. Det var cross-on, men med mer side än on – det var inge problem att rida frontside “på riktigt” men både vindriktningen, styrkan och farmförallt vågorna gjorde att det inte var helt självklart att man fick fart i vågridningen. Framförallt innebär, om än så lite, on-shore att det blir mer sektioner och småbukligt än vid ren side-shore.

Mitt favospot är ofta just till vänster (öster) om allmäningen. Gillar hur vågen brukar “gröpa ur” och bilda ett ordentligt face att rida, när det på andra sidan är mer små kanter som man i och för sig kan ha kul på men utan samma carve. Igår var det dock som sagt väligt mycket sektioner och stökigt. När jag stack ut och SUPade lite senare, kanske vid 8 på kvällen hade det visserligen mojnat en del. Men utanför udden, dvs en bra bit åt höger (väster ut) var setvågorna betydligt större och de finaste, som oftast var de stora vallade upp i rätt cleana (skön svengelska) linjer med en rätt konsistent peak (Skulle nog nästan vilja nämna logo i de fetaste peakarna??). Mina sista vågor var lite närmare allmänningen och ungefär där vi brukar vindsurfa (när vi kör till höger/väster om allmännigen) och där var det klart mycket längre och renare linjer än nere där OlaH, FredrikH och jag vindsurfade tidigare. Så har efteråt kanske vi valde fel spot för dagen? Whatever – skitkul hade vi.

Som Ola skrev. Det mest unika med Torö är nog inte rena långa linjer, utan sizen trots väldigt lite vind. Går därmed inte att “fuska” i bottomturn, dvs ta hjälp av vinden. Här får man nöja sig med vågen som fartgenerator. Den är å andra sidan rätt snabb. Grymt surfspot helt enkelt!

/Jesper B

• ola-h

Medlem
    3 september, 2007 vid 21:14

…och det skönaste var våra gemensamma tvättmaskiner i det trettongradiga vattnet. Bra (wind) surf karakteriseras ju av minst ett par sköna spolningar.

Annars är ju det där Åsa vs Torö vs Gislövs vs whatever inte alltid så relevant. Alla ställen är bra och har sina sidor. Alla ställen kräver nog lite insegling om man skall hitta helt rätt, speciellt i lite sådär “variabla” förhållanden som i söndags. Efter rätt många år i Åsa börjar jag få lite kläm på var man skall ligga för att träffa rätt, så det är inte så konstigt att Torö upplevs lurigare för mig. Och jag fick en och annan skön våg, trots allt. Torö är faktiskt en timma närmare än Åsa för mig och med en SUP i bagaget är vågstorleken i lättvind en jättefördel.

• dr-masse

Medlem
    4 september, 2007 vid 09:29

Ah, kul läsning i denna tråd!

Tycker även jag att “vs” är rätt onödigt och meningslöst, men jag tycker själv att det är kul att läsa om jämförelser mellan olika ställen. Om inte annat för att få en egen uppfattning om vilka spots som kan vara värda ett besök och vad man bör tänka på!

Själv upphör jag aldrig att förvånas över hur mycket det är som krävs för att allt skall falla på plats för en bra vågdag – vind, vågor, väder, tid, grejor, kunskap… och hur mycket det kan variera en och samma dag. Hur många gånger jag missat fina vågor för att jag liksom börjat ta förhållandena för självklara efter någon timme på vattnet vet jag inte… men många missade vågor är det!

Numera är det verkligen vågor som gäller, oavsett vinkel. Jag gillar all vågsegling, även rak onshore! Och oj, oj, oj, vad jag har mycket kvar att lära. Men jag är fin på att bli spolad, vilket ju alltid är en talang.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.