Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stilla på köp&sälj – röra runt i grytan!
-
Stilla på köp&sälj – röra runt i grytan!
Publicerad av dude på 11 oktober, 2006 vid 23:02Hej!
Jag vet inte om det är fler av er som märker av en viss avsaknad på köpinitiativ på allt som är till salu.
Jag tänkte till exempel höra med er om det finns intresse av byte, bara för att stämma av lite såhär.
Desssutom kan det ju vara svårt för potentiella köpare att känna av begmarknaden då det är sånt hysteri kring NYA produkter. Många av oss har säkert åsikter om grejer som finns att hitta HÄR på konfen, även om vi inte är intresserade av att köpa detta just för tillfället.
Kanske finns det till och med saker att säga om vad vi tycker är bra och dåligt med att köpa begagnat och vad man ska tänka på för att inte bli blåst på köpet.
Så klart har jag även själv några saker till salu. Men de ska jag inte nämna upp och ner här. Det är ju bäst att undvika att göra den här tråden till en direkt reklamkanal för sin egen utrustning – det har vi redan våra säljesannonser till! Men vi kan ju sprida lite ljus på konfenmarknaden helt enkelt va. Från en objektiv synvinkel.
Eller vad säger ni?
safesurfer svarade 18 år, 1 månad sedan 15 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Jag har funderat på om man här på konfen, som de flesta går in på, skulle ha ett “fönster” vid sidan med senaste typ tre-fem annonserna på köpåsälj så att folk påminns om att det händer grejor där. Som det är nu så känns det ibland som om avståndet mellan konfen och prylmarknaden har blivit lite långt. På någe vis.
Byta är bra, det ordnas ju med bytesdagar ibland och det borde kunna funka bättre.
Handla På!
-
dr Masse wrote:Jag har funderat på om man här på konfen, som de flesta går in på, skulle ha ett “fönster” vid sidan med senaste typ tre-fem annonserna på köpåsälj så att folk påminns om att det händer grejor där. Som det är nu så känns det ibland som om avståndet mellan konfen och prylmarknaden har blivit lite långt. På någe vis.
Byta är bra, det ordnas ju med bytesdagar ibland och det borde kunna funka bättre.
Handla På!
Det är tanken att det ska finnas men som vanligt var det något som strulade till det. Ambitionen finns att lägga lite energi i den frågan:grin:
-
Jag har också märkt att vissa annonser har en förmåga att ploppa upp om och om igen med någon hundralapps prissänkning. Detta borde betyda att det är svårt att få sakerna sålda vilket jag tycker är ganska underligt – surfprylar är ju trots allt ganska dyra, det borde finnas många som vill köpa begagnat till lägre pris. Måste folk ha det senaste hela tiden eller slits segel och brädor såpass att det inte är någon idé att köpa ett par år gamla saker?
Personligen kollar jag köp/sälj lika ofta som jag kollar konfen men det är tyvärr alltför sällan jag hittar något intressant.
-
Det finns ett inbyggd dilemma i köp/sälj-problematiken. Dels vill givetvis säljarna sälja dyrt och köparna köpa billigt. Men de flesta som regelbundet säljer saker är dessutom intresserade av att hålla uppe priserna och vill därför inte sätta ut prylar för billigt. Mer exakt: de vill inte gärna sätta ut prylarna så billigt som de kan tänka sig att sälja dem för. Det gäller inte alla, men jag tror det gäller rätt många. Därför blir diskrpeansen meller säljare och köpare när det gäller annonserade priser onödigt stor. Det är inte så mycket att göra åt detta, förutom möjligen att råda presumtiva köpare att starta upp prisförhandlingar även på prylar som kanske verkar lite för dyra.
Ett problem med begagnatmarknade är att det är svårt att veta det verkliga skicket på prylarna. Jag har känslan av att skicket oftast slår igenom för lite på priset, dvs många köper förhållandevis nya men förhållandevis slitna prylar för dyrt. Därför vore det intressant med någon slags “officiell kategorisering” av skicket, säg t ex A-, B-, C- och D-skick med länkar till korta beskrivningar (möjligen med bildexempel) på vad vi menar med t ex B-skick.
