Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stilla på köp&sälj – röra runt i grytan!
-
Stilla på köp&sälj – röra runt i grytan!
safesurfer svarade 18 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 24 Svar
-
Ola H. wrote:Det finns ett inbyggd dilemma i köp/sälj-problematiken. Dels vill givetvis säljarna sälja dyrt och köparna köpa billigt. Men de flesta som regelbundet säljer saker är dessutom intresserade av att hålla uppe priserna och vill därför inte sätta ut prylar för billigt. Mer exakt: de vill inte gärna sätta ut prylarna så billigt som de kan tänka sig att sälja dem för. Det gäller inte alla, men jag tror det gäller rätt många. Därför blir diskrpeansen meller säljare och köpare när det gäller annonserade priser onödigt stor. Det är inte så mycket att göra åt detta, förutom möjligen att råda presumtiva köpare att starta upp prisförhandlingar även på prylar som kanske verkar lite för dyra.
Ett problem med begagnatmarknade är att det är svårt att veta det verkliga skicket på prylarna. Jag har känslan av att skicket oftast slår igenom för lite på priset, dvs många köper förhållandevis nya men förhållandevis slitna prylar för dyrt. Därför vore det intressant med någon slags “officiell kategorisering” av skicket, säg t ex A-, B-, C- och D-skick med länkar till korta beskrivningar (möjligen med bildexempel) på vad vi menar med t ex B-skick.
Detta skulle göra bedömningar av skicket till lite mindere av en gissningslek. Vad som är “ok skick” varierar ju rätt mycket från person till person. De som segler hårt tenderar att tycka att även rätt slitna prylar har “OK skick” (vilken kan vara helt sant – OK bruksskick, liksom) medan lite mer försiktiga seglare som sliter mindre på sina prylar kanske förväntar sig att “OK skick” betyder helt utan skador, repor och andra blesyrer.
T ex kunder man när det gäller brädor tänka sig
A+: nyskick, inte en repa
A:nästan som nu. Möjligen lite mindre lackrepor och smuts, men inga dingar
B: mindre dingar på okritiska ställen som ej gått igenom och lagats med en lite klick superexpoxy eller dylikt för säkerhets skull.
C: Större skador som gått igenom (till kärnan) som dock lagats professionellt
D: Kvarvarande tämligen allvarliga skador ( som tex kraschade nosar) eller provisoriskt lagade skador.
E: Rejält sliten, begynnande mjukhet, avhoppad och lagad etc.Det blir dock inte helt lätt att kategorisera eftersom en bräda som haft en rejäl noskrasch som lagats proffsigt, men i övrigt är i perfekt skick kan vara “bättre” än en mer genomsliten bräda som dock inte har några specifika skador. Man får fila på formuleringarna och som sagt även ge lite bildexempel.
Som flera andra har sagt är detta ett väldigt bra förslag. behöver ju inte nödvändigtvis vara en ny skala enligt ovan. Det viktigaste är att Good, fair etc exemplifieras så att det går att inom rimliga gränser avgöra vad detta betyder (+ givetvis att säljarna är hyfsat ärliga med bedömningen av sina prylar)
-
Knatte
Gäst12 oktober, 2006 vid 12:22Som skapligt aktiv säljare/köpare så kan jag bara säga, att priserna på marknaden är löjligt låga. Värdeminskningen är ju sanlös hög…:blush:
Men vill man ha sålt prylarna, så är det bara sätta ut löjligt låga priser. Sedan brukar man ju aldrig få det låga priset ändå, utan får oftast gå ner ytterligare i pris..Men pratar vi om större freeride /stora freestylebrädor så känns priset tvärtom omotiverat högt stundtals. Men det finns ju en betydligt större efterfrågan på “mainstream prylar” jämnfört med speed/slalomprylar som jag köper/säljer…
(Men nästan aldrig får seglat pga min trilskande kropp:mad: ) -
Tror de billiga fjolårspriserna i tyskland håller nere begpriserna i Sverige. Varför inte betala nån tusing till för en splitt ny bräda istället för en begbräda i tveksamt skick?
-
Ola H. wrote:Bjarke wrote:Ändå mer interessant blir det när det är snack om teamseglare eller andra, som man vet inte har betalat full pris heller.
Detta är en intressant fråga. Skall teamseglare sälja billigare bara för de köpt billigare – som en slag återtjänst till sporten, typ?
