Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag!

• jps

Medlem
    11 maj, 2008 vid 18:33

Jag tyckte det blåste hyfsat bra vid den lilla ön söderöver (finns det sten runt den förresten?) åtminstone en eller två timmar runt kl 14.00. Helt fel riktning dock. Väst eller kanske tom NV.

Drygt 2 mils ömsom planande ömsom guppande allt som allt.

• maca

Medlem
    11 maj, 2008 vid 19:49

@JPS 464654 wrote:

Jag tyckte det blåste hyfsat bra vid den lilla ön söderöver (finns det sten runt den förresten?) åtminstone en eller två timmar runt kl 14.00. Helt fel riktning dock. Väst eller kanske tom NV.

Drygt 2 mils ömsom planande ömsom guppande allt som allt.

Håller med om att det blåste bäst borta vid södra ön, stundtals även bra tryck nära ön just väster om fituna-stranden. Hade faktiskt fullt ställ i 6.3:an under ca 1 h, det gällde att hålla sig borta från stranden.

…aja, skum riktning, inte alls som jag hade förväntat mig…men vädret kunde vart sämre

• psn

Medlem
    11 maj, 2008 vid 20:35

Körde Årsta havsbad. Hade en del planing med 6,9 på eftermiddagens sjöbris som blåste in på SV, men var då rätt slut efter att mest guppat runt sedan lunchtid och endast lyckats fånga nån enstaka by. Roligast var dock att få prova min nya 128-liters Drops Naked, weee 🙂

• tall-jonny

Medlem
    12 maj, 2008 vid 07:55

@psn 464710 wrote:

Körde Årsta havsbad. Hade en del planing med 6,9 på eftermiddagens sjöbris som blåste in på SV, men var då rätt slut efter att mest guppat runt sedan lunchtid och endast lyckats fånga nån enstaka by. Roligast var dock att få prova min nya 128-liters Drops Naked, weee 🙂

Misstänkte att det var för mycket väst för Fituna så jag körde oxå ner till Årsta havsbad. Kom ner vid 15:00, riggade 9.0 och fick riktigt skön segling (tidvis överriggad trots 100 pannor) i tre timmar trots att vinden vred över ganska mycket på slutet mot nv. Frågan är hur länge sen det var när jag var så varm, var till slut tvingad att hoppa i vattnet och simmar lite 😀 Hade nästan glömt hur gött det är att vindsurfa!

• pete

Medlem
    12 maj, 2008 vid 08:21

Körde ensam vid Gålö/Oxnö mellan 12-15, någon m/s för lite för 9.0 + 150 liter (ej formula). Planade & jippade några enstaka gånger. Hoppades på bris men ack nej. Bra rikting dock, SSV. (Och så var det ju premiär! En lite försenad sådan.)

• markan

Medlem
    12 maj, 2008 vid 08:35

10-15 surfare och minst lika många kitare var det som körde Dalarö under dagen. Mkt planande under dagen med 6.9, som bäst blåste det vid halv 1 tiden. Märkte att det blåste mer ju mer man kryssade upp från stranden, kanske är vanligt vid sjöbris? En grymmegrym dag blev det iaf!

• pete

Medlem
    12 maj, 2008 vid 09:35

Markan: mycket intressant! Fågelvägen Dalarö-Oxnö är max en (land)mil. Sjöbrisen är ju mycket lokal och inte helt lätt att prediktera (som vi alla vet). Fakta verkar vara att vid halvett-tiden brisade det inte vid Fituna, inte vid Oxnö, inte heller vid Årsta Havsbad men däremot hade det dragit igång vid Dalarö. Hur var det lite längre norrut? Dyvik på Tyresö? Björkvik? Borde gå att lära sig något av det här…

• mexi_

Medlem
    12 maj, 2008 vid 09:43

I Björkvik var det bleke när jag kom ner vi 13-tiden. Riggade ändå för att åtminstonde få premiär…i 13.30 kom vad-det-nu-var-kanske-bris, hur som helst så hade jag planing med 8.5 till 15 när jag la av. vet inte hur det var senare, tyckte att det drog mer i träden framåt 17-tiden.

• tall-jonny

Medlem
    12 maj, 2008 vid 10:52

@pete 464792 wrote:

Markan: mycket intressant! Fågelvägen Dalarö-Oxnö är max en (land)mil. Sjöbrisen är ju mycket lokal och inte helt lätt att prediktera (som vi alla vet). Fakta verkar vara att vid halvett-tiden brisade det inte vid Fituna, inte vid Oxnö, inte heller vid Årsta Havsbad men däremot hade det dragit igång vid Dalarö. Hur var det lite längre norrut? Dyvik på Tyresö? Björkvik? Borde gå att lära sig något av det här…

Ja, när det gäller bris tycks det finnas många parametrar som dramatiskt ändrar förutsättningarna. Hur var det annars i Brevik, var det någon som kom ut på Ullnasjön?

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2008 vid 13:15

@Markan 464775 wrote:

10-15 surfare och minst lika många kitare var det som körde Dalarö under dagen. Mkt planande under dagen med 6.9, som bäst blåste det vid halv 1 tiden. Märkte att det blåste mer ju mer man kryssade upp från stranden, kanske är vanligt vid sjöbris? En grymmegrym dag blev det iaf!

Jag tror faktiskt att det blåste som bäst när jag kom dit vid 10.45 – 11.45, då trodde jag ärligt att det var en riktig kanondag på gång.

Men att vinden sakta vred mot V och till å med NV under dagen tror jag “underminerade” brisens chans att bryta igenom ordentligt.

Fast jag håller med -trots väldigt mycket “av å på segling” så var det en kanondag, vilket väder och vilken värme! 😀

• fastlandsguten

Medlem
    12 maj, 2008 vid 13:20

dr Masse, jag trodde du skulle hänga vid Grogarnsberget nu…:)

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2008 vid 13:22

Åh, det hade varit najs!

Jodu, kikade lite på sådana planer men siktar på lite längre fram i vår istället… Fel eller rätt? Det får vi se!

• wilund

Medlem
    12 maj, 2008 vid 13:39
    Tall Jonny;464810 wrote:
    Ja, när det gäller bris tycks det finnas många parametrar som dramatiskt ändrar förutsättningarna. Hur var det annars i Brevik, var det någon som kom ut på Ullnasjön?

Brevik blev riktigt bra kl 15 och två timmar framåt mätte ca 9-10ms på stranden och säkert lite till en bit ut, även om det just var sista repan in mot land som gav bästa trycket.

• marden

Medlem
    12 maj, 2008 vid 15:13

@pete 464792 wrote:

vi va några som kom till dalarö vid 15 + en formula me 11,6 o igen planade nämnvärt kanske 2-5m/s
    kom sen hem (trångsund) o där blåste det bra i träden o hade gjort hela dan sa frugan
    såg också flera observation på 8-9m/s vid 15 tiden bla bromma/bullandö

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sthlm söndag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.