Detta skulle göra bedömningar av skicket till lite mindere av en gissningslek. Vad som är “ok skick” varierar ju rätt mycket från person till person. De som segler hårt tenderar att tycka att även rätt slitna prylar har “OK skick” (vilken kan vara helt sant – OK bruksskick, liksom) medan lite mer försiktiga seglare som sliter mindre på sina prylar kanske förväntar sig att “OK skick” betyder helt utan skador, repor och andra blesyrer.
T ex kunder man när det gäller brädor tänka sig
A+: nyskick, inte en repa
A:nästan som nu. Möjligen lite mindre lackrepor och smuts, men inga dingar
B: mindre dingar på okritiska ställen som ej gått igenom och lagats med en lite klick superexpoxy eller dylikt för säkerhets skull.
C: Större skador som gått igenom (till kärnan) som dock lagats professionellt
D: Kvarvarande tämligen allvarliga skador ( som tex kraschade nosar) eller provisoriskt lagade skador.
E: Rejält sliten, begynnande mjukhet, avhoppad och lagad etc.Det blir dock inte helt lätt att kategorisera eftersom en bräda som haft en rejäl noskrasch som lagats proffsigt, men i övrigt är i perfekt skick kan vara “bättre” än en mer genomsliten bräda som dock inte har några specifika skador. Man får fila på formuleringarna och som sagt även ge lite bildexempel.
-
Moderatorn borde plocka bort “dubletter” av annonser. Många verkar lägga in en till likadan annons, kanske med någon hundring i sänkt pris, bara för att “bumpa” och hamna på förstasidan igen.
-fred, vind och snö.
/r -
Jag tror att orsaken till varför priserna kan hållas uppe på begagnatmarknaden delvis beror på att vindsurfing är en såpass liten sport. Man kanske inte är lika benägen att tokpruta på ett segel om chansen är stor att man möter säljaren igen nästa gång det blåser SSV på Fituna – man vill upprätthålla ett bra anseende helt enkelt. Jämför detta med att köpa t.ex. en bil – den säljaren behöver man aldrig stöta på igen. Visserligen säljs det en del t.ex. mellan götet och sthlm men då tillkommer fraktkostnader.
-
OlaH, väldigt, väldigt bra idé med “Skick-katagoriseringarna” A+ etc. Svinbra.
Röstar FÖÖÖÖR, nu. Självklart med kompletterande bilder på annonsen. Var och varannan mobil har väl kamera inbyggd, så det är bara o köra. -
fastforward wrote:Jag tror att orsaken till varför priserna kan hållas uppe på begagnatmarknaden delvis beror på att vindsurfing är en såpass liten sport. Man kanske inte är lika benägen att tokpruta på ett segel om chansen är stor att man möter säljaren igen nästa gång det blåser SSV på Fituna – man vill upprätthålla ett bra anseende helt enkelt.
Fast detta ser jag inte som ett problem. Det handald ju bara om huruvida det finns ett pris som en person kan tänka sig att betala och en annan kan tänka sig att sälja för. Det är ju liksom ingen personlig skymf om någon kan tänka sig att köpa min Aero för 3000:- (om han får) även om jag vill ha 8 papp för den. Det enda resultatet är att det inte blir affär. Som _extremt_ van köpare av både nya och begagnade prylar ser jag detta som helt odramatiskt. Det händer ofta att jag köper något för att priset är superbra som jag aldrig skull köpa till “marknadsvärde”. Jag vill ha prylen men _för mig_ är den inte värd “marknadsvärdet”.
Man kan säga att priset man kan tänka sig köpa för är en relation mellan det personliga behovet och hu mycket pengarn man har. Det är först om man börjar tjata om “vad grejjen _egentligen_ är värd” som det kan bli problem. Då antyder man kanske att säljare försöker luras på något sätt.