Nej, det var inte menad så – utan mer at vissa teamseglare (inte enbart i Sverige, sker en del i Norge ochså) forsökar sälja for typ mer änn affärarnas utsalgsprisar. Det är lite konstigt, man tyckar ju at teamseglarna borde väre över medels välinformerade – fast det verkar inte gälla alla. Du är ju et häderligt undantag iaf 😉Dett med teamseglare är ju en helt annan fråga jag inte tänkar tärska på här; fast det känns enligt mina erfarenheter från båda sidan av staketet i ett par olika sporter som att surfsporten ibland har et lite konstigt tänkande när det gäller val av og mängd av teamseglare etc. sett relativt deras effekt på mersalg/marknadsandel etc. Dette ämnat kan diskuteras nån annan gång det inte blåser…
-
Oregistrerad
Gäst12 oktober, 2006 vid 12:53Bjarke wrote:kan diskuteras nån annan gång det inte blåser…Vadå någonstans, jag kommer
//Glenn
-
dude wrote:Hej!
Jag vet inte om det är fler av er som märker av en viss avsaknad på köpinitiativ på allt som är till salu.
Jag tänkte till exempel höra med er om det finns intresse av byte, bara för att stämma av lite såhär.
Desssutom kan det ju vara svårt för potentiella köpare att känna av begmarknaden då det är sånt hysteri kring NYA produkter. Många av oss har säkert åsikter om grejer som finns att hitta HÄR på konfen, även om vi inte är intresserade av att köpa detta just för tillfället.
Kanske finns det till och med saker att säga om vad vi tycker är bra och dåligt med att köpa begagnat och vad man ska tänka på för att inte bli blåst på köpet.
Så klart har jag även själv några saker till salu. Men de ska jag inte nämna upp och ner här. Det är ju bäst att undvika att göra den här tråden till en direkt reklamkanal för sin egen utrustning – det har vi redan våra säljesannonser till! Men vi kan ju sprida lite ljus på konfenmarknaden helt enkelt va. Från en objektiv synvinkel.
Eller vad säger ni?
Hejsan, måste bara få säga att det är helt sjukt bra priser på konfen enligt mitt tycke. Jag har köpt ett simmer icon 5,8 -06 nyskick för 2300:- + en bräda AHD maxxride drt 60 -03 nyskick för 3500:- Jag köpte ett nytt komplett freeridepaket i butik för en j…la massa pengar. Hade jag känt till konfen då hade jag handlat här. Fördelen var väl att jag fick det jag ville direkt utan att behöva vänta på rätt tillfälle här. Kommer säkerligen att handla mer här 😀
-
Oregistrerad
Gäst14 oktober, 2006 vid 21:56Knatte wrote:Som skapligt aktiv säljare/köpare så kan jag bara säga, att priserna på marknaden är löjligt låga. Värdeminskningen är ju sanlös hög…:blush:
Men vill man ha sålt prylarna, så är det bara sätta ut löjligt låga priser. Sedan brukar man ju aldrig få det låga priset ändå, utan får oftast gå ner ytterligare i pris..Men pratar vi om större freeride /stora freestylebrädor så känns priset tvärtom omotiverat högt stundtals. Men det finns ju en betydligt större efterfrågan på “mainstream prylar” jämnfört med speed/slalomprylar som jag köper/säljer…
(Men nästan aldrig får seglat pga min trilskande kropp:mad: )Jag tycker inte generellt att det är några ockerpriser på beg på konfen, det mest är ju förhandligsbart. Det är nog såsom knatte skriver. Lägg ut några anonnser på 120-130 liters freeridebrädor får ni se. Problemet är nog att det ligger kanske lite för mycket våg/style prylar till försäljning i förhållande till vad genomsnittsköparen är ute efter. tror inte det är priserna som spökar snarare utbudet
-
Knatte wrote:Men pratar vi om större freeride /stora freestylebrädor så känns priset tvärtom omotiverat högt stundtals. Men det finns ju en betydligt större efterfrågan på “mainstream prylar” jämnfört med speed/slalomprylar som jag köper/säljer…
Du menar typ sånna här erbjudanden http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10830&sort=1&cat=12&page=1?
-
Tycker inte det är konstigt att nybörjar utrustingar inte sjuker lika snabbt i pris som race, formula och våg utrustning. De ändras inte lika ofta i designen heller.
Logga in för att svara.