-
Ola H. wrote:fastforward wrote:Jag tror att orsaken till varför priserna kan hållas uppe på begagnatmarknaden delvis beror på att vindsurfing är en såpass liten sport. Man kanske inte är lika benägen att tokpruta på ett segel om chansen är stor att man möter säljaren igen nästa gång det blåser SSV på Fituna – man vill upprätthålla ett bra anseende helt enkelt.
Fast detta ser jag inte som ett problem. Det handald ju bara om huruvida det finns ett pris som en person kan tänka sig att betala och en annan kan tänka sig att sälja för. Det är ju liksom ingen personlig skymf om någon kan tänka sig att köpa min Aero för 3000:- (om han får) även om jag vill ha 8 papp för den. Det enda resultatet är att det inte blir affär. Som _extremt_ van köpare av både nya och begagnade prylar ser jag detta som helt odramatiskt. Det händer ofta att jag köper något för att priset är superbra som jag aldrig skull köpa till “marknadsvärde”. Jag vill ha prylen men _för mig_ är den inte värd “marknadsvärdet”.
Man kan säga att priset man kan tänka sig köpa för är en relation mellan det personliga behovet och hu mycket pengarn man har. Det är först om man börjar tjata om “vad grejjen _egentligen_ är värd” som det kan bli problem. Då antyder man kanske att säljare försöker luras på något sätt.
Ja, naturligtvis avgör fortfarande köparen hur mycket den är beredd att betala. MEN om folk i allmänhet är mindre benägna att pruta – t.ex. av anledningen jag skrev ovan så leder detta i förlängningen till att priserna hålls på en hög nivå och eftersom man måste köpa ett segel för att kunna surfa (och det måste man ju) så får man ta det som bjuds – även om det är ett överpris.
Folk som du som inte ser det som någon förolämpning att få ett skambud på sakerna man säljer tror jag för övrigt är i minoritet.
-
Det finns ju redan en kategoriseringsfunktion för skicket på det man säljer (Condition: Great mm) – men jag håller med om att den skulle vinna på att bli mer specifik. Skulle detta gå att ändra enkelt eller krävs det större ingrepp?
-
fastforward wrote:Folk som du som inte ser det som någon förolämpning att få ett skambud på sakerna man säljer tror jag för övrigt är i minoritet.
Jag har aldrig riktigt fattat at det där är nåt problem. Jag får jämnt inn bud på typ 2/3-1/2 av det priset, jag annonserar prylar med och har inget problem med det. Ibland har jag solgt nån grej riktigt mycket billigare när inte det har vårit nån action til annonserad pris på ett tag. Andra gångar säger jag nej, forklarer budgivar varfor jag inte vil sälga for det priset (tror jag får mer genom at vänta, til det priset skänkar jag den hällra til mamma, bättre pris genom att resirkulera carbonlaminaten eller va jag nu kan hitta på for skäl for at inte sälja…)Jag bjuder ofta själv rätt mycket under annonserad pris på alt möjligt och forväntar at folk kan hantera det och tacka nej om det är for lite. Fattar inte at folk tar sånt personligt alls.
Nåt helt annat är at jag tyckar att andra verkar ta otroligt höga pris på begagnade grejor; fast det kanskje är for at jag är dansk och ofta shoppar när jag är hemma i DK. Det fristar ju inte at betale 1000,- mer for en begagnad bräda nu i oktober änn va samma bräda koster ny på utsalg i DK; det är trots allt rätt over fjorden for många. Ändå mer interessant blir det när det är snack om teamseglare eller andra, som man vet inte har betalat full pris heller. Surfprylar (dom fleste iaf, vissa lär holda bra pris pga. lite utbud – som fx långa FW-bommar etc.) forlorar fort värda – det koster i prinsip ofta en del lappar första gången man anvendar en spritny utrustning. Det verkar som om många själv vil ha det absolutt nyasta och betaler skjorten for det; fast inte riktigt fattar att alla andra inte vil betala mycket for 1 år gåmla begagnade pryler.
Va angår höga pris på begagnade pryler tror jag väl iofs at det delvis är for at många bakar inn en viss prutmån i priset från början (och om prylen går for det priset är ju inte det fel..) – jag själv lägger inte heller ut prylar til det absolut lägsta priset jag kan tänka mig sälja for direkt.
-
Bjarke wrote:Ändå mer interessant blir det när det är snack om teamseglare eller andra, som man vet inte har betalat full pris heller.
Detta är en intressant fråga. Skall teamseglare sälja billigare bara för de köpt billigare – som en slag återtjänst till sporten, typ? Det är möjligen ett rimilgt argument, men jag tycker inte det håller. Jag har själv bra priser på Starboard, men vill givetvis ändå få så mycket betalt för mina brädor som möjligt eftersom det ju knappast blir några vinstaffärer i slutändan. Dessutom känner jag ett visst ansvar mot andra säljare och eftersom jag huvudsakligen säljer grejor så är jag helt enkelt intresserad av att hålla begagnatpriserna höga. Vidare känner jag det lite som att jag skulle underminiera de lokala försäljarna av nya prylar om jag sålde nästa nya till vrakpriser. Å andra sidan är det ju smidigt att få prylarna sålda snabbt och det talar för lägre priser. Det är den här sortens argument som jag själv brottas lite mer när jag avgör vilka priser jag sätter ut mina prylar för. Kompromisser, alltså.
-
Uj vad svårt sånt här är…
Men det kan ju inte vara allt för många som tycker begagnatpriserna är för höga när man egentligen tänker på det. Man kan ju redan nu köpa en beggad bräda av *årets* modell för mellan 6-7000:-, och ofta får man kanske en boardbag på köpet. Jämför man det med nypris så är det ju hysterisk värdeminskning…
Om team-seglare säljer sina grejer billigare än “vanliga” människor, så drabbar det ju dom som köper för orginalpriset, och vill sälja sin bräda sedan… Som sagt… Svåra frågor det här.
Men i slutändan är det ju en bra affär om både säljare och köpare är nöjda.
Förslaget om förbättrad “skick-skala” tycker jag e grymt bra, just för att den faktiskt specificerar vad dom olika begreppen innebär.
-
Ola H wrote:Vidare känner jag det lite som att jag skulle underminiera de lokala försäljarna av nya prylar om jag sålde nästa nya till vrakpriser.
Detta är enbart ett problem om shopparna och märkena har för många teamåkare.
Kanske skall dom vara mer restriktiva i sin sponsring? annars får dom nog leva med den situation dom skapat.
Det är knappast upp till konsument eller opartiskt forum att ta ansvar för den kommersiella sidan av sporten.Obs, dessa sista påstående är enbart möjligt om dom faktiskt sponsrar en så stor del av de aktiva windsurfarna att åkarnas andrahandsförsäljning påverkar marknaden.
-
marknaden reglerar sig själv, är priset för dyrt så får säljaren inte det han önskar sålt… att försöka styra marknaden blir bara fel, marknaden dvs. du och jag bestämmer vad en produkt ska kosta.
själv så håller jag på med dyra sporter som windsurfing, skidor och cykel. jag köper sällan nytt ifall jag inte får ngt specialpris via kontakt, att köpa begagnat av duktiga åkare som har bra koll på sina prylar är oftast det mest prisvärda, det gäller bara att veta vad som är bra och dåligt.
med andra ord så måste man kunna marknaden för att veta vad som är ett bra pris respektive ett dåligt.
många säljare går ut med alldeles för höga priser, blir inte av med det dom önskar men av någon naiv stolthet så vägrar dom att sälja till vettiga priser, sakerna blir liggande och tappar snabbt marknadsvärde….
Logga in för att svara.